AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

RF-toolbox optimaliseert draadloze microfoonsystemen

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2018

theater&podia Interview

av-entertainment.nl

Bezoekers van CUE2018 konden stemmen op hun favoriete innovatie die op de vakbeurs te zien was. Uit achttien genomineerden kreeg de RF-toolbox van Podiumtechniek.nl uiteindelijk de meeste stemmen. De RF-toolbox voorkomt feitelijk problemen waar bijna iedereen die met draadloze microfoonsystemen vroeg of laat tegenaan loopt: instabiele ontvangst van de signalen van die systemen onder invloed van bijvoorbeeld mobiele netwerken, draadloze routers in de directe omgeving en digitale televisie via de ether. "Als je met wat uitgebreidere systemen werkt of met slechte omstandigheden te maken hebt, doen die problemen zich onvermijdelijk voor", vertelt Bob Ages van Podiumtechniek.nl. Zijn compagnon Paul van Schaik heeft met RF-toolbox nu écht een adequate en universeel inzetbare oplossing bedacht, die al op verschillende plekken wordt ingezet.

Het probleem

De probleemstelling is helder: bij het gebruik van meerdere draadloze microfoons met frequenties die dicht bij elkaar liggen, is er een grote kans dat de ontvangstkwaliteit terugloopt. Hierin spelen de netwerken voor mobiele telefonie, plaatselijke Wi-Fi-netwerken en DVB-T een belangrijke rol. Gevolg is het wegvallen van het signaal, vervorming, ruis, gekraak en andere stoorgeluiden. Zelfs kostbare en geavanceerde bestaande systemen bieden geen mogelijkheden om deze veelvoorkomende problemen adequaat te tackelen. Het zette Paul van Schaik aan het denken over de oorzaak van de problematiek. Enerzijds kan het signaal van de zenders te laag zijn door een te grote afstand t.o.v. de ontvangers of doordat er zich objecten in het 'zicht' van de ontvangers bevinden. Anderzijds kan juist de te grote zend/ontvangstcapaciteit van een systeem problemen veroorzaken, waardoor er aan de ontvangerskant intermodulatie optreedt. Tevens zorgen bronnen als G4- en (in de nabije toekomst) G5-netwerken voor mobiele telefonie, Wi-Fi en DVB-T ervoor dat de ruisvloer wordt opgetrokken naar een ander niveau dat door de ontvangers onbedoeld wordt geregistreerd. Dit veroorzaakt instabiele verbindingen met de genoemde artefacten als resultaat.

Optimaliseren

Als de gevoeligheid van een antenne kan worden ingesteld, kunnen daarmee verschillende oplossingen voor de genoemde ontvangstproblemen worden aangereikt. "Er kan een optimale verhouding worden gecreëerd tussen het bereik van de zender, de gevoeligheid van de ontvanger en het ruisniveau", legt Paul van Schaik uit. Met RF-toolbox heeft Van Schaik een stuk gereedschap ontwikkeld voor het optimaliseren van draadloze microfoonsystemen. De producten van RF-toolbox bieden de gebruiker de mogelijkheid om de gevoeligheid van de ontvangers te versterken en verzwakken. Te hoge RF-levels kunnen handmatig én automatisch teruggeregeld worden, waardoor de kans op problematische intermodulatie in de ontvangers minimaal wordt. "De RF-toolbox XL, het meest uitgebreide model, heeft daarnaast de mogelijkheid per uitgang een bandpassfilter in te zetten om de selectiviteit te vergroten", legt Van Schaik uit. "Ongewenste RF-signalen (G4, G5, Wi-Fi en DVB-T) worden dan niet aan de ontvanger doorgegeven. De antenne-preamps van RF-toolbox kunnen op afstand worden bediend via de RF-toolbox Splitter of de RF-toolbox XL om de gevoeligheid van de ontvangers in te stellen." Tegelijkertijd kunnen verliezen ten gevolge van grote kabellengtes worden gecompenseerd. De op afstand bediende RF-toolbox Preamps in combinatie met passieve splitters maken het tevens mogelijk om antennes in verschillende zones te plaatsen en zo de dekking van de antennesystemen immens te vergroten en zelfs zones afhankelijk van elkaar aan en uit te zetten.

Zaantheater

Eén van de plekken waar RF-toolbox al wordt ingezet is het Zaantheater in Zaandam. In dat theater wordt rondreizende producties de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van het plaatselijke antennesysteem. Reden daarvoor is dat de eigen systemen zich vaak geen raad weten met de optredende ontvangstproblemen van de draadloze microfoons. Met name vanaf 19.00 uur ontstaat er een hogere ruisvloer, waarschijnlijk veroorzaakt door de mobiele telefoons van het publiek dat dan binnenkomt. Dat maakt de verbindingen instabiel. Door gebruik te maken van RF-toolbox XL van het Zaantheater, dat daar als hoofd-antennedistributiesysteem vast is geïnstalleerd in combinatie met een tweetal Helical antennes en Preamps van RF-toolbox, worden ontvangstproblemen aantoonbaar gereduceerd. Door de variabele gain kan voor elk merk ontvanger het juiste RF-level worden ingesteld en daarmee de ruisvloer naar beneden worden gebracht. De RF-bandpassfilters zorgen voor een schoner RF-spectrum.

Ongekend stabiel

Gijs Kater van Kateraudio werkt veel op locatie en toert onder meer met de musical My Fair Lady. Hij gebruikt de RF-toolbox XL als hoofd-antennedistributiesysteem binnen set-ups met een aanzienlijk aantal zenders en ontvangers. Over het Ot & Sien Festival in Twisk meldt Kater: "Er waren veertig sets in gebruik. Op het speelvlak reed een stoomtrein voorbij en het toegepaste raster, omdat het een buitenlocatie betrof, was tricky doordat de zenders zich dicht bij elkaar in het raster bevonden. De ontvangst was echter ongekend stabiel, zelfs met de passerende stoomtrein."

Bij Brabant Talent in Oss werd gebruikgemaakt van 72 zendersystemen, waarbij een groot deel van het raster werd bezet door DVB-T. Gijs Kater: "De gain-regeling maakt het systeem stabiel en het klonk ook beter doordat er minder interferentie en vervuiling optreedt." Bij My Fair Lady zijn 28 sets in gebruik, verdeeld over drie banden. Omdat het een reizende productie is, worden de frequenties per locatie gewijzigd. De instelbare filters op de RF-toolbox XL zorgen voor betere filtering. De ontvangst is stabieler en de gain-regeling verlaagt de ruisvloer.

De Verleiders

Bij de theatertour van De Verleiders zijn zes beltpacks in gebruik. De RF-toolbox wordt gebruikt als antenne-splitter en verzorgt via BNC ook de voeding van alle zes de ontvangers. Licht- en video-operator Seth Mook over de voordelen van het RF-toolboxsysteem: "Er zijn soms momenten waarop je te veel binnenkrijgt en dat zie je op de ontvanger. Omdat je in het theater een relatief klein oppervlak hebt waar goede ontvangst moet zijn, kun je wanneer er ruis van buitenaf optreedt, eenvoudig de gevoeligheid van beide antennes aanpassen en de ontvangst storingvrij maken. De limiterfunctie is geweldig, bijvoorbeeld wanneer bij een opkomst de zes zenders dicht bij elkaar bij één antenne staan en daarmee een piek in de ontvangst wordt gecreëerd. In tegenstelling tot een 'normale' ontvanger, kan bij de RF-toolbox wél de ontvangstgevoeligheid bepaald worden?.ideaal!"

Meer informatie op www.podiumtechniek.nl

 

<
 
Algemene voorwaarden | privacy statement