Yamaha lanceert DM7-serie: Japanse goed-nieuws-show in Londen

Na een aantal rare jaren (Covid-19, brand in Japanse chipfabriek en semiconductor-schaarste) greep Yamaha de onthulling van haar nieuwe DM7-serie aan om genodigden in het Japan House in Londen bij te praten over hoe het er nu eigenlijk voor staat met de Japanners. De nieuwe mengtafels, de aankondiging dat ook de productie van bestaande systemen (Rivage PM, de CL-en de QL-serie) weer opgeschaald gaat worden en het uit de wereld helpen van een gerucht (nee, Yamaha gaat zich absoluut niet terugtrekken uit de evenementenwereld) verklaren dat in Londen enkel en alleen blije gezichten te zien waren.

Alle edities

AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Yamaha lanceert DM7-serie: Japanse goed-nieuws-show in Londen

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2023

Na een aantal rare jaren (Covid-19, brand in Japanse chipfabriek en semiconductor-schaarste) greep Yamaha de onthulling van haar nieuwe DM7-serie aan om genodigden in het Japan House in Londen bij te praten over hoe het er nu eigenlijk voor staat met de Japanners. De nieuwe mengtafels, de aankondiging dat ook de productie van bestaande systemen (Rivage PM, de CL-en de QL-serie) weer opgeschaald gaat worden en het uit de wereld helpen van een gerucht (nee, Yamaha gaat zich absoluut niet terugtrekken uit de evenementenwereld) verklaren dat in Londen enkel en alleen blije gezichten te zien waren.

De locatie voor de onthulling in Londen was uiteraard niet zomaar gekozen. Het Japan House, in de fraaie Londense wijk Kensington, is het culturele huis van Japan met het allerbeste op het gebied van kunst, design, food en meer uit het Aziatische land. Op dit moment – en dus ook tijdens onze aanwezigheid – was in een ruimte in het Japan House bijvoorbeeld een expositie te zien over Kumihimo, een eeuwenoude Japanse vlechtkunst waarmee meerdere koorden (van bijvoorbeeld zijde) op fraaie wijze tot een geheel gevlochten worden. Dat blijkt bij nadere bestudering en met de nodige uitleg een stuk indrukwekkender dan het op voorhand wellicht klinkt. Door hoe het eruitziet bijvoorbeeld, maar ook door de grote hoeveelheid toepassingen van het eindproduct. Van decoratie en kledingaccessoires (nu) tot bescherming (harnas voor Samurai-krijgers) en als gripmiddel op het handvat van (bijvoorbeeld) zwaarden in de oudheid. 

Stressvolle tijden
Eén product voor meerdere toepassingen dus en dat was precies de link die Karl Christmas (European Marketing Manager bij Yamaha) vervolgens legde toen hij de middag voor Yamaha mocht aftrappen met zijn welkomstwoord. Het slaat namelijk exact op wat de Japanners voor ogen hadden bij de ontwikkeling van de nieuwe DM7-serie (verderop meer uitleg hierover) die in Londen aan relaties en pers getoond werd. Christmas benadrukte nog maar eens dat het rare jaren zijn geweest voor Yamaha en de branche in het algemeen: “We waren branden aan het blussen met de ene hand, maar zaadjes aan het planten met de andere. Het waren stressvolle tijden voor de branche. De pandemie, de brand in de chipfabriek in Japan, de tekorten die daarop volgden. Ook Yamaha ondervond daar hinder van. We zijn wel blijven produceren, maar konden niet aan de vraag voldoen. Daar zijn we wel de hele tijd eerlijk over geweest en dat werd gewaardeerd door de markt, zo blijkt. Maar het zorgde er wel voor dat we de afgelopen jaren niet zoveel te delen hadden met de wereld.”

Here to stay
Tobias Weich (Sales & Marketing Director ProAudio Europe) nam het woord over van Christmas en richtte zich meer op het nu. Na videobeelden uit de Yamaha-fabriek in Hamamatsu kwam Weich met eerste nieuws van de middag. Naast het feit dat de CL- en QL-series van Yamaha sinds januari van dit jaar weer terug in productie zijn, gaat ook de Rivage PM weer verder ontwikkeld worden. “Daarmee gaan we ook die vraag heel snel weer aankunnen”, aldus de Duitser, die ook meteen een gerucht uit de wereld hielp: “Op een of andere manier was het verhaal ontstaan dat Yamaha zich wel eens kon gaan terugtrekken uit de entertainmentbranche, maar dat gaat absoluut niet gebeuren. Yamaha is here to stay! Dat was al te zien aan de introductie van de DM3 in april van dit jaar, maar wordt met het nieuws van vandaag nog maar eens dik onderstreept.”

Terecht trots
Net als de DM3 is ook de nieuwe DM7-serie, waar na de presentaties in Londen officieel het doek vanaf werd getrokken, geschikt voor uiteenlopende toepassingen. Helemaal passend bij de moderne hybride workflows en met splitsingsmogelijkheden (verderop uitgelegd) die we nog niet eerder zagen. Yamaha toonde zich dan ook terecht trots op de nieuwe serie, die het resultaat is van jarenlange ontwikkelingservaring bij het Japanse merk. De DM7 (verkrijgbaar in een reguliere en een compacte variant) combineert de beste elementen van eerdere digitale mengsystemen met innovatieve nieuwe features in een even compacte als flexibele (en uitbreidbare) behuizing. 

De DM7-serie bestaat uit twee mengpanelen en een controle-uitbreidingsunit, plus aanvullende softwarepakketten en is ontworpen om uitzonderlijke resultaten te leveren met een verbeterde workflow voor live muziek, bedrijfsevenementen, theater, broadcasting, streaming en hybride mixtoepassingen waarbij één mengpaneel gebruikt kan worden als twee (in de split-mode), om onafhankelijk meer dan één feed te mixen.

Overzicht
De DM7-serie is een uitbreidbaar alles-in-één digitaal mengpaneel met een verscheidenheid aan in- en uitgangen en bestaat uit twee modellen. De DM7 (793 mm x 564 mm) heeft lokaal 32 analoge inputs en 16 outputs en kan 120 inputkanalen mixen, terwijl de DM7 Compact (468 mm x 564 mm) lokaal 16 analoge inputs en 16 outputs heeft en 72 inputkanalen kan mixen. Beide modellen bieden tot 144 in- en outputs voor Dante-netwerken op 96 kHz (en 48 Khz). Beide modellen hebben als outputs: 48 mix-, 12 matrix- en twee stereobussen. Ze kunnen worden gebruikt met optionele Yamaha R-serie I/O-racks en diverse Dante-apparaten voor uiterst schaalbare, flexibele audiosystemen.

Beide consoles kunnen worden uitgebreid met DM7 Control (Expansion Controller). Deze unit biedt meer fysieke bedieningselementen en is uitgerust met softwarepakketten voor broadcast en theater. In combinatie met de verbeterde prestaties en nieuwe functies is de DM7-serie uiterst flexibel om zich te voegen naar de grootte en het type toepassing en de workflow van de geluidstechnicus.

Geluidskwaliteit
Yamaha-mengpanelen zijn ontworpen om audiosignalen met onvervalste precisie op te vangen voordat de gebruiker zijn creatieve expressie kan toevoegen. Om dit te bereiken heeft de DM7-serie een aantal belangrijke functies - de channel strip biedt bijvoorbeeld de vier kanaals EQ-variaties van het vlaggenschip, de RIVAGE PM-serie, samen met de gloednieuwe FET Limiter en Diode Bridge Comp. De volgorde van de EQ en Dynamics 2 signaalstroom kan ook worden gewijzigd.

Dan Dugan Auto-Mixing is standaard inbegrepen. Het zit standaard in de channelstrip en maakt automatisch mixen van maximaal 64 kanalen mogelijk zonder EQ-rackbronnen te verbruiken. In het Premium rack is een aantal van Yamaha's veelgeprezen Virtual Circuitry Modelling (VCM) plug-ins beschikbaar, zoals de Portico 5033 equalizer en Portico 5043 compressor/limiter (ontwikkeld in samenwerking met Rupert Neve Designs), evenals de DaNSe dynamische ruisonderdrukker en Dynamic EQ. Er is ook een FX rack met toegang tot een reeks effecten van hoge kwaliteit.

Bediening
De DM7-serie heeft een nieuwe gebruikersinterface die eenvoudiger en efficiënter is en een uitstekende, intuïtieve workflow biedt zonder de vertrouwdheid van Yamaha-consoles te verliezen.

Twee grote 12,1 inch (31 cm) multi-touch schermen (één op de DM7 Compact) combineren intuïtieve multi-touch bediening met nauwkeurige controle via fysieke encoders op het scherm en Yamaha's bekende 'touch and turn' bedieningselementen. Een nieuwe, geavanceerde Selected Channel View toont een lijst met kanaalinformatie voor snelle toegang tot de parameters die de engineer wil bedienen, evenals het overzichtsscherm voor analoge mixer-achtige bediening.

Een nieuwe innovatie voor de DM7-serie is het 7 inch (18 cm) utility-scherm, dat op elk moment gemakkelijk toegang biedt tot belangrijke informatie en functies zoals scènelijsten, door de gebruiker gedefinieerde knoppen en niveaumeters.

Functionaliteit 
Een belangrijke nieuwe functie van de DM7-serie is Split Mode, waarmee ingangskanalen, scènes en mix bussen kunnen worden gesplitst zodat een DM7 of DM7 Compact functioneert als twee aparte mengpanelen. Met één console kunnen gebruikers zonder compromissen front of house en monitors, FoH en broadcast of streaming, enz. mixen. 

Ingebouwde Dante-netwerken ondersteunen tot 144 in- en uitgangskanalen en kunnen worden aangesloten op apparatuur van een groot aantal fabrikanten om flexibele en zeer schaalbare audiosystemen te creëren. Remote control van pre amps en andere apparaten wordt ook ondersteund, waardoor het eenvoudig is om Dante-apparaten te patchen en te bedienen vanaf de console. De DM7-serie beschikt ook over een USB-C-poort aan de achterkant met 18 in- en uitgangen voor opname, distributie, afspelen en aansluiting op conferentiesystemen, evenals bediening via MIDI-apparaten en DAW's.

Natuurlijk staat de befaamde betrouwbaarheid van Yamaha centraal bij de DM7-serie, en om dit nog verder te verbeteren is deze voorzien van een redundante voeding. Er is ook de nieuwe Assist-functie, die de gebruiker suggesties geeft voor preamp-instellingen, naamgeving en faderbalans, waardoor de voorbereidingstijd wordt verkort.

Een breed scala aan software en apps - waaronder DM7 Editor, DM7 StageMix, MonitorMix, Console File Converter, ProVisionaire Control en ProVisionaire Touch - wordt ondersteund en maakt offline voorbereiding, draadloos mixen, monitormixen en bediening (inclusief randapparatuur) mogelijk.
De DM7-serie beschikt over een Open Sound Control (OSC) serverfunctie waarmee consoles kunnen worden aangestuurd vanaf OSC-compatibele apparaten, en de DM7 Compact past gemakkelijk in een standaard 19" rack.

Uitbreidingsopties 
De DM7-serie kan worden uitgebreid met de optionele DM7 Control. Hierdoor ontstaat het DM7-EX (of DM7-EX Compact) systeem, dat twee extra faders, aangepaste regelaars, een jogwiel voor DAW-bediening, scènegeheugens, panners en monitorregelaars toevoegt aan een DM7 systeem. Het biedt een handige bedieningsomgeving voor producties zoals musicals, waarbij uitgebreide triggering en scènewisselingen nodig zijn, en voor shows waarbij handige monitor- en DAW-bediening belangrijk is.
De DM7-controller wordt geleverd met de speciale softwarepakketten Broadcast Package en Theatre Package. Het Broadcast Package biedt functies die het mixen van uitzendingen eenvoudiger maken, zoals 5.1 surround-ondersteuning, Mix Minus, Audio Follow Video en Loudness Meter. Het Theatre Package bevat Actor Library, DCA Scene Grid en AFC Image Control en andere functies voor theatertoepassingen. Deze pakketten kunnen apart worden aangeschaft voor gebruikers van de DM7-serie die de DM7-besturingseenheid niet nodig hebben.

Een PY-kaartslot aan de achterkant van de DM7 en DM7 Compact biedt uitgebreide aansluitmogelijkheden voor verschillende audioformaten en externe regelapparaten. Er zijn drie PY-kaarten beschikbaar: PY64-MD (64 MADI in-/uitgangen), PY8-AE (8 ingangen/8 uitgangen AES/EBU D-sub 25-pins) en PY-MIDI-GPI (DIN 5-pins en D-sub 15-pins voor uitgebreide MIDI/GPI-control aansluitingen).

De DM7 en DM7 Compact worden ook geleverd met VST Rack Elements, een plug-in host software waarmee geluidstechnici hun eigen effectenracks kunnen maken, en Steinbergs Nuendo Live DAW software, die geoptimaliseerd is voor live-opnames. "Als aanvulling op het bestaande vlaggenschip RIVAGE PM en de bewezen CL- en QL-serie consoles, biedt de DM7-serie gebruikers een krachtige optie voor het betreden van de Yamaha-wereld of het uitbreiden van hun Yamaha-vloot," zegt Thomas Hemery, Yamaha General Manager of Global Marketing and Sales, Professional Solutions Division. "Met de verwachte toekomstige firmware-updates, vergelijkbaar met de belangrijke nieuwe RIVAGE PM-functie die binnenkort verschijnt, zal de DM7-serie zich nog vele jaren blijven ontwikkelen."

Ruben van der Goor over Yamaha en de DM7-serie
Ook Senior Application Engineer Ruben van der Goor was aanwezig in Londen en net als de rest van de aanwezige Yamaha-familie toonde hij zich ‘heel blij’: “Het voelt echt als een nieuw beginpunt na een pittige periode. Aan de ene kant had je de bestaande klanten die je tevreden wilde houden, maar door de niet-beschikbaarheid van materialen werd dat speelveld heel ingewikkeld. Aan de andere kant hadden we wel de tijd om heel veel resources in nieuwe producten te stoppen. Dat zag je eerst al terug in de DM3 en nu dus ook in de DM7-serie en zijn control unit. Nieuwe technologie, nieuwe functionaliteiten…het heeft voor ons de afgelopen twee jaar spannend gemaakt.”

Het voelde af en toe tegenstrijdig, geeft Van der Goor aan. Door-ontwikkelen en -produceren terwijl je eigenlijk niet zeker wist welke kant het op zou gaan: “We zagen in ieder geval wel dat de markt heel gelukkig was met de QL’s en CL’s. Dat waren mixers die voor iedereen toegankelijk waren en waarmee je eigenlijk 95% van alle dingen kunt afdekken in dat segment aan evenementen. Natuurlijk zijn er ook producties die meer kanalen of functionaliteiten vragen, maar daarvoor hadden we RIVAGE, waarvan nu is aangekondigd dat we daar ook mee doorgaan. Ook dat is een belangrijk signaal naar de markt toe.”

Nu is Van der Goor (net als iedereen bij Yamaha) vooral ook heel blij met de DM7-serie. “Hij is echt ontzettend veelzijdig, met verschillende typen software en hardwarecombinaties”, vertelt hij. “Een belangrijke feature is bijvoorbeeld de splitmode, waarmee je de mixer eigenlijk in twee engines kunt opdelen. “Op de DM7 Compact kun je dan wisselen of je engine A of engine B bedient, op de grote DM7 heb je voor elke engine een eigen scherm. Elke engine van de mixer heeft in split mode zelfs zijn eigen scene-management.
Je kunt putten uit alle ingangen en sturen naar alle uitgangen. Je maakt bijvoorbeeld met engine B de zaalmix, terwijl je met engine A tegelijkertijd de streamingmix verzorgt. Allemaal vanaf hetzelfde apparaat.”

“Ook opvallend is natuurlijk de control unit met de twee verschillende softwarepakketten”, vertelt Van der Goor verder. “Eentje specifiek voor broadcast, de ander voor theater. Ze kunnen bovendien tegelijk worden geïnstalleerd, waardoor je van beide pakketten tegelijkertijd de onderdelen kunt gebruiken die voor jou handig zijn.” Al met al spreekt Van der Goor van een ijkpunt in de geschiedenis van Yamaha. “Maar eigenlijk zal dat gelden voor elk bedrijf. Het is een buigpunt in de tijdlijn. Het is heel heftig geweest, met heel veel gevolgen, maar als ik er nu naar kijk dan heeft het achteraf gezien voor Yamaha heel goed uitgepakt. We hebben de tijd gehad om dingen te verbeteren en goed onderzoek te doen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we sterk terugkwamen en daar zie we nu de eerste resultaten van.” 







 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment