CUE2018: Startsein voor elk podiumevenement

Drie dagen lang zal CUE2018 in Ahoy een compleet overzicht bieden van technische faciliteiten op het gebied van events, installaties en entertainment. Oriënteer je op een totaalaanbod voor binnen- en buitenpodia, van licht-, beelden geluidstechniek tot ontwerp, decor, inrichting, hijs- en heftechniek. CUE is dé ontmoetingsplaats voor technici in de evenementenbranche en podiumkunsten met ruim 180 exposanten en een interactief programma.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

CUE2018: Startsein voor elk podiumevenement

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2017

theater&podia Beurs

av-entertainment.nl

DINSDAG 16 JANUARI
 
Locatie: PORT 1
11.00 uur Lichtontwerpen met laser
Isabel Nielen (lichtontwerper, Theatermachine, iLo)
 
12.00 uur Kan het ietsje zachter?
Paneldiscussie o.l.v. Henk Kroon (hoofd techniek TivoliVredenburg), met Marlijn van Veen (geluidsconsulent), Arne de Vries (geluidstechnicus Podium de Vorstin), Marcel Kroeze (MEd & Bmus), Marian Emmen (hoofd techniek en productie Paradiso), Berend Schans (directeur VNPF) en Wim Prinssen (eigenaar, senior adviseur PBTA).
 
13.30 uur De evolutie van de podiumbouw (keynote speaker CUE2018)
Hedwig De Meyer (oprichter en directeur Stageco Staging Group)
 
14.30 uur Wat betekent het regeerakkoord voor zzp'ers?
Maarten Post (voorzitter ZZP Nederland)
 
Locatie: PORT 2
11.00 uur Zet de toon met een vintage microfoon
Marco van der Hoeven (geluidstechnicus)
 
12.00 uur Wat is leidend: video of licht?
Willem Loos (eigenaar, directeur verkoop Unlimited Productions)
 
13.30 uur Special effects bij events
Gerard Fernandez (Unlimited-FX)
 
14.30 uur Veiligheid zonder grenzen
Chris van Goethem, Willem Groenewoud, Bastiaan Schoof (leden ETTE-werkgroep)
De afgelopen drie jaar werkte een team uit België, Duitsland, Nederland en Zweden in het European Theater Technicians Education-project (ETTE) aan een basisopleiding veiligheid.
 
Locatie: FLOYD
11.00 uur Verzekeren? Niet gezellig, wel belangrijk!
Henk den Hertog en Rokus Plantinga (ABN AMRO verzekeringen)
 
12.00 uur Hoe hijs ik veilig en goed boven mensen?
Michiel van der Zijde (product manager Prolyft, Prolyte Group)

Wie werkzaam is bij een poppodium, theater, schouwburg, concertzaal, congrescentrum, cultuurcentrum, museum, attractie of aula, óf werkt voor een tentoonstelling, evenement of entertainment zonder vaste locatie kan er eigenlijk niet omheen. Op de beursvloer in Ahoy zijn namelijk de nieuwste technische faciliteiten op het gebied van advies & ontwerp, beeldapparatuur, decor & accessoires, geluidstechniek, hijs- en heftechniek, lichttechniek, hoogwerksystemen en klimmateriaal, meubilair en zaalstoelen, multimediatechniek, opleidingen & vakmedia, (tijdelijke) podia en tribunes, rigging, special effects en werving & selectie.

Innovaties

CUE staat bekend om de vele innovaties die gepresenteerd worden. Op de beursvloer zijn de nieuwste snufjes op het gebied van podiumtechniek te vinden. Daarbij draait het niet alleen om materialen, maar ook om de denkwijze erachter. Vanuit de stands worden voorbeelden van technisch vernuft getoond.

Kennisprogramma

De Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) organiseert gedurende alle beursdagen van CUE een lezingenprogramma onder de naam VPT Academy. Hierin worden actuele onderwerpen en thema's uit de branche behandeld. De mens áchter de technologie, de verantwoordelijkheden van een geluidstechnicus, showcontrol en de mogelijkheden van werken over de grens zijn onder meer onderwerp van gesprek en als terugkomende kwestie staat de toename van draadloze apparatuur en de afname van beschikbare frequenties geprogrammeerd. Het complete programma is te vinden verderop in dit artikel en op de website van CUE: www.cue.nl/programma.

Innovatieprijs

Tijdens CUE2018 wordt een prijs uitgereikt voor innovatief podiumtechnisch vernuft: de CUE/VPT Innovatieprijs. Iedereen die zich betrokken voelt bij het podium kan meedingen. Hieronder vallen ook bedrijven en personen die geen lid zijn van de VPT, geen standhouder op CUE2018 zijn, maar wel een belangrijke innovatieve bijdrage aan de branche willen leveren. De inzendingen moeten echter aan een aantal criteria voldoen, te weten: innovatie, waarde voor markt en sector, toepasbaarheid, haalbaarheid en presenteerbaarheid. De CUE publieksprijs wordt uitgereikt aan de innovatie met de meeste stemmen van het publiek. Het publiek mag namelijk tijdens de beurs een stem uitbrengen. Na afloop van de beurs wordt de CUE Publieksprijs bekend gemaakt. De prijs bestaat onder andere uit een gratis beursstand op de volgende editie van CUE.

 

Bestuursvoorzitter Enrico Daamen blikt vooruit: "We zijn bijzonder trots op de nieuw in het leven geroepen CUE/VPT Innovatieprijs, de prijs voor innovatief podiumtechnisch vernuft. Onze vertrouwde branchepartner VPT is daarnaast achter de schermen druk bezig geweest met de definitieve invulling van de VPT Academy. De vooruitzichten zijn positief, dus ik roep alle vakprofessionals uit de event-, installatie- en entertainmenttechnologie op om zich te registreren voor CUE2018."

Veel partijen uit de podium- en evenementenwereld zullen aanwezig zijn op CUE2018. Hier lichten ze alvast een tipje van de sluier op door te vertellen wat bezoekers op de beurs van hen mogen verwachten.

Controllux

Op de stand van Controllux (stand 105) is het feest tijdens CUE. Het bedrijf bestaat namelijk vijftig jaar en gaat een feestjaar in, dat op CUE2018 gaat beginnen. Tijdens CUE2018 zal Controllux u op taart trakteren. Een taart aangesneden in de zes pijlers van de expertises van Controllux: theater, tv en film, entertainment, architectural, rigging en consumables. Elke pijler naar eigen smaak ingericht en met veel kennis bereid. U bent van harte uitgenodigd om de Controllux stand te bezoeken. De ambachtelijke koffie, een traktatie én uiteraard het hele team staan klaar! Controllux is al 50 jaar een firma die zich bezighoudt met licht in de ruimste zin van het woord. Opgericht in 1968 en inmiddels uitgegroeid tot wat het nu is door samensmelting van diverse bedrijven als Ultrex, Corne Light, Taintronix en Barndoor. Als gevolg van deze samensmelting bevinden zich bij Controllux een aantal zeer gerenommeerde merken onder één dak, evenals veertig ervaren medewerkers. Het team bezit veel kennis om klanten te ondersteunen in de keuzes die gemaakt moeten worden. Allemaal volgens de filosofie: 'uw ideeën, onze oplossingen'. Bij die oplossingen kan het gaan om losse artikelen, of juist om turn-key projecten. Om de juiste service te kunnen bieden, beschikt Controllux over een technische dienst die 24 uur per dag bereikbaar is. De Controllux-vestigingen in België en Nederland hebben een ruime voorraad materialen beschikbaar voor snelle levering en beschikken over een showroom om demonstraties en trainingen te verzorgen.

More AV

Als importeur van het Engelse merk Full Fat Audio (FFA) zal More AV de 2- en 4-kanaals lichtgewicht touring versterkers van FFA op de beurs laten zien. NST Audio heeft recentelijk de vernieuwde D-48S 4-in/8-uit matrix processor op de markt gebracht, met nog meer processorkracht en functionaliteit. Op CUE2018 zullen er op verzoek demo's gegeven worden van deze processors. Voor de grootste projecten heeft Funktion One de F132A en BR132A actief aangestuurde 32"(!) ultra-sub ontwikkeld. Deze zorgen voor de allerlaagste tonen (20-50 hertz) met een ongekend hoge output. De kleinere speakers van Funktion One, de F-serie, worden steeds populairder. Bij klanten thuis en in kleinere bars zijn de afgelopen maanden installaties verzorgd. Van de kleinste dubbel 5" tot aan de F1201 zijn te zien op de stand. Ook zal er een collectie van B&W International hardplastic cases staan, deze waterdichte koffers en trolleys zijn ideaal voor technici en het vervoeren van AV-apparatuur.

Think! AV

Funktion One heeft met het nieuwe VERO geluidssysteem een uniek systeem ontwikkeld dat de voordelen van point-source en een line-array systeem combineert. Think! AV heeft dit jaar een grote stap gezet door als eerste verhuurbedrijf in Europa over te gaan tot aanschaf van VERO. Inmiddels heeft dit systeem op diverse evenementen in Nederland en daarbuiten geleid tot enthousiaste reacties van bezoekers en de organisatoren. Op CUE staan de drie verschillende modules van VERO: De V60 (longthrow midhigh), V90 (midhigh) en de V315 (low). De nieuwste point-source serie genaamd EVO-7 is verder uitgebreid. Het nieuwe touringmodel zal ook op CUE te zien zijn. De verhuurvoorraad van speciale DJ-backline is het afgelopen jaar ook fors uitgebreid. Vrijwel alle speciale wensen op het gebied van exotische DJ-/live-act materialen, kunnen door Think! AV worden verzorgd. Door de grote vraag zijn er inmiddels wekelijkse ritten naar diverse locaties tegen aantrekkelijke tarieven.

Tronios BV

Ook Tronios BV is wederom van de partij in Rottedam; tijdens deze editie zal de nieuwe Ignite Serie van BeamZ Professional geïntroduceerd worden. Dit pakket bestaat uit een serie medium sized LED moving heads Beam en Spot modellen (keuze uit 60W, 150W en 180W high intensity LED). Tijdens een time coded lichtshow kunnen bezoekers direct kennismaken met de verschillende producten en mogelijkheden van het BeamZ pakket. Ook is er aandacht voor het nieuwe complete DECK750 assortiment; in Europa gefabriceerde aluminium podiumdelen inclusief alle benodigde accessoires zoals ronde en vierkante poten, verschillende trappen, handrails, trolleys en veel meer.

Deltec

Een groot aantal toonaangevende AV bedrijven heeft de overstap gemaakt naar de Deltec Gaffer Tape Pro. Tijdens de vorige editie van CUE (twee jaar geleden) won de Deltec Gaffertape Pro de innovatieprijs in de categorie 'Podiumtechniek'. Deltec Tape is dan ook niet over één nacht ijs gegaan bij de ontwikkeling van de Deltec Gaffer Tape Pro. Een uitgebreid testtraject is uitgezet bij een groot aantal theaters, beurs- en congrescentra en AV-bedrijven waar specifiek is gekeken naar kleefkracht, lijmresten, belasting en scheurbaarheid. Op basis van deze eigenschappen is de Deltec Gaffer Tape Pro doorontwikkeld met onder andere een vernieuwde natuurrubber lijmlaag. De lijmlaag is de meest unieke eigenschap en zie je pas bij het verwijderen. Of beter gezegd, die zie je niet! Want de Deltec Gaffer Tape Pro laat géén lijmresten achter.

Aukes Theatertechniek - AVL

Stand 303 is voor Aukes Theatertechniek. Ook partnerbedrijf AVL (Audio Video Lighting) is daar met te vinden. Op de stand worden o.a. de ChamSys MQ500 Stadium console, de ChamSys Stadium Wing en de ChamSys MQ80 console getoond. Grote blikvanger is de Chamsys MQ500 Stadium console, een full size console van Chamsys met 2 x 15" multitouch touchscreens, 15 playbacks, 15 executors, 15 multifunctionele buttons, theater style crossfader, 64 universes DMX zonder externe processing. Op verzoek is het aantal universes uit te breiden naar 200, nog steeds zonder externe processing. Op de stand staan de mensen van Aukes Theatertechniek en AVL uiteraard klaar om alle eventuele vragen te beantwoorden.

Fairlight

Op de stand van Fairlight (stand 113) zijn nieuwe producten van veel verschillende merken te zien. Van Martin Professional is er bijvoorbeeld de MAC Encore, dé nieuwe standaard op LED stage-lighting gebied, met alle denkbare features aan boord en ontworpen voor de meest veeleisende situaties. Er zijn vier varianten beschikbaar die zorgen voor een perfecte weergave van huidtinten, kostuums en decorstukken. Daarnaast is de MAC Encore de stilste in zijn klasse.

Ook te zien is de CLF Aorun, de eerste moving head in het CLF productengamma. Deze uiterste krachtige beam is uitgerust met een 187mm lens waardoor de 2.3° beam angle extra strak blijft op grote afstand. Verder heeft de Aorun een 8 en 16-voudig prisma, die ook tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. De extra toegevoegde prisma animatie-effecten én bewegingssnelheid maken de Aorun uiterst geschikt voor heftige mid-air effecten over een groot bereik en zo geschikt voor alle soorten shows

Daarnaast toont Fairlight de Wireless Solution G5. Na een lange periode van ontwikkeling kan er nu naast 2.4Ghz en 5.8Ghz ook gebruik gemaakt worden van de 5.2Ghz band. Dé oplossing voor de steeds vollere 2.4Ghz band en de output restricties in de 5.8Ghz band. Verder kunnen alle G5 modellen het dubbele aantal universes overbrengen.

De Desisti SoftLED is een veelzijdige serie LED panelen waaraan onlangs verschillende variwhite modellen zijn toegevoegd. Deze versies bieden bijzonder gelijkmatige wit licht variërend tussen 2800°K tot 6500°K met een CRI waarde hoger dan 95.

Ook de moeite waard: Martin VDO Fatron & VDO Dotron. Nieuwe veelzijdige video pixel producten als uitbreiding van de Martin VDO creative LED video range. Hierdoor worden de mogelijkheden voor ontwerpers oneindig. Zowel de 20mm pixel pitch Fatron als de Dotron kunnen aangestuurd worden via DMX of onderdeel uitmaken van een complete Martin P3 setup inclusief Sceptron en Face5.

Van Portman Custom Lights is de Portman P2 te zien. Door het slimme design is het armatuur zeer geschikt voor creatieve lichtontwerpen. De zes individueel aanstuurbare lichtcellen zijn verticaal gemonteerd en kunnen op twee posities gekanteld worden. Verder zijn de verticale segmenten door de zeshoekige vorm en de speciaal gevormde baseplates gemakkelijk te verwerken in een imposante matrix. Achterop het armatuur is de DMX aanstuurbare dimmer gemonteerd. Naast DMX is de P2 ook handmatig en in stand-alone modus te gebruiken.

Imagination AV

Amate Audio Benelux is sinds september 2016 onderdeel van Imagination AV. Sinds de start is Imagination exclusief distributeur van het Spaanse speakermerk. Tot 2015 stond Amate Audio bekend als Master Audio. Eind 2015 is er besloten verder te gaan onder de naam van de oprichter en eigenaar, Juan Amate. Aan de kwaliteit is niets veranderd, deze is zelfs sterk verbeterd! Het productaanbod werd uitgebreid met de techniek van vandaag de dag en morgen. Van zowel een installatiespeaker als de 'B8' tot een volledige line array zoals de 'X210', voor iedere productie en locatie heeft Amate Audio een geschikte speaker in haar assortiment. De veelzijdigheid in het productaanbod zorgt ervoor dat alle denkbare situaties kunnen worden voorzien van excellent geluid. Uiteraard is ook alle denkbare randapparatuur als DSP's en versterkers opgenomen in het aanbod. Hagelnieuw is de 'Nitid serie', deze betaalbare serie kenmerkt zich door een complete range bestaande uit: compacte Column luidsprekers, multi-inzetbare Point-source luidsprekers die zowel als FOH en als floor-monitor gebruikt kunnen worden, een compacte Line array, een Floor-monitor en uiteraard de nodige subwoofers. De Nitid serie is samen met de al langer bestaande Xcellence serie te bekijken en beluisteren op stand 121), uiteraard onder het genot van een drankje en een hapje!

Audio XL

Op de CUE 2018 stelt Audio XL voor het eerst in de BeNeLux de gloednieuwe Soundcraft Vi1000 voor. Het kleinste en lichtste lid van de Vi-000-familie (86cm x 81cm, 25kg!) zonder toegeving op meng- en processingkracht van zijn gewaardeerde grotere broers. De Vi1000 is ontworpen voor het live touren, theaters en corporate AV-toepassingen waarbij een compacte en kosteneffectieve, maar krachtige console vereist is. Een aantal features: 96 kanalen, Soundcraft® SpiderCoreTM DSP- en I/O-engine op basis van STUDER-technologie, Vistonics II? gebruikersinterface, FaderGlow?, Mirroring, Draadloze bediening via Ipad, Studer VistaMix automixer, ingebouwde 64x64ch Dante/MADI-interface, monitoring draadloze microfoonsystemen (AKG, Shure & Sennheiser) etc.

 

Uiteraard kan ook de laatste aanvulling voor de JBL VTX familie niet ontbreken, het nieuwe dubbel 12" line array; de JBL VTX A12 serie. Een complete nieuw ontwikkeld systeem dat uitblinkt in weergave, directivity, rigging, transport en gewicht. Te bekijken op stand 311!

 

Naast de AKG digitale DMS en analoge WMS draadloze systemen zal ook de AKG DMM8ULD automixer aanwezig zijn. De ULD versie is met zijn ingebouwde Dante ideaal voor grote conferenties en broadcast toepassingen. Maar het AKG pronkstuk is de opvolger van de illustere C535, namelijk de AKG C636, compleet nieuw ontworpen voor de vragen van deze tijd. Double Shock Suspension, Multilayer Pop Noise Protection.

 

Voor de vaste installatiemarkt presenteert Audio XL samen met de BSS-BLU oplossingen de nieuwste Crown DriveCore Install DA-serie met Dante en AES67 op basis van de eigen DriveCore-technologie en uitgerust met controle/monitoring via netwerk, hoogwaardige DSP met JBL-tunings en output op 2?/4?/8?/70V/100V.

 

Ook de draagbare PA liefhebbers zijn welkom! Ontdek er de Soundcraft Ui24R. Een compleet, rack-mountable, digitaal mixing- en multi-track opnamesysteem met flexibele I/O, onberispelijke geluidskwaliteit, intuïtieve draadloze bediening, alles in een gestroomlijnd design.

 

Ook aanwezig: Univox ringleiding systemen. Eenvoudig te installeren en te gebruiken, zonder afbreuk te doen aan een kristalheldere geluid.

ShowTex

Tijdens CUE kom je op de ShowTex stand alles te weten over transparantie en reflectie. Video en animatie nemen steeds vaker een prominente plaats in tijdens shows en evenementen, maar ook de projectievlakken zelf maken meer en meer deel uit van het geheel. Video-ontwerpers gaan dan ook steeds vaker op zoek naar nieuwe materialen om op te projecteren. Dankzij technologieën zoals videomapping en videotracking zijn de mogelijkheden oneindig en kunnen ook bewegende objecten en 3D vormen als projectiescherm dienen. Maar alles begint bij de keuze van het juiste materiaal dat licht absorbeert en/of reflecteert. Iedereen kent natuurlijk de klassieke PVC projectieschermen, maar wist je dat je ook kan projecteren op stretchstoffen, gaasdoeken, voiles, of stoffen met textuur? Eigenlijk is het simpel: je kan op alle soorten textiel projecteren, zelfs op zwarte stoffen. De mogelijkheden zijn eindeloos en de effecten altijd anders. Het hangt er maar net vanaf welk resultaat je wil behalen. Combineer diverse materialen, gebruik verschillende lagen, breng je decor in beweging, of werk met lichteffecten, laser, 3D-projecties en videomapping. Hoe het allemaal in zijn werk gaat, is te zien en te horen op de stand van ShowTex.

Chauvet Professional

Hoogtepunten op de stand van Chauvet Professional zijn vooral de Ovation F-915VW, Ovation F-265WW (nieuwe Ovation armaturen) en Maverick MK2 Profile, waarbij we die laatste er hier even uitpikken. Dankzij de introductie van de Maverick MK2 Profile kan de bekende reeks armaturen in nog meer toepassingen gebruikt worden. De 440W LED moving head is het eerste profiellicht in de Maverick reeks en is ontwikkeld voor verschillende toepassingen, zoals theaters, tours en events. Met een lichtsterkte van 14,981 lux op 5 meter heeft de armatuur de nodige output voor grotere venues en dankzij de zoom angle van 14° tot 37° kan het verschillende beam sizes creëren. Het framing shutter systeem heeft vier blades met rotatie en dual axis beweging voor elke shutter waardoor de Maverick MK2 Profile gebruikers toelaat om nauwkeurige beams van elke vorm te creëren. De iris, 3-facet prisma en gemotoriseerde frost dragen hier nog eens extra toe bij. Het CMY + CTO color mixing systeem en color wheel die samen voor rijke en realistische kleurtinten zorgen, dragen nog extra bij tot die flexibiliteit. De rotating en indexing open gobo wheels die een continue scroll mogelijk maken op verschillende snelheden, maken nog meer creatieve opties mogelijk.De Maverick MK2 Profile komt met 16-bit dimming op de master dimmer voor smooth fade control, een 3:1 gemotoriseerde zoom, een kleurtemperatuur van 5,883K, een CRI van 90, elektronische dimmer, 540°/270° pan en tilt en selecteerbare PWM (Pulse Width Modulation) voor een flikkervrije werking. De armatuur kan geprogrammeerd worden via DMX, WDMX, sACN en Art-Net. Daarnaast biedt het RDM over DMX aan voor remote access reporting.

Output

Ook bij Output kijken ze uit naar CUE 2018. Op stand 214 toont het bedrijf haar laatste innovaties en nieuwste producten. Als showstopper laten ze de allernieuwste Panasonic 20.000lm laser projector zien. Dit is Panasonic's nieuwste laser/fosfor projector met 20.000 lumen en 20.000 uur onderhoudsvrije levensduur. Het is de eerste laser projector voor rental- en staginggebruik die volledig zonder filters werkt. Het filtervrije design elimineert het gebruik van filters om de projector stofvrij te houden en is zo gebouwd dat ook speciale rookfilters niet meer nodig zijn. Het design van de projector is opgezet om zo compact en efficiënt mogelijk te zijn. Dit zorgt ervoor dat de Panasonic PT-RZ21 de meest compacte 20.000 lumen projector ter wereld is. Naast de PT-RZ21K is ook de Space Player, diverse PTZ camera's en Pro Displays te zien zijn bij Output op de stand. Naast Panasonic laten zij ook diverse andere merken en oplossingen zien, denk hierbij aan Shure Axient Digital en RCF, de nieuwe Roland XS62S, V-60HD en V800HD Mk2, Bridge converters, ONELAN Digital Signage solutions, dnp high contrast schermen en Acclaim Lighting.

Highlite

Ook Highlite neemt weer deel aan CUE en toont veel mooie producten op stand 307. Het bedrijf neemt een selectie van haar nieuwste producten mee. De laatste toevoegingen aan het Infinity-assortiment zullen aanwezig zijn. Deze range is ontwikkeld om de zwaarste omstandigheden te trotseren. De ongeëvenaarde lichtoutput is de droom van iedere lichtdesigner. Ze zijn uitgerust met de laatste technologie en bieden uitgebreide aanstuurmogelijkheden. Ook is de Infinity Chimp lichtcontroller te zien. Deze extreem gebruiksvriendelijke en betaalbare lichttafel laat zien dat het ook anders kan: compact formaat, bekende menu's, draadloos DMX en fixture bibliotheken, het zit er allemaal op. Bezoekers zijn van harte welkom om deze innovatieve controller uit te proberen. De Showtec Vintage Blaze is ook te vinden op de beursstand. Dit ultieme retro-lichteffect combineert de power van een klassieke 575W lamp met RGB LEDs en een uiterst decoratieve behuizing. Een echte eye catcher voor op het podium!

Rentman verhuursoftware

Op de stand van Rentman verhuursoftware: 'huren bij de buren', een nieuwe set van functionaliteiten die het makkelijker maken materialen in te huren bij collega-bedrijven. Met deze nieuwe integratie zet Rentman een stap om de samenwerking tussen verhuurbedrijven eenvoudiger te maken. Met 'huren bij de buren' kun je direct je inhuurverzoeken versturen naar andere gebruikers, die vervolgens het gewenste materiaal kunnen matchen met hun inventaris en direct omzetten in een project. Voor bestaande klanten is er ruimte op de stand ingericht waarbij productspecialisten helpen meer uit het systeem te halen. Rentman 3 gebruikers kunnen uitleg krijgen over de nieuwe functionaliteiten en het overstappen naar Rentman 4G. Verder heeft Rentman onlangs haar nieuwe licenties geïntroduceerd, waarmee ook one-man-shows hun materialen beter kunnen beheren voor een betaalbare prijs. In de laatste drie maanden zijn er 51 functionaliteiten toegevoegd aan de software. Dus zelfs als je bekend bent met het systeem valt er iets nieuws te bezichtigen.

Audio Electronics Mattijsen

Het team specialisten van Audio Electronics Mattijsen (AEM) presenteert met gepaste trots het laatste op het gebied van audio, productie intercom en totaaloplossingen. Voor de SSL L200 mengtafel en Dante stageboxen is het de eerste officiële Nederlandse beurs, maar de eerste tafels zijn inmiddels al geleverd aan het Patronaat in Haarlem. Hetzelfde geldt voor Meyer Sound's ultra-compacte LINA line array systeem. Verder veel op het gebied van (draadloos) Intercom met nieuwe oplossingen van Riedel, ASL én Pliant. Speciale aandacht op de stand voor WirelessPro.EU, het label van AEM voor alles op het gebied van draadloze microfoons, van zenderzakje en antenne tot complete Shure Axient-D, Wisycom of Sennheiser 6000 systemen.

 
WOENSDAG 17 JANUARI
 
Locatie: PORT 1
11.00 uur 'Help, ik moet een constructieberekening aanleveren!'
Ruud de Deugd (constructeur, rigging adviseur T&E Support)
 
12.00 uur Welke frequenties blijven er beschikbaar voor onze draadloze apparatuur?
Willem Westermann (voorzitter PMSE, Nederlandse Belangenvereniging Draadloze A/V Verbindingen) en Roland Mattijsen (secretaris PMSE, Audio Electronics Mattijsen)
 
13.30 uur De schoonheid en nachtmerrie van locatietheater
Paneldiscussie o.l.v. Ada Plinck (hoofd productie Oerol) met o.a. Hans Boven (technisch producent Het Pauperparadijs), Isabel Nielen (lichtontwerper, Theatermachine, iLo) en Joost Allema (productieleider Noord Nederlands Toneel)
 
14.30 uur Poen, pret en prestige in de podiumtechniek
Anne-Marie Kremer (directeur CultuurOntwerp)
 
Locatie: PORT 2
11.00 uur Andersomkleuren
Floriaan Ganzevoort en Mike Evers (lichtontwerpers, Theatermachine)
 
12.00 uur Rope access bij evenementen: regels en gezond verstand
Frits Ton (senior engineer Ampco Flashlight Rental)
 
13.30 uur Mini masterclaes mixing
Peter Claes (live/studio geluidstechnicus, zaakvoerder Varisound)
 
14.30 uur Geluidsmonitoring met IoT (Internet of Things)
Gertjan de Vries en Han Wassink (SensorTeam)
 
Locatie: FLOYD
11.00 uur Ruimtelijk geluid: oude uitdagingen, nieuwe mogelijkheden. (NL/Engels)
Jörn Nettingsmeier (freelance live geluidstechnicus en sound designer)
 
12.00 uur Videodistributie, de volgende stap
Jozef Heij (eigenaar BeamSystems)
 
13.30 uur LIGHT-UP, schilderen met licht
Jan Willem Campmans (beeldend kunstenaar, LiGHT-UP collective)
 
14.30 uur Besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen
Willem Westermann (Kenniscentrum Evenementen, VVEM)

NST D48

MAC Encore CLD
Chamsys MQ500
Amate N218W
Soundcraft Vi1000
Ovation F-915VW
Panasonic PT-RZ21
Infinity Chimp 300
<
Lust voor het oog

In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem is onlangs de expositie 'Canon van Nederland' geopend: een spectaculaire presentatie van de hoogte- en dieptepunten in de Nederlandse geschiedenis, van de steentijd tot vandaag de dag. De stukken die te zien zijn, zijn een combinatie van geleende objecten vanuit heel Nederland en de innovatieve implementaties van de allernieuwste audiovisuele- en displaytechnologie, waarvoor werd aangeklopt bij Rapenburg Plaza.

Tekst Mike Bink - Rapenburg Plaza

Het Nederlands Openluchtmuseum geeft bezoekers al sinds de opening in 1912 een unieke kijk op de geschiedenis van ons land. Onder het compleet vernieuwde entreegebouw is nu de Canon van Nederland geopend, een (ook visueel) prachtige interactieve blik op het verleden van Nederland, waarin fraaie audiovisuele hoogstandjes verwerkt zijn. Indrukwekkende interactieve schermen, haarscherpe (doorzicht)projectie door de vele Canon-projectoren?het draagt allemaal bij aan de spectaculaire expositie die inmiddels geldt als een ware publiekstrekker.

Voor alle licht-, showcontrol- en audiovisuele technologie werd (na een pitch) gekozen voor Rapenburg Plaza, dat voor deze klus heel nauw samenwerkte met de tentoonstellingsarchitecten van Kossman.dejong en een multidisciplinair team van visual designers. Robert van der Linde, ruimtelijk ontwerper bij Kossman.dejong: "We werken voor de meeste projecten parallel met Rapenburg Plaza en ze helpen ons om onze ideeën tot leven te laten komen. Ook nu is samen weer hard gewerkt om alle elementen in de tentoonstelling samen te laten komen op een holistische en creatieve manier. In de Canon van Nederland is er voor ieder wat wils. Het is ontworpen op een manier waarop bezoekers op een interactieve en proactieve manier kunnen ontdekken dat Nederland een altijd veranderend en ontwikkelend land is."

Design-gericht

In het door Mecanoo vernieuwde entreepaviljoen is de permanente tentoonstelling ontworpen als een multimediale filmset. Het geheel is compleet overdekt, deels in de al bestaande ondergrondse koepel en voor een deel in een ondergrondse tunnel. De presentatie bevat vijftig vensters die de Nederlandse geschiedenis tonen, onderverdeeld in tien brede perioden en vier grote onderdelen. Art Director Pieter van der Heiden noemt de Canon van Nederland de grootste en beste Nederlandse ervaring voor zowel lokale als buitenlandse bezoekers: "De overkoepelende thema's zijn innovatie, creativiteit en leren. Rapenburg Plaza heeft ons veel mooie manieren geboden om dat te kunnen bereiken." Ook Stijn van Bruggen, projectmanager bij Rapenburg Plaza is enthousiast: "Na achttien maanden van bouwen, adviseren, technisch ontwerpen en brainstormen is de Canon van Nederland eindelijk klaar. Ons team van experts heeft een design-gerichte benadering. Het is eigenlijk een heel gedisciplineerde manier van weten welke technologieën in een tentoonstelling geïntegreerd moeten worden en tegelijk de verwachtingen vervullen van de klant en de stakeholders."

Het eerste deel van de presentatie is een tunnel met enorme, abstract vormgegeven, hangende schermen. Ze nemen de bezoeker mee op een tijdreis van het heden naar het Nederland van 3000 voor Christus, aan de hand van films over de relatie van Nederlanders met voedsel, licht maken en kinderspelen. Daarna kom je in een grote, deels ondergrondse, koepel waar een reeks van tien 'filmsets' is. In die sets is een mix van historische objecten en interactieve speelse leermethoden verwerkt, waarbij alle ruimte en oppervlakte gebruikt wordt als een multimedia canvas. Daarna volgt een panoramaruimte, met rondom interactives die voor een cinematografische leerervaring zorgen. Vervolgens is er nog een interactieve leerruimte, met enorme muren van touchscreens die ervoor zorgen dat de bezoekers deel kunnen nemen aan een didactisch spel en daarmee tegelijk meer te weten komen over de Nederlandse geschiedenis.

Doorzichtprojectie

De structuur van de deels ondergrondse koepel, die in 1999 oorspronkelijk gebouwd werd voor de attractie 'HollandRama' en nu gerenoveerd werd voor de Canon van Nederland, is ooit ontworpen om flexibel te reageren op veranderende weeromstandigheden. Die situatie zorgde nu wel voor de nodige uitdagingen voor de installateurs van de nieuwe techniek. De huidige technieken vragen om een grotere stabiliteit en accuraatheid. Er zijn dan ook de nodige aanpassingen gedaan aan de bouwconstructie om te zorgen voor voldoende stabiliteit. De oplossing die Rapenburg Plaza bedacht heeft, was het gebruik van glazen doorzichtprojecties om vervorming te voorkomen en de projectieapparatuur op beugelconstructies in de vloer te bevestigen, die niet in contact staan met de muren van de koepel. Op die manier kan het gebouw bewegen als het waait, zonder dat de projecties daardoor verstoord worden. De acht horizontale 'wolkschermen' die aan het plafond van de koepel hangen, zitten vast op dezelfde plekken als de short-throw projectoren en zijn dus altijd met elkaar verbonden.

Panorama

In de ondergrondse bioscoop wordt 'Nederland in vogelvlucht' vertoond. Daarbij worden onderwerpen als klimaat, bevolking, grenzen, land, water en verkeer behandeld op een imposant panoramascherm van 3 x 15,3 meter. Elke film duurt ongeveer vier minuten. Het geprojecteerde beeld wordt verzorgd door drie Canon XEED WUX6010 6000 lumen WUXGA (1920 x 1200) projectoren, geblend door Showlogix software en afgespeeld door een Showlogix mediaserver. Er moesten 5.760 bij 1.200 pixels weergegeven worden op 25fps en een constante bitrate. De enorme panoramabeelden worden begeleid door speciaal gecreëerd geluid. De soundscape van de film is gecreëerd door componist Eric Hense en het audio- en geluiddesign is tot stand gekomen in samenwerking met IJsfontein Interactive Media en Redrum. "Om het publiek van verschillende kanten te kunnen benaderen met geluidseffecten hebben we hier zes verschillende multitrack kanalen gebruikt, die de audio-data uitsturen naar 8 Xilica DSP's en 7.1 surround sound speakers", legt audio- en show control engineer Wilfred de Zoete van Rapenburg Plaza uit.

RFID

De interactieve leerruimte die daarna volgt wordt compleet gedomineerd door een monolithische muur van 36 vierkante meter aan touchscreen panelen, die ervoor zorgen dat bezoekers diepgaande informatie kunnen vinden over de vijftig onderwerpen die in de tentoonstelling aan bod komen. Aan de hand van de unieke RFID-code, die aan iedere bezoeker mee wordt gegeven, worden (indien gewenst) alle vragen en aanvullende informatie verstuurd naar hun emailadres aan het einde van hun bezoek. Dit wordt gefaciliteerd door middel van 50 KissBox Networked RFID Readers, waarvan vijf op elk scherm zijn aangesloten. En voor elke speurtocht-console zijn nog eens drie KissBox RFID Readers nodig. De Canon tabletop 32-inch-browsers tonen Google Maps, met daar overheen de bezienswaardigheden die te maken hebben met de onderwerpen van de Canon van Nederland. Bezoekers kunnen inzoomen en hun eigen postcode invullen, om meer informatie te krijgen over hun specifieke woongebied.

IJsfontein Interactive Media is het bedrijf dat heeft gezorgd voor het ontwerp van alle interactieve, leerzame spelelementen in de Canon. Raimond Reijmers, strateeg en designer van interactieve ruimtes bij IJsfontein Interactive Media vertelt: "We herkennen onszelf in Rapenburg Plaza, met hun unieke benadering waarin technologie niet gebruikt wordt voor de nieuwigheid, maar om de bezoeker een betere ervaring te bieden. Ze integreren licht, projectie, schermen, echte objecten en decor in één levend element."

Gecentraliseerd systeem

Om een idee te geven van de mate waarin Rapenburg Plaza heeft bijgedragen aan dit project, een opsomming van wat door hen is geïnstalleerd en geconfigureerd: 67 projectoren, 66 touchscreens, 46 videospelers, 103 luidsprekers en 59 audiovisuele computers, gebruik makend van 177 data- en video-extenders en 33 netwerkschakelaars, meer dan 45 kilometer elektriciteits- en datakabels en een capaciteit van 80.000 kWh. Rapenburg Plaza heeft alle computers, mediaspelers en processors in speciale machinekamers geïnstalleerd, om waardevolle expositieruimte te behouden en om genoeg ruimte te bewaren voor onderhoudswerkzaamheden. Het technische team van Rapenburg Plaza en de klant kunnen elk aspect bepalen van het systeem door middel van een speciaal gemaakte app, waarin Alcorn McBride technologie is opgenomen. "Controle en onderhoud op afstand wordt in de toekomst geïntegreerd in het hele park door middel van een gecentraliseerd systeem", vertelt Wilfred de Zoete.

Projectplanning

De planning was de sleutel tot succes voor Rapenburg Plaza. "Alle technologie was tot in de puntjes gepland en zoveel mogelijk vooraf off-site gebouwd, dus voordat we het in het museum brachten. Op die manier hadden we on-site minder tijd nodig. We zijn extreem trots op dit project om de grootschaligheid, de omvang en de technische complexiteit," vertelt Hein Scheffer, Business Developer bij Rapenburg Plaza, enthousiast. Rapenburg Plaza was nauw betrokken bij elk aspect van de technische uitvoering van dit enorme project. Van de selectie van de projectoren, projectieoppervlaktes, videopanelen, technologie om de tentoonstelling te bedienen en lichtarmaturen, tot de bekabeling, installatie, programmering en bestellingen. Het team van experts bij Rapenburg Plaza werd geleid door Stijn van Bruggen, projectmanager en Jan Paul Coenraad als netwerk- en ICT designer, Wilfred de Zoete, audio- en show control engineer en Martijn Hoogland, AV-engineer. Het systeemdesign werd mogelijk gemaakt door Jeffrey Steenbergen, in samenwerking met lichtdesigner Marc Heinz, die toevallig één van de medeoprichters was van Rapenburg Plaza en met trots heeft samengewerkt aan dit project.

Ook Willem Bijleveld, directeur van het Nederlands Openluchtmuseum toont zich content met het eindresultaat: "We werken nauw samen met Rapenburg Plaza, dat constant nieuwe grenzen in technologie doorbreekt en meeslepende ervaringen ontwikkelt die een verhaal vertellen over Nederland. De Canon van Nederland zal mensen inspireren, vermaken en informeren tot ver nadat ze het museum weer verlaten hebben."

theater&podia Project

De bijdrage van Canon
Projectie is één van de toverwoorden bij de Canon van Nederland. Doorzichtprojectie, projectie op de wolkenschermen hoog in de lucht, short throw projectie vanuit lastige hoeken (en toch kaarsrecht en zonder schaduwwerking door het publiek, mede door de lenskeuze), het zijn allemaal zaken waarvoor de projectoren en expertise van Canon werden ingeroepen.
De ingezette projectoren zijn:
? 16 x Xeed WUX 6010
? 41 x Xeed WUX450ST
? 7 x LV WX310ST
? 2 x RS IL01S
? 3 x RS IL04UL
? 7 x RS IL05WZ
 
Onder de Canon Xeed-serie vallen de paradepaardjes uit de projectorenreeks van Canon. De WUX6010 hoort daar zeker bij. Canon's unieke AISYS optische engine produceert een helderheid van 6000 lumen en een contrastratio van 2000:1 voor heldere beelden, zelfs bij veel omgevingslicht. De WUX6010 heeft voor elke omgeving het perfecte objectief, dankzij een reeks van vijf zeer hoogwaardige Canon-objectieven waaruit kan worden gekozen. De gemotoriseerde verticale en horizontale objectiefverschuiving (nauwkeurig tot op een halve pixel) garandeert een ongekende nauwkeurigheid en superieure flexibiliteit bij de installatie.
De Xeed WUX450ST is een heldere, veelzijdige en compacte WUXGA Short Throw-installatieprojector. Hij biedt 4500 lumen, HDBaseT en een verticale objectiefverschuiving van 75% voor een breed scala aan plaatsingsopties en is geschikt voor projectie vanaf de voor- én achterkant. Juist die features kwamen uitstekend van pas voor de toepassingen bij de Canon van Nederland. Ondanks de korte brandpuntsafstand projecteert het objectief beelden met diagonale afmetingen van 30 tot wel 300 inch. Vertekening wordt nagenoeg opgeheven (normaal 0,1%), terwijl je met de throw ratio van 0,56:1 beelden van 100 inch kunt projecteren op slechts 1,2 meter afstand, ongeveer een derde van de projectieafstand die traditionele projectoren nodig hebben.
Technische leveranciers
- Versterkers ? Meyer Sound
- Audio Speakers ? Meyer Sound, KEF, Yamaha
- Camera's ? Logitech
- Computers ? Ikbenstil, HPS
- Showcontrol - Alcorn McBride
- DMX Control ? Pharos en PLS
- Extenders - Lightware, WyreStorm
- Transceivers & RFID ? Kissbox
- Licht armaturen - CLS LED, Controllux, Pharos en Rolight
- Media server software ? Showlogix
- Projectie ? Canon XEED
- Beeldschermen ? LG, Philips en Samsung
- Signal Processors ? Xilica
- Switches - Netgear and HP
- Touchscreens ? iiyama, Elo en Samsung
- Video Playback ? Brightsign
- Vitrineverlichting (ontwerp Marc Heinz) - Lichtpunt

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment