Ondernemersadvies Rentman: grotere uitdagingen in het magazijn

Momenteel bevindt de AV-industrie zich midden in het derde seizoen na COVID. Ook al beperkt COVID ons leven en werk al een tijdje niet meer, het zal voor veel AV-professionals geen geheim zijn dat het sinds 2021 (extra) hard werken is.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Ondernemersadvies Rentman: grotere uitdagingen in het magazijn

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2023

Momenteel bevindt de AV-industrie zich midden in het derde seizoen na COVID. Ook al beperkt COVID ons leven en werk al een tijdje niet meer, het zal voor veel AV-professionals geen geheim zijn dat het sinds 2021 (extra) hard werken is.

In vergelijking met 2021 zien wij een toename van 79,8% in gerealiseerde projecten. Dus heb je het gevoel dat je het afgelopen jaar  twee keer zoveel werk had als in 2021? Dat klopt. En (spoiler!): 2023 is pas halverwege, maar het aantal gerealiseerde projecten is alweer op hetzelfde niveau als dat van vorig jaar.

Er is echter één groot verschil.. Er wordt 17,8% minder materiaal op projecten gepland. We huren meer in; in vergelijking met de eerste twee kwartalen van vorig jaar zijn er 11% meer inhuurprojecten opgemaakt. 

Dit zorgt voor complexere planning en leidt tot een logistieke uitdaging voor de sector. Zo melden AV-professionals een toename van het aantal onvolledig gepakte producties. Dit wordt veroorzaakt door de toestroom van nieuw personeel. Waar ervaren magazijnmedewerkers in staat zijn om tijdens het inpakken producties in hun hoofd al op te bouwen - zij kunnen perfect anticiperen en weten precies welke terugkerende items opzij moeten worden gezet omdat die later vandaag opnieuw nodig zijn - hebben nieuwe werknemers vaak nog niet deze skills in huis. Dit leidt tot inaccuraat gepakte projecten, voorraden en daarmee onverwachte verrassingen.

Hier zijn 2 simpele tips, om hier minder afhankelijk van te zijn;

1: Evalueer de materiaalconfiguraties. Zijn deze compleet, up-to-date of worden deze herhaaldelijk binnen een project aangepast? Correcte materiaalconfiguraties vereist minder klikken, waardoor het magazijnpersoneel accuratere en completere instructies ontvangt.

2: Onderschat de kracht van een fysiek label in een flightcase, dat specificeert wat er in moet zitten, niet. Niet alleen een doeltreffende manier om nieuw personeel of freelancers op locatie te instrueren, maar ook droogverhuurklanten.

Pro-tip hiervoor; onthoud dat het in- en uitladen van producties vaak gebeurt in een relatief donkere omgeving. Houd daarom een zo’n groot mogelijk contrast aan in eventuele afbeeldingen.

AV-magazijnen ‘idiot proof’ maken zal resulteren in minder gebreken en zal de projectplanning en uitvoering meer stroomlijnen. Maar als het doel is om echt meer controle te krijgen, is er meer nodig dan dat. Innovaties zoals RFID bijvoorbeeld. Met RFID kunnen items worden gescand zonder fysiek een QR- of barcode op te zoeken. Dat betekent scannen zonder een flightcase te openen.

Een gigantische tijdsbesparing natuurlijk. Om een voorbeeld te geven; met behulp van RFID scannen wij een meatrack met armaturen in slechts drie seconden. Met QR-codes is dat dertig seconden. 

De eenvoudige manier van werken met RFID maakt het mogelijk om apparatuur nog op locatie te scannen. Als dan blijkt dat de lijst niet compleet is, kan er direct worden gezocht naar ontbrekende items. Als de items echt verloren zijn, kan dit sneller worden verwerkt en is er meer tijd om eventuele tekorten die hierdoor ontstaan direct op te lossen. Uit testcases blijkt dat het gebruik van RFID de tijd die wordt besteed aan het vinden van verloren voorwerpen met ruim de helft vermindert.

Heb jij de traceerbaarheid van je materiaalbewegingen onder controle? RFID maakt een snelle opmars in de industrie en steeds meer bedrijven passen het toe in hun dagelijkse processen. Ontwikkel mee met de industrie; stroomlijn en versnel je magazijnactiviteiten en vergroot de nauwkeurigheid met RFID.


Joost Maris (Rentman)
AV Industrie expert


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment