Toen en nu: de Tour de France in huis

Als dit magazine verschijnt is de Tour de France in volle gang. Maar hoe komen al die mooie televisiebeelden en passievolle radioverslagen tot ons? Dat is een wedstrijd op zich! Al die live beelden verwerken, overal gigabit-internet en iedere dag opnieuw alles opbouwen, opstellen, afbreken, transporteren en weer opbouwen. Het is een geoliede machine, maar het blijft techniek. Er kan altijd wat kapot en de belangen zijn groot.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Toen en nu: de Tour de France in huis

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2023

Als dit magazine verschijnt is de Tour de France in volle gang. Maar hoe komen al die mooie televisiebeelden en passievolle radioverslagen tot ons? Dat is een wedstrijd op zich! Al die live beelden verwerken, overal gigabit-internet en iedere dag opnieuw alles opbouwen, opstellen, afbreken, transporteren en weer opbouwen. Het is een geoliede machine, maar het blijft techniek. Er kan altijd wat kapot en de belangen zijn groot.

Door René Henkes

Vanaf 1962 wilde de Franse publieke omroep RTF de laatste kilometers van de Tour de France live uitzenden op televisie. Maar door toedoen van de landelijke bond van regionale dagbladen (Syndicat National de la Presse Quotidienne Régionale) werd hier een stokje voor gestoken. De schrijvende pers was bang voor oplagedaling van de kranten. Maar er speelde meer, ook bij de RTF en andere binnen- en buitenlandse omroepen. De organisatie van de Tour de France werd onder grote druk van de dalende publieke belangstelling van de Tour en door de merkenploegen, min of meer gedwongen om af te stappen van de landenteams. Tussen 1930 en 1961 reden de coureurs namelijk niet in dienst van commerciële ploegen, maar kwamen ze uit voor hun land van herkomst. Maar dit leverde dan weer veel protest op bij de publieke omroepen in diverse landen. Stel je voor dat er reclame te zien is op de shirts van de wielrenners?!

Niet weg te denken
Mede hierdoor en door een ‘Sport in Beeld’-hoofdredacteur die ‘niets met dat hardfietsen’ had, maakten de Nederlandse kijkers in 1968 pas kennis met de live uitzendingen van de laatste twee etappes van de Ronde van Frankrijk van dat jaar. Het was meteen een legendarische editie met de winst van Jan Janssen. Mede door dit succes en de hoge kijk- en luistercijfers was de live registratie van de Tour de France en andere grote koersen niet meer weg te denken en werden de reportages langer en beter van kwaliteit. Zeker ook dankzij de vooruitgang in de techniek.

Verbindingen vroeger en nu
Anno 2023 is een dagelijkse uitzending een peulenschil en zijn luisteraars en kijkers het gewoon om dagelijks live aanwezig te zijn vanaf iedere plek waar ze de Tour maar willen volgen. Niet beseffende dat dagelijks een heel leger aan mensen op pad is om te zorgen voor de ‘erbij zijn-ervaring’. Het allerbelangrijkste daarvoor blijken twee wagens te zijn in de Tourkaravaan.

Een vrachtwagentrailer vol elektronica, servers, glasvezel, switchers en         computers die ervoor zorgt dat alles in goede banen wordt geleid én een hoogwerker, voorzien van antennes en lange dikke kabels die naar beneden hangen. Zonder deze twee stort de hele media-operatie min of meer in elkaar. En niet alleen de media, maar ook de teams en organisatie kunnen dan feitelijk niets meer qua communicatie, social media, etc.

Netwerk
De trailer is aangesloten op de backbone van het Orange-netwerk en staat rechtstreeks in verbinding met de hoofdcentrale in Parijs. Dit maakt het mogelijk om hele hoge internetsnelheden te kunnen garanderen, ongeacht in welke stad het circus neerstrijkt. Binnen landen waar Orange actief is werkt dit perfect. Wordt er gestart in andere landen waar hun netwerk niet actief is, dan vergt dat specifieke aanpassingen en samenwerking met andere netwerkbeheer-concullega’s. In het laatste geval is er een speciale unit nodig die met een atoomklok is gesynchroniseerd om ervoor te zorgen dat alle data 100% van het ene naar het andere netwerk kan worden overgezet.

Bij iedere aankomstplaats wordt gezorgd dat het netwerk meteen operationeel is, waardoor alle partijen hier direct gebruik van kunnen maken. Mede dankzij de komst van glasvezel wordt dit steeds makkelijker, aangezien een glasvezelverbinding al genoeg is om een klein dorp van 4.000 tot 6.000 mensen van internet te voorzien. Omdat er verschillende lijnen liggen, kan gemakkelijk aan de grote vraag van alle media, teams en officiële instanties worden voldaan. Prioriteit ligt hoe dan ook bij de doorgifte van de televisiebeelden. Deze moeten correct en zonder haperingen worden weergegeven en overal beschikbaar zijn om te analyseren. Om dit te garanderen wordt er gewerkt met een back-up trailer die 1:1 een kopie is van de andere trailer. In geval van technische problemen kan er dus direct worden overgeschakeld, zonder dat iemand dit merkt.

Hoogwerker
En dan die hoogwerker. Waarom is die zo belangrijk? Feitelijk fungeert deze als mobiele zendmast en ontvangststation. Haal je deze weg uit de hele operatie, dan blijven zo’n 350 miljoen kijkers verstoken van beeld! Iedere cameramotor staat namelijk in verbinding met een van de helikopters die boven het peloton vliegt. Die helikopter straalt het beeld dan weer door naar een vliegtuig dat hoog in de lucht cirkelt en van daar wordt het signaal verstuurd naar de ontvanger binnen het Tourdorp bij de aankomst, naar de hoogwerker.

De grootste uitdaging blijft nog altijd de ritten met aankomst bergop. Daar is geen vaste infrastructuur aanwezig zoals in dorpen of steden, waardoor er creatiever te werk moeten worden gegaan. Daar wordt nog altijd gebruikgemaakt van ‘ouderwetse’ radiogolven, zoals men het vroeger ook deed. Maar wel in een modern jasje gestoken uiteraard. In het verleden was men beperkt tot 200 Mbps, maar dankzij recente innovaties en verbeteringen is tegenwoordig ook gewoon gigabit mogelijk op deze locaties.

Mooie plaatjes
In de wetenschap dat 31% van de kijkers naar grote wielerwedstrijden dit doet vanwege de mooie toeristische plaatjes, is het belang van een goede beeldregistratie steeds groter geworden. Sinds de introductie van televisiecamera’s binnen het peloton in de jaren ’50 en de eerste luchtbeelden in 1958 is de term ‘les beaux paysages’ niet meer weg te denken.

In de beginjaren van de televisie bij de Tour, werd veelal gebruikgemaakt van vaste cameraposities of camera’s die vanaf auto’s opereerden. Deze taak werd steeds meer overgenomen door de veel flexibelere motoren. Doordat de techniek steeds compacter is geworden, de gewichten van o.a. camera’s afnemen en de straalverbindingen steeds beter en betrouwbaarder zijn geworden, kan er steeds meer. De kijker maakt steeds meer deel uit van het peloton.

Nieuwe uitdagingen
Van simpele radio- en televisieverbindingen in de beginjaren naar 4K of meer in de (nabije) toekomst. Qua techniek kan het allemaal, alleen blijkt ook hier een grote investering in apparatuur (geschikte camera’s aanschaffen, motoren aanpassen, etc.) de remmende werking te geven. Als kijker en/of luisteraar zullen we er weinig van meekrijgen, die wereld achter al die prachtige beelden, wat voor weer het ook is. In die zin is er niets veranderd sinds de jaren ’50. Een eerbetoon aan al die mannen en vrouwen die ruim een maand in de weer zijn voor ons, in heden en verleden!

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment