Southfields centraliseert sportproductie

Southfields is een toonaangevende Nederlandse televisieproducent, gespecialiseerd in sportproducties. Het bedrijf verzorgt regelmatig grote voetbal- en hockeywedstrijden voor klanten als Fox Sports, SBS, RTL en Ziggo Sport, waaronder ook studioprogramma's rond de sportwedstrijden. Het bedrijf heeft nu de nationale sportproductie gecentraliseerd, met (voorlopig) een viertal compacte regies vanuit het Multi Sport Platform in Hilversum.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Southfields centraliseert sportproductie

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2017

tv&radio Project

av-entertainment.nl

Eén op de vier mensen in Nederland speelt voetbal. Vrouwenvoetbal is zeker sinds het EK deze zomer enorm populair aan het worden en in hockey zijn we als Nederland zeer succesvol. Hierdoor zijn er veel fans die graag naar deze sporten willen kijken. Nederland is een klein land met ruim 17 miljoen mensen, maar meer dan 1,2 miljoen daarvan staan geregistreerd bij de ca. 2500 voetbalverenigingen. Ook hockey is groot in Nederland. Volgens een inventarisatie tijdens de Olympische Spelen in Rio is veldhockey ook in populariteit aan het groeien. Met 253.000 mannen en vrouwen die bij hockeyclubs spelen is dat ook al gauw één op de 67.

Hockey of voetbal spelen is één ding, ernaar kijken is toch weer wat anders. Maar beide sporten zijn nog steeds erg populair bij toeschouwers. De populariteit groeit onder andere door de digitale mogelijkheden. De Tweede Divisie voetbal en Hoofdklasse Hockey (dames en heren) ontwikkelen zichzelf internationaal en krijgen nog meer belangstelling door de registraties die gemaakt worden voor zowel televisie als online. Rechtstreeks deze wedstrijden verslaan op alle speeldagen en de fans een totaalbeeld te leveren is precies wat Eyecons nu aan het doen is. Eyecons is een joint venture van sportproducent Southfields en sportmarketingbureau House of Sports.

Groeiende fanbase

Southfields is een toonaangevende Nederlandse televisieproducent, gespecialiseerd in sportproducties. Het bedrijf verzorgt regelmatig grote voetbal- en hockeywedstrijden voor klanten als Fox Sports, SBS, RTL en Ziggo Sport. Waaronder ook studioprogramma's rond de sportwedstrijden. Sportcompetities die geproduceerd worden door Southfields zijn o.a. de Champions League voor Ziggo Sport en Veronica en vriendschappelijke duels van het Nederlands Elftal voor SBS.

Southfields (als onderdeel van Eyecons) is groeiende in live sportproductie en begeeft zich ook op de uitzendrechtenmarkt. Het bedrijf heeft het exclusieve productie- en exploitatierecht voor de Nederlandse Tweede Divisie voetbal en de Hoofdklasse Hockey mannen en vrouwen. Alle eigendomsrechten blijven eigendom van de sportverenigingen. Southfields (als onderdeel van Eyecons) wil met haar expertise waarde creëren voor de sportorganisaties waar het voor werkt. Southfield is ook mede-eigenaar van de Euro Hockey League (EHL), die tien jaar geleden is opgericht. De EHL is de equivalent van de Champions League voetbal voor de hockeysport. Southfields heeft een derde van de aandelen van deze aantrekkelijke Europese competitie in handen. Bij de oprichting van de EHL is een aantal spelregels aangepast om het spel spannender en meer aantrekkelijk te maken voor de toeschouwers, zowel die langs het veld als voor de televisie of online. De nieuwe regels zijn overgenomen bij de Olympische Spelen en alle grote toernooien. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen; de fanbase is excessief gegroeid.

Enorme hoeveelheid

Terug naar de Tweede Divisie en de Hoofdklasse Hockey. "Het was erg belangrijk dat we alle wedstrijden konden laten zien en niet alleen de wedstrijden van de topteams of bijvoorbeeld alleen de kampioenswedstrijd", aldus Maarten Verstraete, manager technische projecten en sportmanagement van Southfields. "Elke wedstrijd is even belangrijk, of de ploeg nu hoog of laag staat. Wij brengen alle wedstrijden in beeld. Daarvoor is een competitie ook een competitie." Het vertaalt zich dan ook in een enorme hoeveelheid registraties die door Southfields wordt gedaan. Het kan betekenen dat er negen voetbal wedstrijden en twaalf hockeywedstijden op één dag moeten worden geregistreerd, met soms verschillende starttijden, maar ook vaak vele wedstrijden die tegelijkertijd worden gespeeld.

Meer wedstrijden, meer content

Niet alleen de fans willen meer content, ook de zenders kennen een toenemende vraag naar live sportregistratie. De behoefte aan sportcontent is enorm aan het groeien in Nederland, waardoor de totale optelsom van fans via onlinekanalen en televisiekijkers via zenders, tot meer geregistreerde wedstrijden leidt. Southfields produceerde al content van alle grote wedstrijden met veel camera's voor televisie met camerawagens bij de stadions, maar produceert nu ook met veel minder camera's in een speciaal ontwikkelde workflow voor een zogenaamde regie-op-afstand.

De EHL rechten, de Hoofdklasse Hockey en Tweede Divisie voetbal geven Southfields de mogelijkheid om met deze workflow alle wedstrijden aan te leveren. Het registreren van honderden wedstrijden in een sportseizoen is normaal behoorlijk kostbaar en eigenlijk daardoor qua businessmodel onmogelijk om dit via de traditionele weg met een OB productiewagen te doen. Verstraete: "Als je zoveel wedstrijden moet produceren en je hebt wedstrijden om 13.00 uur, 15.00 uur en dan nog een paar om 18.00 uur en tenslotte eentje om 21.00 uur, dan kan je moeilijk zeggen: doe mij maar vier camerawagens en laat ze maar door het land rijden. Dat kan voor de Eredivisie voetbal wel, maar voor alle andere competities en sporten niet. Om de kosten onder controle te krijgen, waardoor we wél andere competities in zijn geheel konden opnemen, moesten we een nieuw systeem ontwikkelen om de registraties van de locatie naar de kijker te krijgen."

Centraal

Vrijwel alle producenten werken vanuit een camerawagen bij het stadion om de wedstrijd te kunnen registreren. Southfields zocht naar een nieuwe methode en draaide het om. De centrale vraag was: hoe kunnen we de kosten zo laag mogelijk en de kwaliteit zo hoog mogelijk houden? Een goede inventarisatie bracht het totale aantal wedstrijden en sportlocaties in beeld, waarna een inschatting werkt gemaakt van hoeveel wedstrijden er maximaal tegelijkertijd zouden worden gespeeld. Daarna werd er gewerkt aan de structuur om de sportwedstrijden allemaal in beeld te brengen en op de meest efficiënte wijze te laten binnenkomen op een centrale locatie. "Nederland heeft een mooie infrastructuur als het gaat om glasfiber", vertelt Verstraete. "Dat is in dit geval het voordeel van een klein land. Dat betekent dat waar de productie ook plaatsvindt, er de mogelijkheid is om een permanente verbinding te leggen van het stadion naar de - toch al aanwezige - dichtstbijzijnde glasvezel." Er is een bedrijf gecontracteerd om de verbindingen aan te leggen en te beheren (monitoren) met elk stadion in de Tweede Divisie voetbal en een aantal clubs in de Hoofdklasse Hockey, zodat men 24/7 kan rekenen op een goede connectie en dito bandbreedte.

Vervolgens is er gekeken wat de meest gunstige locatie zou zijn voor de centrale productie. Vanzelfsprekend werd er gekeken naar het Mediapark in Hilversum, dat als mediahoofdstad al het centrale knooppunt vormt van vele glasvezelverbindingen. NEP is een van de grootste spelers op het mediapark. Het bedrijf heeft, met faciliteiten voor editing, playout en opslag en met een eigen global dark fiber netwerk waarmee veel meer data kan worden getransporteerd dan met regulier ethernet, een belangrijke positie in de Nederlandse mediawereld. Southfields en NEP hebben elkaar gevonden in een samenwerking, waardoor Southfields in staat is om haar centrale productieomgeving aan te sluiten op de technische infrastructuur van NEP. "Het belangrijkste is dat NEP het zogenaamde LiveCentre heeft, waardoor we makkelijk onze binnenkomende sportsignalen kunnen doorzetten en zo daadwerkelijk de stadions rechtstreeks kunnen verbinden met ons Multi Sport Platform", vertelt Verstraete.

All-in-one

Op de centrale locatie heeft Southfields een netwerk gebaseerde oplossing gecreëerd als vervanging voor de camerawagen bij ieder stadion. Het heeft daarmee een uiterst kostenefficiënte faciliteit met (vooralsnog) vier NewTek TriCasters gerealiseerd. De uitvraag voor nog een aantal sets is al verzonden. "We waren geïnteresseerd in all-in-one productiesystemen zoals de NewTek TriCaster, omdat met sport bepaalde functies gewoon absoluut nodig zijn", zei Verstraete. "We weten door onze ervaring met het registeren van topsport precies wat er nodig is om dit soort wedstrijden te kunnen produceren. Ook voor wat betreft 'regie op afstand'."

Multi Sport Platform

Bij het registeren van sport, komt meer kijken dan alleen het schakelen van de camera's. De sportcontent die Southfields produceert, vraagt om continu gebruik van de grafische mogelijkheden, slow-motion replays en audio. Niet alleen het audio van het veld, maar ook het specifieke wedstrijdcommentaar vanuit één van de spreekcellen in het sportcenter. En natuurlijk ook de opnames van alle camera-feeds van alle wedstrijden. Verstraete heeft een plan ontwikkeld om alle verschillende feeds en wedstrijden te kunnen opnemen, onafhankelijk van welke wedstrijden worden uitgezonden op de sportkanalen, of worden gebruikt voor het maken van samenvattingen en hoogtepunten. De cameramensen gaan nog steeds naar de wedstrijden, zoals gewoonlijk. Zij verbinden hun camera's alleen niet meer met de camerawagen naast het stadion, maar verbinden via de aangelegde SDI verbindingen en met speciale encoders die het omzetten naar het netwerk, met de centrale productielocatie in Hilversum. Vanaf het eerste fluitsignaal worden alle live signalen van meerdere wedstrijden tegelijkertijd omgezet en via fiber getransporteerd naar het LiveCenter in Hilversum. De signalen komen daar binnen en via één matrix verdeeld naar de verschillende TriCaster regiesets. De centrale ruimte is door Southfields omgedoopt tot Multi Sport Platform.

NDI

"Op het moment dat de feeds binnenkomen in het Live Center van NEP kunnen we zeggen: 'gebruik deze camerafeeds voor TriCaster nummer één, deze camerafeeds voor TriCaster nummer twee en zend de anderen direct naar de montageset', als het bijvoorbeeld een wedstrijd is waarvan gelijk de hoogtepunten moeten worden gemonteerd", zegt Verstraete. "We kunnen feeds toewijzen on-the-fly, per wedstrijd, wanneer en waar we er maar mee willen werken." De keuze voor de TriCaster systemen werd zelfs nog makkelijker door de mogelijkheid van NDI, NewTek's technologie voor video over IP. "We vonden het erg handig dat we alles konden delen. Alle bronnen die er zijn, kunnen we toewijzen aan elke machine die op het netwerk zit. Dus niet alleen de TriCasters, maar ook werkstations en laptops kunnen zowel bronnen ontvangen als een bron zijn voor live gebruik binnen de productie."

Met NDI, en de 10Gb netwerk connecties geeft het Southfields de mogelijkheid om een programma te produceren op het ene systeem, terwijl een ander systeem op het netwerk de eerste feeds kan gebruiken voor een tweede productie. "Maar de feeds zijn ook beschikbaar voor iedereen op het netwerk, dus als iemand later commentaar moet inspreken bij de hoogtepuntenmontage, kan deze alvast op de laptop meekijken met de wedstrijd", legt Verstraete uit. Hij vertelt verder dat de mogelijkheid om NDI te kunnen gebruiken één van de belangrijke argumenten was om te kiezen voor de NewTek TriCaster. "Steeds meer fabrikanten gaan NDI ondersteunen, in alle segmenten van de workflow. Op een gegeven moment zullen onze beelden van de velden naar onze productiefaciliteit helemaal over NDI gaan en hebben we de 'traditionele' SDI verbindingen niet meer nodig."

Test

Om dit innovatieve productieproces te laten werken, dienen de systemen dezelfde visuele kwaliteit te bieden als die met de traditionele camerawagen kunnen worden bereikt. De TriCasters werden derhalve grondig getest. Verstraete: "Waar we naar hebben gekeken was bijvoorbeeld de video encoding van de TriCaster. Voldeed die wel aan onze kwaliteitseisen? Zouden de opnames bruikbaar zijn? En als dat zo zou zijn, konden we ze dan gebruiken? Hoe ziet de output van het hele systeem er uit? En als je het vergelijkt met een reguliere high-end unit, wat zien we dan?" Southfields heeft het concept getest tijdens het tennistoernooi The Hague Open voor FOX Sports en tijdens een EHL wedstrijd. Er werd een traditionele uitzending gemaakt via satelliet en parallel werd een tweede signaal via de remote productie encoders naar de TriCaster gestuurd. Deze twee signalen werden vergeleken.

Vergelijking

De vergelijking van de twee workflows was een lang proces van configureren, testen, modificeren en nog eens testen. De focus van de evaluatie lag in de actuele kwaliteit van de plaatjes. Hoe ziet het er uit bij de eindgebruiker (lees: de kijker)? Het signaal bleek uiteindelijk succesvol geëncodeerd naar h.264 of h.265. "We waren de sets, de montage en de complete technische workflow aan het bouwen in een ruimte die op ons verzoek werd verbouwd en nog niet alles was klaar. Tot de eerste test. We zaten achter de TriCaster en achter ons stond iedereen mee te kijken", zegt Verstraete. "We hadden met elkaar bepaald dat het tennistoernooi de eerste test zou zijn, dat was het moment van de waarheid. En het werkte, het werkte! We kregen echt overal kippenvel." De NewTek TriCaster haalde de productiekwaliteit die nodig was voor de beoogde workflow en nu heeft Southfields vier van deze systemen draaien om al die wedstrijden die elke week plaatsvinden te registreren. Het zorgt ervoor dat er veel meer beelden dan vroeger beschikbaar zijn en dat fans dichter bij hun favoriete sportteam kunnen komen dan daarvoor. Zelfs als ze fan zijn van een ploeg die niet (altijd) meedoet om het kampioenschap.

Waarde opbouwen

"Het mooie van de productieomgeving zoals wij nu opereren, is dat we ook kleinere sporten en competities naar de fans kunnen brengen, zoals we dat allang gewend zijn met de grote competities", vertelt Verstraete. "We willen sporten helpen om waarde op te bouwen. Dit is echt een geweldige toepassing voor heel veel sportcompetities en organisaties. Kom gerust kijken hoe het werkt. We hebben voor alle competities nu een passende oplossing. We kunnen hiermee echt bijdragen aan de ontwikkeling van sport, qua zichtbaarheid. En met meer zichtbaarheid stijgen de kansen op commerciële exploitatie van de competitie en op het opbouwen van meer fans voor de sport."

 
<

tv&radio actueel

Atomos Sumo 19 inch HDR monitor

Het extreem heldere display voorziet de gebruiker van een accurate weergave van het beeld, zelfs in de volle zon. Het grote 19" full HD paneel zorgt ervoor dat iedere gebruiker, van focus pullers, regisseurs en DOP's tot klanten, toegang hebben tot hoge kwaliteit beelden. De Sumo wordt gevoed via een 4-pins XLR en er is op de meegeleverde VESA-mounting plate plaats voor twee V-mount batterijen. Hierdoor is de voeding van de Sumo 'hot swapable', zodat het scherm continu in gebruik kan blijven. Dit maakt dat de Sumo daadwerkelijk overal inzetbaar is.

Grading

De Atomos Sumo beschikt over een 1200 Nit scherm en 10-bit kleuren bereik. Door de AtomHDR engine wordt het 'platte' LOG beeld direct omgezet in een 10-bit HDR beeld. Omdat de Sumo niet beperkt is door het REC709 gamma, kan de monitor veel beter laten zien wat het dynamisch bereik in het beeld is zonder een kleurcorrectie (LUT) toe te hoeven passen. Hiermee komt HDR echt tot leven op zowel de Sumo, als op de output naar grotere (HDR-)schermen of televisies. Om een accurate kleurweergave te garanderen zijn alle huidige Atomos monitor/recorders te kalibreren met een Xrite i1display Pro. Dit maakt de Sumo de ideale betaalbare partner voor visuele HDR studio grading met elke NLE of grading suite.

Recorder

Zoals eerder besproken is de Sumo, naast een HDR monitor, ook een recorder voor video en audio. Verbind elk SDI- of HDMI-apparaat naadloos met de Sumo en convert tussen HDMI 2.0 & 3G Quadlink/6G/12G in elke combinatie. De quad SDI inputs achterop de monitor/recorder maken een verbinding tussen meerdere 1,5 3G en zelfs een 12G SDI output van een camera en de Sumo mogelijk zonder signaalverlies of converters. In een toekomstige update wordt hier zelfs liveswitching tussen vier HD bronnen via SDI aan toegevoegd en is het mogelijk deze te kunnen opnemen en uit te voeren. Indien de Sony FS5 / FS7/FS700, Canon C300MKII / C500 of Panasonic Varicam LT op de set over een RAW output beschikt, is het mogelijk om dit tot 12-bit 4K30p in Cinema DNG op te nemen. In ProRes gaat dit in 10-bit 4Kp60 / 2Kp240 met 4:2:2 colorsampling. De resolutie, framerate en kleurendiepte zijn uiteraard afhankelijk van de camera hardware.

Audio

Externe audiorecorders zijn niet meer noodzakelijk door de full size XLR 2-kanaals aansluitingen, die zijn voorzien van 48V fantoomvoeding. De dedicated meters en instellingen voor frame delay, gain en line level audio synchronisatie maken dat Atomos over de meest geavanceerde audio features in de monitor/recordermarkt beschikt.

Kortom: go HDR! In het veld en in de studio met deze 19 inch Atomos Sumo LCD-monitor & recorder.

Info: www.mafico.com / www.atomos.com/sumo19

Combineer een 19 inch monitor met een zeer helder display van 1200 cd/m² (Nit), de AtomHDR beeldverwerking én een recorder met de mogelijkheid om in 10-bit 4:2:2 Pro-res of RAW op te nemen. Wat je dan hebt, is de ideale combinatie van een on-set monitor, grading monitor én recorder.

Tekst Ulco Schuurmans

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment