Alcons Audio: Nederlands wereldmerk

In de vorige editie van AV & Entertainment Magazine schreven we over de toepassing van de LR18 en LR28 pro-ribbon line array systemen van Alcons Audio op de mainstage van Dance Valley. De toetreding in deze markt is één van de jongste ontwikkelingen bij de Nederlandse speakerbouwer van wereldniveau, waar de ontwikkelingen sowieso altijd volop gaande zijn. We bezochten oprichter en eigenaar Tom Back in Zwaag, om met eigen ogen te zien waar die ?wereldkasten? nou eigenlijk vandaan komen. Een gesprek over een merk waar Nederland trots op mag zijn.

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Alcons Audio: Nederlands wereldmerk

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2017

theater&podia Interview

av-entertainment.nl

Wie met Tom Back in gesprek gaat over (de producten van) Alcons Audio, kan er even voor gaan zitten. Back heeft verhalen te over en kan daarbij putten uit meer dan dertig jaar ervaring in het wereldje. Na al jaren in de pro audio werkzaam te zijn geweest, o.a. bij Stage Accompany (SA), besloot Back in 2002 dat het veel beter kon, maar dan wel op zijn manier en met de juiste mensen aan boord. Lang verhaal, heel kort: Alcons Audio werd opgericht toen SA failliet ging en vulde het gat met verve op. Mensen als engineers Philip 'Dr. Phil' de Haan en Maurice Laarhoven stapten mee in en dat driemanschap werd de fundering onder Alcons Audio. "Ik benaderde Phil destijds met het idee: jij bedenkt het, ik verkoop het. Voor een techneut als Phil was dat nog niet metéén overtuigend genoeg, maar uiteindelijk kwam het er toch van", lacht Tom Back. "Phil was bij SA altijd met de speakers en de ribbons - waarvan de Alcons varianten door Back en consorten bewust pro-ribbons genoemd zijn ? bezig geweest en heeft dus héél veel kennis en kunde op dat vlak. Bovendien klikken we heel goed. Zo ontstond het idee destijds. Toen daarna ook Maurice aan boord kwam, hebben we het bedrijf opgericht in de herfst van 2002. Doordat we nog vier andere collega's van SA konden meenemen, zijn we uiteindelijk gestart met zeven man. We vieren nu dus ons vijftiende jaar!"

Bijzondere tijd

In het voorjaar van 2003 werd begonnen met de daadwerkelijke productie. "In de tussentijd moesten we producten gaan ontwikkelen", legt Back uit. "We hadden veel andere ideeën dan waar we vandaan kwamen. Simpele dingen als gain structuren, maar ook basale dingen als de pro-ribbons. Het productieproces en de setup moesten anders, we wilden het op onze eigen nieuwe manier gaan doen. Het was een bijzondere tijd. Eén keer in de week spraken we af in de lobby van Hotel Hoorn, waar dan ook leveranciers langskwamen. Ieder van ons had dan een eigen tafeltje en daar gingen we de gesprekken aan met elektronicaleveranciers, knopjesboeren, makelaars, machinedealers ?.noem maar op. Van daaruit zijn we het echt gaan opzetten. Later hebben we zelfs nog een tijdje bij de ouders van een medewerker thuis gezeten. Er was nog geen productie, dus het had ook geen zin om al een groot pand te gaan huren."

Duitsland

Er werd gefocust op een hoger plan. "We wilden echt tussen merken als d&b, Meyer Sound en L-Acoustics gaan zitten - bedrijven die al 35 tot 50 jaar in de business zitten - ook omdat ik overtuigd was van het feit dat het technisch gezien kon, met onze kennis van akoestiek, weergevers, elektronica, processing en werktuigbouw. Natuurlijk zijn er naast de kwaliteit van je producten nog veel meer parameters die invloed hebben op of je gaat komen waar zij zijn, maar ook dat ga je vervolgens steeds verder invullen", geeft Back aan. Er werd direct vol gemikt op de pro-markt, waaronder de theaterwereld. Maar hoe kom je daar terecht? Back: "Dat is één van de redenen waarom we begonnen met Duitsland als thuismarkt. Als je net met een merk begint, moet je het van je instrumentele waarde hebben. Gevestigde merken kunnen bogen op hun naam, of ze nou speakers, brandblussers of mondharmonica's verkopen. Wij moesten in het begin vooral laten horen dat het écht beter klinkt. Duitsers hebben dan weer zó veel met techniek, dat ze zoiets wel interessant vinden." Wat ook prettig is, is dat veel beslissingen in theaters bijvoorbeeld via een shoot-out gemaakt worden, met een goed testprotocol en geschoolde Tonmeisters. "Gewoon vier merken en de beste wint. In de regel winnen we die dan, gewoon omdat het product zo goed is. Soms ook niet, maar dan is er vaak iets anders aan de hand, bijvoorbeeld een ander merk waar ze al veel van in huis hebben. Zo zijn we onder andere bij Staatsoper Hamburg, Staatstheater Stuttgart, Theater am Potzdamerplatz Berlijn, RTWH Aachen (universiteit) en recent in de Elbphilharmonie Hamburg terechtgekomen. Of bijvoorbeeld de concerten van Toto, Pat Metheny en Randy Crawford. Puur op kwaliteit."

Tegenwind

In Nederland speelde volgens Back ook nog het feit dat de mannen een SA-geschiedenis hadden en dat bedrijf en haar ribbontweeters hadden door de jaren heen de naam gekregen dat de ribbons uiteindelijk altijd kapot gingen. "Sinds 1993 was dat sowieso niet meer het geval hoor, maar als je die naam eenmaal hebt, kom je er niet zomaar weer af", legt Back uit. "Beginnen met dergelijke tegenwind leek ons geen goed plan, dus was het buitenland een logische stap. We wilden ons eerst daar gaan bewijzen, mensen die er dan toch mee willen werken, komen dan uiteindelijk vanzelf wel." Overigens bestaat de opvatting dat de ribbons vaak kapot gaan nog steeds. Volkomen onterecht, zo heeft Alcons Audio allang bewezen. "Puur gezien is het nog wel een ribbon, als lijnbron, maar het is niet meer de ribbontweeter waarvan iedereen denkt dat 'ie het is", legt Back uit. "Dat is wel iets wat we moeten overwinnen. Anderzijds is het ook de tegenwind die de vlieger doet opgaan, maar je moet niet worden afgerekend op iets wat het vroeger was. Ook op Dance Valley hoorde ik het weer: 'Alcons?ribbons?dat gaat toch allemaal stuk'? Zomaar, zonder enige kennis van zaken. Er is in Nederland nog nooit iets met ribbons kapot gegaan van Alcons, maar ergens wordt de link gelegd: SA?ribbons?.isofase?gaat kapot. Met duizenden drivers dagelijks in gebruik is de uitval nagenoeg nul. Wat dat betreft is het LR28 touring systeem een mooi bewijs van hoe robuust onze drivers zijn, terwijl het uitgangsvermogen zich meet met de grootste touringsystemen, die honderd jaar oude compressiedrivertechnologie gebruiken."

Wereldwijd breed

Dat kwaliteit uiteindelijk gewaardeerd wordt, blijkt wel uit het feit dat de producten van Alcons Audio wereldwijd héél breed worden gebruikt. Een geluidsontwerper als Jeroen ten Brinke liep er ooit toevallig tegenaan en is sindsdien fan, maar ook in studio's van bedrijven als Walt Disney, LucasFilm en NBCUniversal, cinema's over de hele wereld en grote theaterproducties (bijvoorbeeld op Broadway en West-End) wordt gewerkt met de kwaliteitsproducten van Alcons Audio, dat ook eigen kantoren in de Verenigde Staten en Duitsland heeft, naast distributeurs in meer dan dertig landen. "We zitten nu met drie shows op Broadway en daar zit een vierde aan te komen; komende maand starten we op West-End London", onderschrijft Back. "Ook op cinemagebied zijn we druk bezig. In die markt vinden sowieso veel veranderingen plaats, met name op het gebied van immersive surround. Ook daar zijn we ver in. Onze instap in de touringmarkt is ook bij de grote Amerikaanse verhuurbedrijven niet onopgemerkt gebleven. In Nederland zijn onze systemen onder andere te vinden bij Soldaat van Oranje de musical (draait al meer dan 2300 voorstellingen met 100+ Alcons speakers, zonder enige uitval), VUE cinemas, Pathé Tuschinski, of recent Dance Valley, Dutch Valley en Latin Village festivals."

Gereedschapsmakers

Sowieso is Alcons Audio nog altijd druk met het uitbreiden van haar portfolio. "Het is nu voor het eerst dat producten worden vervangen door nieuwe versies, iets waar we heel lang mee willen en kunnen wachten i.v.m. de terugverdientijd van de systemen. Hiervoor ging het altijd om uitbreidingen van het aanbod. Voordeel is dat je dan ook altijd al in een vroeg stadium over je ontwikkelingen kunt communiceren, simpelweg om je er je eigen productlijn niet mee schaadt. Dan kun je al in een voorstadium aangeven dat we met floormonitors bezig zijn, bijvoorbeeld. Je kan dan heel open praten met engineers over wat hun wensen zouden zijn op dat gebied, wat minder goed is of juist te gek is. Daar kun je heel nuttige informatie uit halen. Die samenwerking met de eindgebruikers is kenmerkend voor onze marktbenadering. Zij moeten er tenslotte mee werken, wij zijn slechts de gereedschapsmakers."

Voorop

Er zijn meer ribbonbedrijven in de wereld, maar het is tekenend voor Alcons Audio dat het bedrijf de dingen net wat anders doet en bijvoorbeeld net wat verder gaat in hun drang naar perfectie. "Andere merken werken bijvoorbeeld met een folie dat twee keer zo dik is", kaart Back aan. "Dikker folie is zwaarder, dus dan zal het qua output en frequentiebereik minder doen. Aan zulke dingen merkten we dat we al heel ver waren qua kennis. Ook gezien ons flink aantal wereldwijde patenten, onder andere op horizontale en verticale afstralingscontrole, het rendement en uitgangsvermogen, lopen we voorop in deze technologie. Dan is het interessant te zien dat grote bedrijven als Dolby en Christie nu ook in deze technologie zijn gestapt."

Anders

Op de vraag of de drang naar perfectie het verschil is tussen Alcons Audio en concurrerende merken, reageert Back helder: "Ik kan niet voor andere partijen spreken, maar we gaan er wel ver in. Kijk, als relatieve nieuwkomer moet je je wel afvragen of je toevoegt aan de markt en wat dat dan is. Als wij niets zouden toevoegen, dan zou er voor ons geen uitdaging zijn en dan was Alcons Audio nooit opgericht. We hebben van meet af aan gezegd dat we nieuwe technologie brengen in een 'market proven' concept. Het is niet zo dat we een concept hebben bedacht dat nog nooit iemand gezien heeft en zullen dus niet dat schokeffect teweegbrengen wat bijvoorbeeld Christian Heil met de line array gedaan heeft. We doen het net even anders, zodat de acceptatiedrempel daarmee veel lager ligt en de technici meteen begrijpen hoe ze onze systemen kunnen inzetten."

Realistische weergave

Alcons Audio wil systemen ontwikkelen die een 1-op-1 weergave van het origineel mogelijk maken. "Die ambitie gaat veel verder dan naar de bekende luidspreker-, versterker en DSP-fabrikanten te gaan, een eigen stickertje erop te plakken en dit als 'next generation' of 'game changer' te verkopen", benadrukt Back. "Iedere speakersysteemfabrikant heeft als belangrijkste verkoopargument 'the best sound'. Wij zullen dat nooit zeggen, want wij bepalen niet wat het beste is, dat is voor iedereen weer verschillend. Wél zeggen wij dat we de meest realistische weergave van een geluidsbron bieden. Dit is in grote mate objectief te beoordelen en veel minder een kwestie van smaak. Daarom worden onze systemen zo breed ingezet, van spraak, cinema, jazz, pop tot heavy metal, en hebben ze niet een typisch rock 'n roll of klassiek smaakje."

Eerlijk

De systemen van Alcons Audio zijn wat dat betreft zo eerlijk dat het voor iedereen duidelijk hoorbaar zal zijn als iemand slecht aan het mixen is. "Dat is de ene kant van het spectrum, de andere kant is dat je, als je met ons systeem goed staat te mixen, er iets mee kan dat met geen enkel ander systeem kan", legt Back uit. "Daar richten wij ons ook op, in plaats van er voor te zorgen dat iedere idioot er 'iets' mee kan. Vandaar onze kreet: What You Mix Is What You Get." Om dit te bereiken moet je verder gaan dan wat er op de toeleveranciersmarkt te koop is. "Dan ga je bijvoorbeeld zelf je remote-control software, DSP, versterking en processing ontwikkelen. En op luidsprekergebied was onze kennis van de pro-ribbon technologie, waarvan inmiddels 32 varianten bestaan, uiteraard een uniek voordeel. En ja, soms schiet dat wat door: als je op onze houtafdeling in onze subkasten kijkt, zie je de bochten van de reflectiepoorten van de cardioïdesub. Die maken wij door multiplex een nacht lang vacuüm te trekken en er zo vloeiende bochten in te creëren, zodat de luchtstroom uiteindelijk écht optimaal is. Je ziet er aan de buitenkant helemaal niks van, maar als dit beter is voor de weergave, dan doen wij dat. Andere partijen zullen er wat schotjes in timmeren waar de lucht 'ook wel omheen gaat'. Evenzo met extra kwartgolf dempingspijpjes die we in de baspoorten monteren, om resonanties uit te doven. Geen andere fabrikant doet zoiets. Het feit dat we geen bankfinanciering of venture capital hebben en alle drie eigenaren in het bedrijf actief zijn, stelt ons in staat om dit zo te kunnen doen."

Verschil

Het is feitelijk de kern van wat Alcons Audio is: een eigenzinnige club creatieve vakidioten in de meest positieve zin van het woord, die alleen het allerbeste goed genoeg vinden. Back onderstreept het zelf nog eens: "Als je kijkt naar de goede en slechte geluidssystemen in de markt, dan zie je dat het verschil de afgelopen jaren kleiner is geworden. De gemiddelde onderwaarde bij de mindere systemen is gestegen. Daarom zeggen veel mensen ook dat er eigenlijk geen echt slechte systemen meer zijn. Maar in verhouding is de kwaliteitsstijging bij de beste systemen kleiner geweest. Wij willen dat verschil weer groter gaan maken." Alcons Audio zou Alcons Audio niet zijn als ze dat niet waar zouden gaan maken.

Soldaat van Oranje met meer dan 100 Alcons speakers + amps

Tom Back (l) en

Philip Dr.Phil de Haan(r) met LR28 systemen

 
Alcons productie-assemblage
<

theater&podia Beurs

Drie dagen lang zal CUE2018 in Ahoy een compleet overzicht bieden van technische faciliteiten op het gebied van events, installaties en entertainment. Oriënteer je op een totaalaanbod voor binnen- en buitenpodia, van licht-, beeld- en geluidstechniek tot ontwerp, decor, inrichting, hijs- en heftechniek. CUE is dé ontmoetingsplaats voor technici in de evenementenbranche en podiumkunsten met ruim 180 exposanten en een interactief programma.

CUE2018

Wie werkzaam is bij een poppodium, theater, schouwburg, concertzaal, congrescentrum, cultuurcentrum, museum, attractie of aula, óf werkt voor een tentoonstelling, evenement of entertainment zonder vaste locatie kan er eigenlijk niet omheen. Op de beursvloer in Ahoy zijn namelijk de nieuwste technische faciliteiten op het gebied van advies & ontwerp, beeldapparatuur, decor & accessoires, geluidstechniek, hijs- en heftechniek, lichttechniek, hoogwerksystemen en klimmateriaal, meubilair en zaalstoelen, multimediatechniek, opleidingen & vakmedia, (tijdelijke) podia en tribunes, rigging, special effects en werving & selectie.

Innovaties

CUE staat bekend om de vele innovaties die gepresenteerd worden. Op de beursvloer zijn de nieuwste snufjes op het gebied van podiumtechniek te vinden. Daarbij draait het niet alleen om materialen, maar ook om de denkwijze erachter. Vanuit de stands worden voorbeelden van technisch vernuft getoond.

Kennisprogramma

De Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) organiseert gedurende alle beursdagen van CUE een lezingenprogramma onder de naam VPT Academy. Hierin worden actuele onderwerpen en thema's uit de branche behandeld. De mens áchter de technologie, de verantwoordelijkheden van een geluidstechnicus, showcontrol en de mogelijkheden van werken over de grens zijn onder meer onderwerp van gesprek en als terugkomende kwestie staat de toename van draadloze apparatuur en de afname van beschikbare frequenties geprogrammeerd. Het complete programma is te vinden verderop in dit artikel en op de website van CUE: www.cue.nl/programma.

Innovatieprijs

Tijdens CUE2018 wordt een prijs uitgereikt voor innovatief podiumtechnisch vernuft: de CUE/VPT Innovatieprijs. Iedereen die zich betrokken voelt bij het podium kan meedingen. Hieronder vallen ook bedrijven en personen die geen lid zijn van de VPT, geen standhouder op CUE2018 zijn, maar wel een belangrijke innovatieve bijdrage aan de branche willen leveren. De inzendingen moeten echter aan een aantal criteria voldoen, te weten: innovatie, waarde voor markt en sector, toepasbaarheid, haalbaarheid en presenteerbaarheid. De CUE publieksprijs wordt uitgereikt aan de innovatie met de meeste stemmen van het publiek. Het publiek mag namelijk tijdens de beurs een stem uitbrengen. Na afloop van de beurs wordt de CUE Publieksprijs bekend gemaakt. De prijs bestaat onder andere uit een gratis beursstand op de volgende editie van CUE.

 

Bestuursvoorzitter Enrico Daamen blikt vooruit: "We zijn bijzonder trots op de nieuw in het leven geroepen CUE/VPT Innovatieprijs, de prijs voor innovatief podiumtechnisch vernuft. Onze vertrouwde branchepartner VPT is daarnaast achter de schermen druk bezig geweest met de definitieve invulling van de VPT Academy. De vooruitzichten zijn positief, dus ik roep alle vakprofessionals uit de event-, installatie- en entertainmenttechnologie op om zich te registreren voor CUE2018."

Veel partijen uit de podium- en evenementenwereld zullen aanwezig zijn op CUE2018. Hier lichten ze alvast een tipje van de sluier op door te vertellen wat bezoekers op de beurs van hen mogen verwachten.

Controllux

Op de stand van Controllux (stand 105) is het feest tijdens CUE. Het bedrijf bestaat namelijk vijftig jaar en gaat een feestjaar in, dat op CUE2018 gaat beginnen. Tijdens CUE2018 zal Controllux u op taart trakteren. Een taart aangesneden in de zes pijlers van de expertises van Controllux: theater, tv en film, entertainment, architectural, rigging en consumables. Elke pijler naar eigen smaak ingericht en met veel kennis bereid. U bent van harte uitgenodigd om de Controllux stand te bezoeken. De ambachtelijke koffie, een traktatie én uiteraard het hele team staan klaar! Controllux is al 50 jaar een firma die zich bezighoudt met licht in de ruimste zin van het woord. Opgericht in 1968 en inmiddels uitgegroeid tot wat het nu is door samensmelting van diverse bedrijven als Ultrex, Corne Light, Taintronix en Barndoor. Als gevolg van deze samensmelting bevinden zich bij Controllux een aantal zeer gerenommeerde merken onder één dak, evenals veertig ervaren medewerkers. Het team bezit veel kennis om klanten te ondersteunen in de keuzes die gemaakt moeten worden. Allemaal volgens de filosofie: 'uw ideeën, onze oplossingen'. Bij die oplossingen kan het gaan om losse artikelen, of juist om turn-key projecten. Om de juiste service te kunnen bieden, beschikt Controllux over een technische dienst die 24 uur per dag bereikbaar is. De Controllux-vestigingen in België en Nederland hebben een ruime voorraad materialen beschikbaar voor snelle levering en beschikken over een showroom om demonstraties en trainingen te verzorgen.

More AV

Als importeur van het Engelse merk Full Fat Audio (FFA) zal More AV de 2- en 4-kanaals lichtgewicht touring versterkers van FFA op de beurs laten zien. NST Audio heeft recentelijk de vernieuwde D-48S 4-in/8-uit matrix processor op de markt gebracht, met nog meer processorkracht en functionaliteit. Op CUE2018 zullen er op verzoek demo's gegeven worden van deze processors. Voor de grootste projecten heeft Funktion One de F132A en BR132A actief aangestuurde 32"(!) ultra-sub ontwikkeld. Deze zorgen voor de allerlaagste tonen (20-50 hertz) met een ongekend hoge output. De kleinere speakers van Funktion One, de F-serie, worden steeds populairder. Bij klanten thuis en in kleinere bars zijn de afgelopen maanden installaties verzorgd. Van de kleinste dubbel 5" tot aan de F1201 zijn te zien op de stand. Ook zal er een collectie van B&W International hardplastic cases staan, deze waterdichte koffers en trolleys zijn ideaal voor technici en het vervoeren van AV-apparatuur.

Think! AV

Funktion One heeft met het nieuwe VERO geluidssysteem een uniek systeem ontwikkeld dat de voordelen van point-source en een line-array systeem combineert. Think! AV heeft dit jaar een grote stap gezet door als eerste verhuurbedrijf in Europa over te gaan tot aanschaf van VERO. Inmiddels heeft dit systeem op diverse evenementen in Nederland en daarbuiten geleid tot enthousiaste reacties van bezoekers en de organisatoren. Op CUE staan de drie verschillende modules van VERO: De V60 (longthrow midhigh), V90 (midhigh) en de V315 (low). De nieuwste point-source serie genaamd EVO-7 is verder uitgebreid. Het nieuwe touringmodel zal ook op CUE te zien zijn. De verhuurvoorraad van speciale DJ-backline is het afgelopen jaar ook fors uitgebreid. Vrijwel alle speciale wensen op het gebied van exotische DJ-/live-act materialen, kunnen door Think! AV worden verzorgd. Door de grote vraag zijn er inmiddels wekelijkse ritten naar diverse locaties tegen aantrekkelijke tarieven.

Tronios BV

Ook Tronios BV is wederom van de partij in Rottedam; tijdens deze editie zal de nieuwe Ignite Serie van BeamZ Professional geïntroduceerd worden. Dit pakket bestaat uit een serie medium sized LED moving heads Beam en Spot modellen (keuze uit 60W, 150W en 180W high intensity LED). Tijdens een time coded lichtshow kunnen bezoekers direct kennismaken met de verschillende producten en mogelijkheden van het BeamZ pakket. Ook is er aandacht voor het nieuwe complete DECK750 assortiment; in Europa gefabriceerde aluminium podiumdelen inclusief alle benodigde accessoires zoals ronde en vierkante poten, verschillende trappen, handrails, trolleys en veel meer.

Deltec

Een groot aantal toonaangevende AV bedrijven heeft de overstap gemaakt naar de Deltec Gaffer Tape Pro. Tijdens de vorige editie van CUE (twee jaar geleden) won de Deltec Gaffertape Pro de innovatieprijs in de categorie 'Podiumtechniek'. Deltec Tape is dan ook niet over één nacht ijs gegaan bij de ontwikkeling van de Deltec Gaffer Tape Pro. Een uitgebreid testtraject is uitgezet bij een groot aantal theaters, beurs- en congrescentra en AV-bedrijven waar specifiek is gekeken naar kleefkracht, lijmresten, belasting en scheurbaarheid. Op basis van deze eigenschappen is de Deltec Gaffer Tape Pro doorontwikkeld met onder andere een vernieuwde natuurrubber lijmlaag. De lijmlaag is de meest unieke eigenschap en zie je pas bij het verwijderen. Of beter gezegd, die zie je niet! Want de Deltec Gaffer Tape Pro laat géén lijmresten achter.

Aukes Theatertechniek - AVL

Stand 303 is voor Aukes Theatertechniek. Ook partnerbedrijf AVL (Audio Video Lighting) is daar met te vinden. Op de stand worden o.a. de ChamSys MQ500 Stadium console, de ChamSys Stadium Wing en de ChamSys MQ80 console getoond. Grote blikvanger is de Chamsys MQ500 Stadium console, een full size console van Chamsys met 2 x 15" multitouch touchscreens, 15 playbacks, 15 executors, 15 multifunctionele buttons, theater style crossfader, 64 universes DMX zonder externe processing. Op verzoek is het aantal universes uit te breiden naar 200, nog steeds zonder externe processing. Op de stand staan de mensen van Aukes Theatertechniek en AVL uiteraard klaar om alle eventuele vragen te beantwoorden.

Fairlight

Op de stand van Fairlight (stand 113) zijn nieuwe producten van veel verschillende merken te zien. Van Martin Professional is er bijvoorbeeld de MAC Encore, dé nieuwe standaard op LED stage-lighting gebied, met alle denkbare features aan boord en ontworpen voor de meest veeleisende situaties. Er zijn vier varianten beschikbaar die zorgen voor een perfecte weergave van huidtinten, kostuums en decorstukken. Daarnaast is de MAC Encore de stilste in zijn klasse.

Ook te zien is de CLF Aorun, de eerste moving head in het CLF productengamma. Deze uiterste krachtige beam is uitgerust met een 187mm lens waardoor de 2.3° beam angle extra strak blijft op grote afstand. Verder heeft de Aorun een 8 en 16-voudig prisma, die ook tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. De extra toegevoegde prisma animatie-effecten én bewegingssnelheid maken de Aorun uiterst geschikt voor heftige mid-air effecten over een groot bereik en zo geschikt voor alle soorten shows

Daarnaast toont Fairlight de Wireless Solution G5. Na een lange periode van ontwikkeling kan er nu naast 2.4Ghz en 5.8Ghz ook gebruik gemaakt worden van de 5.2Ghz band. Dé oplossing voor de steeds vollere 2.4Ghz band en de output restricties in de 5.8Ghz band. Verder kunnen alle G5 modellen het dubbele aantal universes overbrengen.

De Desisti SoftLED is een veelzijdige serie LED panelen waaraan onlangs verschillende variwhite modellen zijn toegevoegd. Deze versies bieden bijzonder gelijkmatige wit licht variërend tussen 2800°K tot 6500°K met een CRI waarde hoger dan 95.

Ook de moeite waard: Martin VDO Fatron & VDO Dotron. Nieuwe veelzijdige video pixel producten als uitbreiding van de Martin VDO creative LED video range. Hierdoor worden de mogelijkheden voor ontwerpers oneindig. Zowel de 20mm pixel pitch Fatron als de Dotron kunnen aangestuurd worden via DMX of onderdeel uitmaken van een complete Martin P3 setup inclusief Sceptron en Face5.

Van Portman Custom Lights is de Portman P2 te zien. Door het slimme design is het armatuur zeer geschikt voor creatieve lichtontwerpen. De zes individueel aanstuurbare lichtcellen zijn verticaal gemonteerd en kunnen op twee posities gekanteld worden. Verder zijn de verticale segmenten door de zeshoekige vorm en de speciaal gevormde baseplates gemakkelijk te verwerken in een imposante matrix. Achterop het armatuur is de DMX aanstuurbare dimmer gemonteerd. Naast DMX is de P2 ook handmatig en in stand-alone modus te gebruiken.

Imagination AV

Amate Audio Benelux is sinds september 2016 onderdeel van Imagination AV. Sinds de start is Imagination exclusief distributeur van het Spaanse speakermerk. Tot 2015 stond Amate Audio bekend als Master Audio. Eind 2015 is er besloten verder te gaan onder de naam van de oprichter en eigenaar, Juan Amate. Aan de kwaliteit is niets veranderd, deze is zelfs sterk verbeterd! Het productaanbod werd uitgebreid met de techniek van vandaag de dag en morgen. Van zowel een installatiespeaker als de 'B8' tot een volledige line array zoals de 'X210', voor iedere productie en locatie heeft Amate Audio een geschikte speaker in haar assortiment. De veelzijdigheid in het productaanbod zorgt ervoor dat alle denkbare situaties kunnen worden voorzien van excellent geluid. Uiteraard is ook alle denkbare randapparatuur als DSP's en versterkers opgenomen in het aanbod. Hagelnieuw is de 'Nitid serie', deze betaalbare serie kenmerkt zich door een complete range bestaande uit: compacte Column luidsprekers, multi-inzetbare Point-source luidsprekers die zowel als FOH en als floor-monitor gebruikt kunnen worden, een compacte Line array, een Floor-monitor en uiteraard de nodige subwoofers. De Nitid serie is samen met de al langer bestaande Xcellence serie te bekijken en beluisteren op stand 121), uiteraard onder het genot van een drankje en een hapje!

Audio XL

Op de CUE 2018 stelt Audio XL voor het eerst in de BeNeLux de gloednieuwe Soundcraft Vi1000 voor. Het kleinste en lichtste lid van de Vi-000-familie (86cm x 81cm, 25kg!) zonder toegeving op meng- en processingkracht van zijn gewaardeerde grotere broers. De Vi1000 is ontworpen voor het live touren, theaters en corporate AV-toepassingen waarbij een compacte en kosteneffectieve, maar krachtige console vereist is. Een aantal features: 96 kanalen, Soundcraft® SpiderCoreTM DSP- en I/O-engine op basis van STUDER-technologie, Vistonics II? gebruikersinterface, FaderGlow?, Mirroring, Draadloze bediening via Ipad, Studer VistaMix automixer, ingebouwde 64x64ch Dante/MADI-interface, monitoring draadloze microfoonsystemen (AKG, Shure & Sennheiser) etc.

 

Uiteraard kan ook de laatste aanvulling voor de JBL VTX familie niet ontbreken, het nieuwe dubbel 12" line array; de JBL VTX A12 serie. Een complete nieuw ontwikkeld systeem dat uitblinkt in weergave, directivity, rigging, transport en gewicht. Te bekijken op stand 311!

 

Naast de AKG digitale DMS en analoge WMS draadloze systemen zal ook de AKG DMM8ULD automixer aanwezig zijn. De ULD versie is met zijn ingebouwde Dante ideaal voor grote conferenties en broadcast toepassingen. Maar het AKG pronkstuk is de opvolger van de illustere C535, namelijk de AKG C636, compleet nieuw ontworpen voor de vragen van deze tijd. Double Shock Suspension, Multilayer Pop Noise Protection.

 

Voor de vaste installatiemarkt presenteert Audio XL samen met de BSS-BLU oplossingen de nieuwste Crown DriveCore Install DA-serie met Dante en AES67 op basis van de eigen DriveCore-technologie en uitgerust met controle/monitoring via netwerk, hoogwaardige DSP met JBL-tunings en output op 2?/4?/8?/70V/100V.

 

Ook de draagbare PA liefhebbers zijn welkom! Ontdek er de Soundcraft Ui24R. Een compleet, rack-mountable, digitaal mixing- en multi-track opnamesysteem met flexibele I/O, onberispelijke geluidskwaliteit, intuïtieve draadloze bediening, alles in een gestroomlijnd design.

 

Ook aanwezig: Univox ringleiding systemen. Eenvoudig te installeren en te gebruiken, zonder afbreuk te doen aan een kristalheldere geluid.

ShowTex

Tijdens CUE kom je op de ShowTex stand alles te weten over transparantie en reflectie. Video en animatie nemen steeds vaker een prominente plaats in tijdens shows en evenementen, maar ook de projectievlakken zelf maken meer en meer deel uit van het geheel. Video-ontwerpers gaan dan ook steeds vaker op zoek naar nieuwe materialen om op te projecteren. Dankzij technologieën zoals videomapping en videotracking zijn de mogelijkheden oneindig en kunnen ook bewegende objecten en 3D vormen als projectiescherm dienen. Maar alles begint bij de keuze van het juiste materiaal dat licht absorbeert en/of reflecteert. Iedereen kent natuurlijk de klassieke PVC projectieschermen, maar wist je dat je ook kan projecteren op stretchstoffen, gaasdoeken, voiles, of stoffen met textuur? Eigenlijk is het simpel: je kan op alle soorten textiel projecteren, zelfs op zwarte stoffen. De mogelijkheden zijn eindeloos en de effecten altijd anders. Het hangt er maar net vanaf welk resultaat je wil behalen. Combineer diverse materialen, gebruik verschillende lagen, breng je decor in beweging, of werk met lichteffecten, laser, 3D-projecties en videomapping. Hoe het allemaal in zijn werk gaat, is te zien en te horen op de stand van ShowTex.

Chauvet Professional

Hoogtepunten op de stand van Chauvet Professional zijn vooral de Ovation F-915VW, Ovation F-265WW (nieuwe Ovation armaturen) en Maverick MK2 Profile, waarbij we die laatste er hier even uitpikken. Dankzij de introductie van de Maverick MK2 Profile kan de bekende reeks armaturen in nog meer toepassingen gebruikt worden. De 440W LED moving head is het eerste profiellicht in de Maverick reeks en is ontwikkeld voor verschillende toepassingen, zoals theaters, tours en events. Met een lichtsterkte van 14,981 lux op 5 meter heeft de armatuur de nodige output voor grotere venues en dankzij de zoom angle van 14° tot 37° kan het verschillende beam sizes creëren. Het framing shutter systeem heeft vier blades met rotatie en dual axis beweging voor elke shutter waardoor de Maverick MK2 Profile gebruikers toelaat om nauwkeurige beams van elke vorm te creëren. De iris, 3-facet prisma en gemotoriseerde frost dragen hier nog eens extra toe bij. Het CMY + CTO color mixing systeem en color wheel die samen voor rijke en realistische kleurtinten zorgen, dragen nog extra bij tot die flexibiliteit. De rotating en indexing open gobo wheels die een continue scroll mogelijk maken op verschillende snelheden, maken nog meer creatieve opties mogelijk.De Maverick MK2 Profile komt met 16-bit dimming op de master dimmer voor smooth fade control, een 3:1 gemotoriseerde zoom, een kleurtemperatuur van 5,883K, een CRI van 90, elektronische dimmer, 540°/270° pan en tilt en selecteerbare PWM (Pulse Width Modulation) voor een flikkervrije werking. De armatuur kan geprogrammeerd worden via DMX, WDMX, sACN en Art-Net. Daarnaast biedt het RDM over DMX aan voor remote access reporting.

Output

Ook bij Output kijken ze uit naar CUE 2018. Op stand 214 toont het bedrijf haar laatste innovaties en nieuwste producten. Als showstopper laten ze de allernieuwste Panasonic 20.000lm laser projector zien. Dit is Panasonic's nieuwste laser/fosfor projector met 20.000 lumen en 20.000 uur onderhoudsvrije levensduur. Het is de eerste laser projector voor rental- en staginggebruik die volledig zonder filters werkt. Het filtervrije design elimineert het gebruik van filters om de projector stofvrij te houden en is zo gebouwd dat ook speciale rookfilters niet meer nodig zijn. Het design van de projector is opgezet om zo compact en efficiënt mogelijk te zijn. Dit zorgt ervoor dat de Panasonic PT-RZ21 de meest compacte 20.000 lumen projector ter wereld is. Naast de PT-RZ21K is ook de Space Player, diverse PTZ camera's en Pro Displays te zien zijn bij Output op de stand. Naast Panasonic laten zij ook diverse andere merken en oplossingen zien, denk hierbij aan Shure Axient Digital en RCF, de nieuwe Roland XS62S, V-60HD en V800HD Mk2, Bridge converters, ONELAN Digital Signage solutions, dnp high contrast schermen en Acclaim Lighting.

Highlite

Ook Highlite neemt weer deel aan CUE en toont veel mooie producten op stand 307. Het bedrijf neemt een selectie van haar nieuwste producten mee. De laatste toevoegingen aan het Infinity-assortiment zullen aanwezig zijn. Deze range is ontwikkeld om de zwaarste omstandigheden te trotseren. De ongeëvenaarde lichtoutput is de droom van iedere lichtdesigner. Ze zijn uitgerust met de laatste technologie en bieden uitgebreide aanstuurmogelijkheden. Ook is de Infinity Chimp lichtcontroller te zien. Deze extreem gebruiksvriendelijke en betaalbare lichttafel laat zien dat het ook anders kan: compact formaat, bekende menu's, draadloos DMX en fixture bibliotheken, het zit er allemaal op. Bezoekers zijn van harte welkom om deze innovatieve controller uit te proberen. De Showtec Vintage Blaze is ook te vinden op de beursstand. Dit ultieme retro-lichteffect combineert de power van een klassieke 575W lamp met RGB LEDs en een uiterst decoratieve behuizing. Een echte eye catcher voor op het podium!

Rentman verhuursoftware

Op de stand van Rentman verhuursoftware: 'huren bij de buren', een nieuwe set van functionaliteiten die het makkelijker maken materialen in te huren bij collega-bedrijven. Met deze nieuwe integratie zet Rentman een stap om de samenwerking tussen verhuurbedrijven eenvoudiger te maken. Met 'huren bij de buren' kun je direct je inhuurverzoeken versturen naar andere gebruikers, die vervolgens het gewenste materiaal kunnen matchen met hun inventaris en direct omzetten in een project. Voor bestaande klanten is er ruimte op de stand ingericht waarbij productspecialisten helpen meer uit het systeem te halen. Rentman 3 gebruikers kunnen uitleg krijgen over de nieuwe functionaliteiten en het overstappen naar Rentman 4G. Verder heeft Rentman onlangs haar nieuwe licenties geïntroduceerd, waarmee ook one-man-shows hun materialen beter kunnen beheren voor een betaalbare prijs. In de laatste drie maanden zijn er 51 functionaliteiten toegevoegd aan de software. Dus zelfs als je bekend bent met het systeem valt er iets nieuws te bezichtigen.

Audio Electronics Mattijsen

Het team specialisten van Audio Electronics Mattijsen (AEM) presenteert met gepaste trots het laatste op het gebied van audio, productie intercom en totaaloplossingen. Voor de SSL L200 mengtafel en Dante stageboxen is het de eerste officiële Nederlandse beurs, maar de eerste tafels zijn inmiddels al geleverd aan het Patronaat in Haarlem. Hetzelfde geldt voor Meyer Sound's ultra-compacte LINA line array systeem. Verder veel op het gebied van (draadloos) Intercom met nieuwe oplossingen van Riedel, ASL én Pliant. Speciale aandacht op de stand voor WirelessPro.EU, het label van AEM voor alles op het gebied van draadloze microfoons, van zenderzakje en antenne tot complete Shure Axient-D, Wisycom of Sennheiser 6000 systemen.

Meepraten, registreren en openingstijden
Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes over CUE2018 en volg ons op Facebook en Twitter (@CUE2018). Tweet uw eigen berichten over de beurs met #CUE. In de CUE LinkedIn groep discussieert u mee over het vak.
Registreer voor een gratis bezoek!
Professionals uit de branche hebben gratis toegang als ze zich registreren via www.cue.nl/registratie.  
Openingstijden
Maandag 15 januari 2018 - 10:00 - 18:00 uur
Dinsdag 16 januari 2018 - 10:00 - 17:00 uur
Woensdag 17 januari 2018 - 10:00 - 17:00 uur
Locatie
Rotterdam Ahoy, Hal 1.
Het lezingenprogramma
MAANDAG 15 JANUARI 2018
Locatie: PORT 1
11.00 uur Hoe is het om 20 jaar op tour te zijn?
Patrick Demoustier (live geluidstechnicus)
 
12.00 uur Showcontrol: de digitale voorstellingsleider of de geluidsman die het licht aanstuurt?
Paneldiscussie o.l.v. Rutger van Dijk (projectmanager, theater- en museumadviseur, SemMika), met Sierk Janszen (partner & showcontrol specialist Rapenburg Plaza), Stan Dingemans (supervisor electronics & special effects Efteling), Dave van Roon (senior mediaserver/videospecialist, Live Legends) en Luuk van Schriek (mechanical engineer Trekwerk)
 
13.30 uur Speedmixen: hoe maak je onder tijdsdruk snel een goede mix?
Workshop door Niels Jonker en Jacques de Haard (beiden live geluidstechnicus en docent Herman Brood Academie)
 
14.30 uur Design & development in de wondere wereld van de Efteling
Jaap den Bleker (ontwerpcoördinator de Efteling)
 
Locatie: PORT 2
11.00 uur Wie zit er op de lijn?
Robert Maasbach (veiligheidscoördinator Appelpop en luchtverkeersleider). Robert Maasbach praat je bij over veilig en efficiënt portogebruik tijdens een evenement of festival.
 
12.00 uur Slechthorend, het publiek van de toekomst!
Door de vele verzoeken voor gehoorondersteuning van bezoekers van het Koninklijk Concertgebouw is Alfons Hutschemaekers (coördinator theatertechniek Koninklijk Concertgebouw Amsterdam) ervaringsdeskundige op dit terrein.
 
13.30 uur Netwerkstoringen zoeken
Hoe los je snel, doelmatig en onder tijdsdruk netwerkstoringen op? Rick van der Pol weet daar vanuit zijn functie als systeembeheerder theatertechniek bij Nationale Opera & Ballet alles van.
 
14.30 uur Neem afscheid van de renderknop!
Ad de Haan (creative director/content designer Live Legends) en Dave van Roon (senior mediaserver/videospecialist LiveLegends)
 
Locatie: FLOYD
11.00 uur Hoe kies je de juiste ledverlichting uit het enorme aanbod?
Henk van der Geest (lichtontwerper, iLo)
 
13.30 uur Waarom ik zzp'ers inhuur?
Henk Kroon (hoofd techniek TivoliVredenburg)
 
14.30 uur Hoe bevlogen zijn technici?
Eric de Ruijter (toegepast psycholoog i.o., hoofd- eindredacteur Zichtlijnen)

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment