Netchange: De fun in het vinden van de juiste streaming oplossing

De wereld van streaming distributie is volop in beweging. Zie bijvoorbeeld de komende overgang naar de nieuwste technieken op het gebied van 4K UHD, OTT en videodistributie over managed networks. Wie neemt de uitdaging aan om samen met jou daarvoor een gepaste broadcastoplossing te vinden? Netchange werpt zich op als betrouwbare partner die met enthousiasme en plezier de best passende oplossing zoekt.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Netchange: De fun in het vinden van de juiste streaming oplossing

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2017

tv&radio Interview

av-entertainment.nl

"You can't stop the waves, but you can learn to surf". Het meegaan op de golf van de technologische ontwikkelingen, dat is zonder meer van toepassing op Netchange. Dit in streaming, encoding/decoding en netwerkdistributie gespecialiseerde bedrijf voor de grote en kleinere broadcaster bestaat al sinds 2003. Daarbij werd vooral veel ervaring met streaming opgedaan. Netchange is een groeiend familiebedrijf waarin nieuwsgierigheid en passie voor videodistributie via IP en wat daarmee samenhangt de rode draad is. Je vindt er niet alleen betrouwbare merken en producten, maar ook de daarmee te realiseren stabiele oplossingen. Of zoals ze bij Netchange zelf zeggen: "Laat ons je case weten, zodat we mee kunnen denken."

De nadruk ligt op lange termijn relaties. Geen voordeeltjes op korte termijn, maar een partij waarop je nu en in de toekomst kunt vertrouwen. Persoonlijk contact, professionele producten, praktische kennis en ervaring plus prima relaties met klanten en leveranciers staan daarbij hoog in het vaandel. De juiste oplossing vinden voor diverse toepassingsmogelijkheden vormt telkens weer de 'fun en wave' voor Netchange, zo blijkt als je in gesprek gaat met Wim van Dijk, directeur, eigenaar én sales consultant bij Netchange.

Ontstaan

Netchange is een uit de hand gelopen hobby van Wim van Dijk. Toevallig liep hij in 2003 tegen een oude Netgem Set Top Box van KPN aan die in die tijd nog alleen over een dial-up modem beschikte. Voor video totaal ongeschikt, maar voor audio streaming prima te gebruiken. MP3 streams in 24kbps over analoge telefoonlijnen met Icecast als distributie server. "Wie daarop zat te wachten? Kerken!", merkte Van Dijk. "KPN had te horen gekregen dat de kerktelefoon een marktconforme prijs moest krijgen. Dat opende een gat in de markt. Inmiddels strea-men kerken full HD video en beschikken ze vaak al over glasvezel. Die hele ontwikkeling hebben we vanaf bijna het begin meegemaakt."

De opgedane kennis bleek veel breder inzetbaar en er kwamen steeds meer vragen uit de professionele hoek. "Van beeldverbindingen op off-shore ondersteuningsschepen tot marine-simulaties, overal is de fun van het implementeren van nieuwe toepassingen en oplossingen. Dat vroeg ook om meer professionele oplossingen en merken. Vanaf 2013 werd dit een fulltime bezigheid en sinds 2016 is mijn broer Harm-Jan erbij gekomen."

Verder ontwikkelen

"De naam Netchange komt uit materiaalbehoefteplanning in de logistiek, uit mijn vorige leven", legt Van Dijk uit. "De essentie voor ons is dat je alleen aanpast wat noodzakelijk is en alles wat goed is behoudt. Ook op internet geen verkeerd principe. Hoewel videostreaming voor veel partijen een disruptieve technologie blijkt te zijn, is het in de praktijk vaak primair een goede aanvulling op een bestaande distributie-infrastructuur. De tragiek is natuurlijk dat te vaak bestaande partijen te lang hebben vast gehouden aan 'no-change' en daardoor de deur hebben opengezet voor nieuwkomers. Het is overigens boeiend te zien dat supply chain concepten uit handel en industrie ook van toepassing zijn op videoproductie- en

? distributieprocessen."

Interactie

Netchange is een specialistisch bedrijf, waarbij interactie met de klant heel belangrijk is. "Streaming kan voor heel veel verschillende toepassingen worden gebruikt: de techniek is echter meestal hetzelfde. Het gaat er dan om de belevingswereld van de klant, zijn workflow te begrijpen en de vertaalslag te kunnen maken", legt Van Dijk uit. Als de klant zelf niet weet wat hij precies zoekt, maar wel zijn probleem goed kan omschrijven, dan kunnen wij daar de juiste oplossing voor aanreiken. Streaming wordt steeds meer mainstream en streamen naar Youtube en Facebook is geen 'rocket-science' meer. De benodigde encoders koop je al voor een paar honderd euro in bijna iedere webshop. Alleen gaan de technische ontwikkelingen zo snel dat een gemiddelde klant al gauw het spoor bijster is."

"Die Technische ontwikkelingen, dat is 'the Wave' en wij zullen daarbinnen altijd zoeken naar oplossingen die wat extra's bieden", gaat Van Dijk verder. "Functionaliteit bijvoorbeeld, of prijs/prestatie. Om te surfen op die Wave zullen we ons permanent opnieuw moeten uitvinden. Interactie met gebruikers is dus essentieel in combinatie met een permanente nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen. Dat is 'fun'. Tot nu toe gaat dat heel goed en slagen we er in goede merken en oplossingen toe te voegen."

Kernactiviteit en ontwikkelingen

De kernactiviteit van Netchange is videodistributie via datanetwerken: managed en un-managed. Inclusief de trends naar 4K/UHD in combinatie met 'Test & Measure'. Van Dijk: "Zoveel nieuwe standaarden. Dan wil je dingen zeker weten: testen en meten dus. Daar hebben we met Phabrix een uitstekend hulpmiddel voor."

NDI is typisch voorbeeld van video over managed networks. "Dat is spannend, zeker in combinatie met de Teracue ICUE GRID multi-room IP Video presenter", vindt Van Dijk. "De huidige trend naar 4K/UHD en 12G SDI of over IP heeft gigantisch effect op je baseband of op de belasting van je IP-netwerk. Daaromheen zie je encoder/decoders die hybride moeten zijn én internet streaming én multicast streaming met ondersteuning van geavanceerde foutcorrectie methodes (FEC, SRT, Aspera FaspStream). Dat is er niet voor een paar honderd euro."

USB- of PCIe Capture oplossingen bieden de laagdrempelige instap om te beginnen met streaming. Magewell blijkt daarin een schot in de roos. Daarnaast is transcoding steeds belangrijker. Als je een stream hebt dan moet hij wel overal op afspelen: mobile, videowall, SmartTV's, op ieder soort netwerk. Broadcast speelt daarin natuurlijk een bijzondere rol omdat de eisen op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid zeer hoog zijn. "Dat kan niet iedere fabrikant. Sterker nog, het lijkt wel of het aanbod beperkter wordt door de toenemende snelheid van de technologische ontwikkelingen. Daarin hebben we met NTT Electronics een topspeler in ons assortiment."

Oplossingen

Netchange heeft een enorm breed aanbod op het gebied van broadcast- en streaming solutions. Het bedrijf biedt voor ieder niveau (zowel qua budget, kwaliteitseisen, als functionele omvang) oplossingen. "Het zit daarbij vooral in de mix van oplossingen die we selecteren", weet Van Dijk. "De fun is ook hier weer dat we met dezelfde techniek soms in totaal nieuwe toepassingsgebieden en markten komen."

Ook qua merken is de keuze ruim. Zo is er o.a. Magewell voor USB en Pro Capture toepassingen. BirdDog is een prima keuze voor NDI encoders. Teracue is gespecialiseerd in hoogwaardige encoders, decoders, transcoders, IP video Wall, DVB-IP Gateways en Stream Management/Protocol translation. "Bij de transcoders voeren wij ondermeer Noisypeak voor IPTV/OTT", aldus Van Dijk. "Andere door ons geleverde encoders/decoders zijn T-21 voor encoders, hybride decoders en protocol translation, NTT voor broadcast-grade encoders/decoders (ook 4K/UHD) en bij audio Streamit voor MP3 audio-encoders." Verder is er bijvoorbeeld Phabrix test- en meetapparatuur, ook 4K/UHD/12G/IP. Let op ISE 2018 vooral op de ontwikkelingen en het aanbod van Magewell, Teracue en BirdDog.

Helpen en leren

In principe levert Netchange aan systeem integrators en dealers. "Wij proberen altijd eerst in gesprek te komen met de klant, waarin we uiteraard een antwoord of oplossing willen geven voor zijn vraag", vertelt Van Dijk. "Vaak zijn echter zaken in aangrenzende stappen van zijn workflow bepalend voor een advies waarin je kiest voor het ene of andere alternatief. Uit dit gesprek kunnen we meestal al in grote mate vooraf vaststellen of een oplossing succesvol gaat zijn of niet. Wanneer we er niet zeker van zijn dan zeggen we dat en in dat geval testen we graag vrijblijvend. Of we geven ronduit toe dat onze oplossingen niet goed passen. Van ieder gesprek, bezoek of test leren we iets. Deze werkwijze zorgt er ook voor dat support binnen acceptabele grenzen blijft. Als de verwachtingshouding goed is, dan zijn de meeste klanten zeer tevreden over hetgeen ze aangeboden krijgen."

Streamen moeilijk?

Op de vraag of Van Dijk een tip uit de praktijk heeft, reageert hij: "Streamen is niet zo moeilijk, maar wel om dit stabiel, continu en betrouwbaar te doen. Goedkoop is zoals zo vaak duurkoop. Neem daarom de tijd goed in kaart te brengen wat er precies moet gebeuren. Ieder aspect speelt een rol, de manier van gebruik (events/mobiel of stationair), beschikbare bandbreedte, waarvoor wordt het signaal gebruikt, etc. De juiste streaming oplossing is er vaak al gewoon of valt met de juiste componenten en goed advies samen te stellen. Netchange kan daarin de partner zijn die je zoekt."

Samenvattend is het advies van Netchange om eerst alles goed in kaart te brengen. Dat geldt zowel voor streaming, transcoding en netwerkmanagement als distributie. Zoek vervolgens de juiste partner met de benodigde kennis en ervaring die er gewoon plezier in heeft en je mee laat surfen op de nieuwe technologische golven.

BirdDog
Technologie van 'Down Under voor near-zero latency IP-Video verbindingen over managed netwerken. De BirdDog NDI encoders geven HDMI en SDI devices een rechtstreekse IP verbinding op basis van het Netwerk NDI protocol. Automatische communicatie met andere NDI enabled devices (bijv. ICUE GRID video wall en Tricaster) is mogelijk. Converteer je baseband SDI of HDMI naar NDI en maak volledig gebruik van de mogelijkheden van flexibele IP-netwerken. Geen gedoe meer met lange SDI kabels of het bijkopen van dure videorouters. Krijg eenvoudig toegang tot je live video in real time, overal op het eigen netwerk. Kortom, van baseband naar een all-IP work-flow.
Iedereen wil zijn eigen tv-station
De nieuwe kijker die het aanbod wil overal waar het hem of haar schikt in plaats, tijd en format, vraagt om een nieuwe benadering. Een oplossing daarvoor is: iedereen zijn eigen streaming tv-station. Als alleen de 'grijze hoofden' de concertzaal vanbinnen zien, dan zal je de jongere generaties op hun smartphones en tablets streamend dienen te benaderen. Hetzelfde geldt voor sportwedstrijden, bands, kerken, scholen en evenementen. De weg naar de potentiele kijker/bezoeker is complex en voor je het weet ben je je publiek of de rechten op je eigen content kwijt. Plotseling blijkt dan streaming lastiger dan op het eerste gezicht gedacht. De techniek zal betaalbaarder en krachtiger worden en tegelijk complexer, omdat meerdere functies uit de workflow in elkaar gevoegd gaan worden en vaak ook een alternatief in de cloud krijgen. Netchange heeft daarom ook een speciale opstelling voor de lokale broadcaster.
 
Teracue ENC400 encoder/ ICUE GRID
Teracue encoders zijn veelzijdig en inzetbaar voor webstreaming, IPTV en broadcast contributie. Ook DVB - IP gateways, IP Video recording, stream re-packaging, transcoding en IP video wall oplossingen maken deel uit van het zeer betaalbare Teracue aanbod. Het model ENC400 is een SDI of HDMI HD/SD H.264 en MJPEG video encoder. Daarmee ben je in staat om multiple streams te distribueren in verschillende bitrates en protocollen naar meerdere bestemmingen. De interne frame synchronizer staat garant voor een stabiele signaalprocessing.
Phabrix Qx 12/ IP testing
Het A-merk Phabrix levert een productlijn voor video test- en meetdoeleinden. Phabrix is een pionier en zeer bekend van de gebruiksvriendelijke hand-held Sx serie. Met de nieuwe Qx IP en 12G test- en meetapparatuur zetten ze nieuwe standaards. Ook de nieuwe Sx TAGC kan omgaan met IP videosignalen, naast de baseband inputs. De Phabrix producten worden breed toegepast bij events waar betrouwbare videoverbindingen essentieel zijn in broadcasting en bij fabrikanten van videoapparatuur om te testen of producten volgens specificatie functioneren.
<
Multi Sport Platform

Eén op de vier mensen in Nederland speelt voetbal. Vrouwenvoetbal is zeker sinds het EK deze zomer enorm populair aan het worden en in hockey zijn we als Nederland zeer succesvol. Hierdoor zijn er veel fans die graag naar deze sporten willen kijken. Nederland is een klein land met ruim 17 miljoen mensen, maar meer dan 1,2 miljoen daarvan staan geregistreerd bij de ca. 2500 voetbalverenigingen. Ook hockey is groot in Nederland. Volgens een inventarisatie tijdens de Olympische Spelen in Rio is veldhockey ook in populariteit aan het groeien. Met 253.000 mannen en vrouwen die bij hockeyclubs spelen is dat ook al gauw één op de 67.

Hockey of voetbal spelen is één ding, ernaar kijken is toch weer wat anders. Maar beide sporten zijn nog steeds erg populair bij toeschouwers. De populariteit groeit onder andere door de digitale mogelijkheden. De Tweede Divisie voetbal en Hoofdklasse Hockey (dames en heren) ontwikkelen zichzelf internationaal en krijgen nog meer belangstelling door de registraties die gemaakt worden voor zowel televisie als online. Rechtstreeks deze wedstrijden verslaan op alle speeldagen en de fans een totaalbeeld te leveren is precies wat Eyecons nu aan het doen is. Eyecons is een joint venture van sportproducent Southfields en sportmarketingbureau House of Sports.

Groeiende fanbase

Southfields is een toonaangevende Nederlandse televisieproducent, gespecialiseerd in sportproducties. Het bedrijf verzorgt regelmatig grote voetbal- en hockeywedstrijden voor klanten als Fox Sports, SBS, RTL en Ziggo Sport. Waaronder ook studioprogramma's rond de sportwedstrijden. Sportcompetities die geproduceerd worden door Southfields zijn o.a. de Champions League voor Ziggo Sport en Veronica en vriendschappelijke duels van het Nederlands Elftal voor SBS.

Southfields (als onderdeel van Eyecons) is groeiende in live sportproductie en begeeft zich ook op de uitzendrechtenmarkt. Het bedrijf heeft het exclusieve productie- en exploitatierecht voor de Nederlandse Tweede Divisie voetbal en de Hoofdklasse Hockey mannen en vrouwen. Alle eigendomsrechten blijven eigendom van de sportverenigingen. Southfields (als onderdeel van Eyecons) wil met haar expertise waarde creëren voor de sportorganisaties waar het voor werkt. Southfield is ook mede-eigenaar van de Euro Hockey League (EHL), die tien jaar geleden is opgericht. De EHL is de equivalent van de Champions League voetbal voor de hockeysport. Southfields heeft een derde van de aandelen van deze aantrekkelijke Europese competitie in handen. Bij de oprichting van de EHL is een aantal spelregels aangepast om het spel spannender en meer aantrekkelijk te maken voor de toeschouwers, zowel die langs het veld als voor de televisie of online. De nieuwe regels zijn overgenomen bij de Olympische Spelen en alle grote toernooien. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen; de fanbase is excessief gegroeid.

Enorme hoeveelheid

Terug naar de Tweede Divisie en de Hoofdklasse Hockey. "Het was erg belangrijk dat we alle wedstrijden konden laten zien en niet alleen de wedstrijden van de topteams of bijvoorbeeld alleen de kampioenswedstrijd", aldus Maarten Verstraete, manager technische projecten en sportmanagement van Southfields. "Elke wedstrijd is even belangrijk, of de ploeg nu hoog of laag staat. Wij brengen alle wedstrijden in beeld. Daarvoor is een competitie ook een competitie." Het vertaalt zich dan ook in een enorme hoeveelheid registraties die door Southfields wordt gedaan. Het kan betekenen dat er negen voetbal wedstrijden en twaalf hockeywedstijden op één dag moeten worden geregistreerd, met soms verschillende starttijden, maar ook vaak vele wedstrijden die tegelijkertijd worden gespeeld.

Meer wedstrijden, meer content

Niet alleen de fans willen meer content, ook de zenders kennen een toenemende vraag naar live sportregistratie. De behoefte aan sportcontent is enorm aan het groeien in Nederland, waardoor de totale optelsom van fans via onlinekanalen en televisiekijkers via zenders, tot meer geregistreerde wedstrijden leidt. Southfields produceerde al content van alle grote wedstrijden met veel camera's voor televisie met camerawagens bij de stadions, maar produceert nu ook met veel minder camera's in een speciaal ontwikkelde workflow voor een zogenaamde regie-op-afstand.

De EHL rechten, de Hoofdklasse Hockey en Tweede Divisie voetbal geven Southfields de mogelijkheid om met deze workflow alle wedstrijden aan te leveren. Het registreren van honderden wedstrijden in een sportseizoen is normaal behoorlijk kostbaar en eigenlijk daardoor qua businessmodel onmogelijk om dit via de traditionele weg met een OB productiewagen te doen. Verstraete: "Als je zoveel wedstrijden moet produceren en je hebt wedstrijden om 13.00 uur, 15.00 uur en dan nog een paar om 18.00 uur en tenslotte eentje om 21.00 uur, dan kan je moeilijk zeggen: doe mij maar vier camerawagens en laat ze maar door het land rijden. Dat kan voor de Eredivisie voetbal wel, maar voor alle andere competities en sporten niet. Om de kosten onder controle te krijgen, waardoor we wél andere competities in zijn geheel konden opnemen, moesten we een nieuw systeem ontwikkelen om de registraties van de locatie naar de kijker te krijgen."

Centraal

Vrijwel alle producenten werken vanuit een camerawagen bij het stadion om de wedstrijd te kunnen registreren. Southfields zocht naar een nieuwe methode en draaide het om. De centrale vraag was: hoe kunnen we de kosten zo laag mogelijk en de kwaliteit zo hoog mogelijk houden? Een goede inventarisatie bracht het totale aantal wedstrijden en sportlocaties in beeld, waarna een inschatting werkt gemaakt van hoeveel wedstrijden er maximaal tegelijkertijd zouden worden gespeeld. Daarna werd er gewerkt aan de structuur om de sportwedstrijden allemaal in beeld te brengen en op de meest efficiënte wijze te laten binnenkomen op een centrale locatie. "Nederland heeft een mooie infrastructuur als het gaat om glasfiber", vertelt Verstraete. "Dat is in dit geval het voordeel van een klein land. Dat betekent dat waar de productie ook plaatsvindt, er de mogelijkheid is om een permanente verbinding te leggen van het stadion naar de - toch al aanwezige - dichtstbijzijnde glasvezel." Er is een bedrijf gecontracteerd om de verbindingen aan te leggen en te beheren (monitoren) met elk stadion in de Tweede Divisie voetbal en een aantal clubs in de Hoofdklasse Hockey, zodat men 24/7 kan rekenen op een goede connectie en dito bandbreedte.

Vervolgens is er gekeken wat de meest gunstige locatie zou zijn voor de centrale productie. Vanzelfsprekend werd er gekeken naar het Mediapark in Hilversum, dat als mediahoofdstad al het centrale knooppunt vormt van vele glasvezelverbindingen. NEP is een van de grootste spelers op het mediapark. Het bedrijf heeft, met faciliteiten voor editing, playout en opslag en met een eigen global dark fiber netwerk waarmee veel meer data kan worden getransporteerd dan met regulier ethernet, een belangrijke positie in de Nederlandse mediawereld. Southfields en NEP hebben elkaar gevonden in een samenwerking, waardoor Southfields in staat is om haar centrale productieomgeving aan te sluiten op de technische infrastructuur van NEP. "Het belangrijkste is dat NEP het zogenaamde LiveCentre heeft, waardoor we makkelijk onze binnenkomende sportsignalen kunnen doorzetten en zo daadwerkelijk de stadions rechtstreeks kunnen verbinden met ons Multi Sport Platform", vertelt Verstraete.

All-in-one

Op de centrale locatie heeft Southfields een netwerk gebaseerde oplossing gecreëerd als vervanging voor de camerawagen bij ieder stadion. Het heeft daarmee een uiterst kostenefficiënte faciliteit met (vooralsnog) vier NewTek TriCasters gerealiseerd. De uitvraag voor nog een aantal sets is al verzonden. "We waren geïnteresseerd in all-in-one productiesystemen zoals de NewTek TriCaster, omdat met sport bepaalde functies gewoon absoluut nodig zijn", zei Verstraete. "We weten door onze ervaring met het registeren van topsport precies wat er nodig is om dit soort wedstrijden te kunnen produceren. Ook voor wat betreft 'regie op afstand'."

Multi Sport Platform

Bij het registeren van sport, komt meer kijken dan alleen het schakelen van de camera's. De sportcontent die Southfields produceert, vraagt om continu gebruik van de grafische mogelijkheden, slow-motion replays en audio. Niet alleen het audio van het veld, maar ook het specifieke wedstrijdcommentaar vanuit één van de spreekcellen in het sportcenter. En natuurlijk ook de opnames van alle camera-feeds van alle wedstrijden. Verstraete heeft een plan ontwikkeld om alle verschillende feeds en wedstrijden te kunnen opnemen, onafhankelijk van welke wedstrijden worden uitgezonden op de sportkanalen, of worden gebruikt voor het maken van samenvattingen en hoogtepunten. De cameramensen gaan nog steeds naar de wedstrijden, zoals gewoonlijk. Zij verbinden hun camera's alleen niet meer met de camerawagen naast het stadion, maar verbinden via de aangelegde SDI verbindingen en met speciale encoders die het omzetten naar het netwerk, met de centrale productielocatie in Hilversum. Vanaf het eerste fluitsignaal worden alle live signalen van meerdere wedstrijden tegelijkertijd omgezet en via fiber getransporteerd naar het LiveCenter in Hilversum. De signalen komen daar binnen en via één matrix verdeeld naar de verschillende TriCaster regiesets. De centrale ruimte is door Southfields omgedoopt tot Multi Sport Platform.

NDI

"Op het moment dat de feeds binnenkomen in het Live Center van NEP kunnen we zeggen: 'gebruik deze camerafeeds voor TriCaster nummer één, deze camerafeeds voor TriCaster nummer twee en zend de anderen direct naar de montageset', als het bijvoorbeeld een wedstrijd is waarvan gelijk de hoogtepunten moeten worden gemonteerd", zegt Verstraete. "We kunnen feeds toewijzen on-the-fly, per wedstrijd, wanneer en waar we er maar mee willen werken." De keuze voor de TriCaster systemen werd zelfs nog makkelijker door de mogelijkheid van NDI, NewTek's technologie voor video over IP. "We vonden het erg handig dat we alles konden delen. Alle bronnen die er zijn, kunnen we toewijzen aan elke machine die op het netwerk zit. Dus niet alleen de TriCasters, maar ook werkstations en laptops kunnen zowel bronnen ontvangen als een bron zijn voor live gebruik binnen de productie."

Met NDI, en de 10Gb netwerk connecties geeft het Southfields de mogelijkheid om een programma te produceren op het ene systeem, terwijl een ander systeem op het netwerk de eerste feeds kan gebruiken voor een tweede productie. "Maar de feeds zijn ook beschikbaar voor iedereen op het netwerk, dus als iemand later commentaar moet inspreken bij de hoogtepuntenmontage, kan deze alvast op de laptop meekijken met de wedstrijd", legt Verstraete uit. Hij vertelt verder dat de mogelijkheid om NDI te kunnen gebruiken één van de belangrijke argumenten was om te kiezen voor de NewTek TriCaster. "Steeds meer fabrikanten gaan NDI ondersteunen, in alle segmenten van de workflow. Op een gegeven moment zullen onze beelden van de velden naar onze productiefaciliteit helemaal over NDI gaan en hebben we de 'traditionele' SDI verbindingen niet meer nodig."

Test

Om dit innovatieve productieproces te laten werken, dienen de systemen dezelfde visuele kwaliteit te bieden als die met de traditionele camerawagen kunnen worden bereikt. De TriCasters werden derhalve grondig getest. Verstraete: "Waar we naar hebben gekeken was bijvoorbeeld de video encoding van de TriCaster. Voldeed die wel aan onze kwaliteitseisen? Zouden de opnames bruikbaar zijn? En als dat zo zou zijn, konden we ze dan gebruiken? Hoe ziet de output van het hele systeem er uit? En als je het vergelijkt met een reguliere high-end unit, wat zien we dan?" Southfields heeft het concept getest tijdens het tennistoernooi The Hague Open voor FOX Sports en tijdens een EHL wedstrijd. Er werd een traditionele uitzending gemaakt via satelliet en parallel werd een tweede signaal via de remote productie encoders naar de TriCaster gestuurd. Deze twee signalen werden vergeleken.

Vergelijking

De vergelijking van de twee workflows was een lang proces van configureren, testen, modificeren en nog eens testen. De focus van de evaluatie lag in de actuele kwaliteit van de plaatjes. Hoe ziet het er uit bij de eindgebruiker (lees: de kijker)? Het signaal bleek uiteindelijk succesvol geëncodeerd naar h.264 of h.265. "We waren de sets, de montage en de complete technische workflow aan het bouwen in een ruimte die op ons verzoek werd verbouwd en nog niet alles was klaar. Tot de eerste test. We zaten achter de TriCaster en achter ons stond iedereen mee te kijken", zegt Verstraete. "We hadden met elkaar bepaald dat het tennistoernooi de eerste test zou zijn, dat was het moment van de waarheid. En het werkte, het werkte! We kregen echt overal kippenvel." De NewTek TriCaster haalde de productiekwaliteit die nodig was voor de beoogde workflow en nu heeft Southfields vier van deze systemen draaien om al die wedstrijden die elke week plaatsvinden te registreren. Het zorgt ervoor dat er veel meer beelden dan vroeger beschikbaar zijn en dat fans dichter bij hun favoriete sportteam kunnen komen dan daarvoor. Zelfs als ze fan zijn van een ploeg die niet (altijd) meedoet om het kampioenschap.

Waarde opbouwen

"Het mooie van de productieomgeving zoals wij nu opereren, is dat we ook kleinere sporten en competities naar de fans kunnen brengen, zoals we dat allang gewend zijn met de grote competities", vertelt Verstraete. "We willen sporten helpen om waarde op te bouwen. Dit is echt een geweldige toepassing voor heel veel sportcompetities en organisaties. Kom gerust kijken hoe het werkt. We hebben voor alle competities nu een passende oplossing. We kunnen hiermee echt bijdragen aan de ontwikkeling van sport, qua zichtbaarheid. En met meer zichtbaarheid stijgen de kansen op commerciële exploitatie van de competitie en op het opbouwen van meer fans voor de sport."

Southfields is een toonaangevende Nederlandse televisieproducent, gespecialiseerd in sportproducties. Het bedrijf verzorgt regelmatig grote voetbal- en hockeywedstrijden voor klanten als Fox Sports, SBS, RTL en Ziggo Sport, waaronder ook studioprogramma's rond de sportwedstrijden. Het bedrijf heeft nu de nationale sportproductie gecentraliseerd, met (voorlopig) een viertal compacte regies vanuit het Multi Sport Platform in Hilversum.

Tekst Ellen Camloh en Arnout van der Hoek

tv&radio Project

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment