Nieuwe thuishaven én investeringen voor MHB: volle kracht vooruit!
AV-Entertainment Nr3 2023
» Achtste editie voor Dutch Media Week: media in de spotlights
» Toen en nu: de Tour de France in huis
» Update voor Brusselse studio's VRT: DHD-gebaseerde audioconsoles
» De uitrusting van Job Scholtze: "Een steadicam is nog steeds het beste"
» Stand van zaken: draadloze intercom
» Licht en sfeer vallen samen op Nerdland: organisch geheel
» Yamaha lanceert DM7-serie: Japanse goed-nieuws-show in Londen
» Stand van zaken: lichttafels
» Nieuwe toppers van Digital Projection
» Ondernemersadvies Rentman: grotere uitdagingen in het magazijn
» Lichtontwerper Jeff Ravitz over tour Bruce Springsteen: "De magie is alleen maar sterker geworden"
» Nieuwe thuishaven én investeringen voor MHB: volle kracht vooruit!
» Nieuwe gezichten, vertrouwd gevoel: Vestrock 2023
» ONA Group: 'Met vereende krachten naar onvergetelijke herinneringen'
» Vertrouwde naam, nóg meer mogelijkheden: de transitie van Rentman
Alle edities
Nieuwe thuishaven én investeringen voor MHB: volle kracht vooruit!
Minder dan een jaar geleden startte MHB (toen nog gevestigd in Bolsward) met de bouw van een nieuw onderkomen in Joure. Inmiddels opereert MHB, gespecialiseerd in high end projectie, LED-schermen, display, play-out en andere visuele oplossingen, vanuit dat even fraaie als functionele pand. En ook op andere gebieden gaan de ontwikkelingen maar door bij het Friese bedrijf, of het nou om mooie projecten of nieuwe investeringen gaan. Het moge duidelijk zijn: MHB gaat in alle opzichten op volle kracht vooruit. Op de oude locatie in Bolsward was MHB al even uit haar jas gegroeid. Daarom besloot directeur/eigenaar Marten Hylkema enige tijd geleden de stoute schoenen aan te trekken en een compleet nieuw pand te realiseren. Meer capaciteit en betere bereikbaarheid waren daarbij het uitgangspunt, met duurzaamheid voortdurend in het achterhoofd. Vorig jaar zomer ging aan de Röntgenweg in Joure de eerste paal de grond in, afgelopen april vond de verhuizing plaats naar het pand dat zes keer zo groot is als de oude thuishaven van het audiovisuele bedrijf. Hele vooruitgang Marten Hylkema oogt terecht trots als hij voorgaat door het nieuwe gebouw. De materiaalkeuze (veel hout, veel glas – en daarmee veel daglicht) zorgt voor een zeer aangename sfeer, die past bij het bedrijf dat MHB is. Het uitgangspunt van het ontwerp was eenvoud en duurzaamheid en het pand wekt bijvoorbeeld meer energie op dan er verbruikt wordt. “We hebben hier zelfs betere isolatie dan ze in Thialf hebben”, verwijst Hylkema lachend naar het ijsstadion dat zo’n vijftien kilometer verderop in Heerenveen staat. Het nieuwe pand meet 3.250m2 en is uitgerust met drie ruime loading docks aan de voorzijde. Mooi in het midden van het gebouw, zodat de routes vanuit het magazijn (zeer ruim en overzichtelijk, veel daglicht) zo kort mogelijk zijn. Daglicht is er ook volop bij de technische dienst. Hylkema: “Een hele vooruitgang. In het oude pand waren er geen ramen op hun afdeling en hadden ze binnen eigenlijk geen idee of het nou winter of zomer was.” Topkwaliteit Een verdieping hoger zijn de kantoorwerkplekken te vinden, evenals een ruimte die ingericht gaat worden als een moderne studio/demoruimte. “Dat wordt ook echt een aanwinst”, vertelt Hylkema. “We hebben met enige regelmaat opdrachtgevers die langs willen komen omdat ze kritisch zijn op hun content en alvast willen zien hoe het uit de verf komt op het beoogde scherm. Voorheen moesten we dan bijvoorbeeld een theaterruimte huren, nu kunnen we dat allemaal in eigen huis regelen. Ideaal!” Hylkema refereert onder andere aan de museale toepassingen waarvoor (ROE) schermen (en aansturing) van MHB steeds vaker worden aangevraagd. “Vannacht zijn daarvoor spullen richting Milaan gegaan. Die kwamen net terug uit Wenen, zijn hier volledig nagekeken en zijn nu dus op weg naar Italië. In die markt van musea en exposities zie je steeds meer videotoepassingen en daar draait het echt om topkwaliteit. Met onze spullen en service kunnen wij die kwaliteit leveren.” Hylkema vindt het mooi dat zijn bedrijf juist voor dat soort projecten gevraagd wordt doordat de vraag naar kwaliteit steeds groter wordt. “Niet alleen voor exposities en de corporate markt, ook voor grote outdoor evenementen zie je dat nu. Daarom hebben we ook onze mobiele schermen onlangs aangepast, door ze uit te rusten met echt hoogwaardige schermen. Dat verschil zie je gewoon. Ook als de zon erop staat blijft die content overeind.” Virtuele studio Virtuele opnamestudio’s zijn een andere interessante markt waarin MHB zich sinds kort begeeft. “Op dat vlak hebben we laatst een productie met Freek Vonk gedaan, waar we een LED-vloer voor hebben aangeschaft”, vertelt Hylkema. Samen met EMG en Headcandy zijn we op het Media Park in Hilversum nu een permanente virtuele studio aan het realiseren. Fotoshoots worden al langer in zo’n virtuele omgeving gemaakt, maar ook bij film- en televisieproducties zie je het steeds meer. Ik geloof dat bij Netflix al de helft van alle films grotendeels geschoten wordt in virtuele studio’s. Je haalt de locaties naar je studio toe, in plaats van dat je met je hele crew en al je spullen de wereld over vliegt. Bovendien kun je altijd de ideale filmomstandigheden creëren. Een mooie ontwikkeling en we zijn blij dat we daar zo aan kunnen bijdragen.” Nieuwe schermen Waar MHB doorgaans steevast werkt met de absolute topschermen van ROE Visual, heeft Marten Hylkema onlangs besloten om te investeren in een outdoor/indoor 3.9 mm ART ledsysteem van INFiLED. “Dat is een systeem met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding”, legt Hylkema uit. “In de corporate markt zie je bijvoorbeeld dat alles keer op keer duurder is geworden en dat mensen daarom zijn gaan vergelijken. Daarom hebben we besloten de schermen van INFiLED aan te schaffen, die uiteraard op de allerhoogste beeldkwaliteit zijn geconfigureerd.” Complete dienst “We verhuren niet alleen schermen, maar eigenlijk een complete dienst”, legt Hylkema verder uit. “Je krijgt bij ons altijd een goed onderhouden en afgeregeld systeem voor een nette prijs.” Wat ook interessant is, is dat het nieuwe systeem zo te configureren is, dat het ook in indoor applicaties prima te gebruiken is. “Voorheen leverde het qua intensiteit vaak problemen op als je zulke outdoor schermen binnen ging gebruiken, maar met dit systeem zijn die problemen verleden tijd. Eind juli komt het beschikbaar, waardoor het komende theaterseizoen ook haalbaar is.” Het zijn bij MHB overigens zeker niet alleen de spúllen die van hoge kwaliteit zijn, het is absoluut ook alles eromheen, zoals de service en de complete infrastructuur binnen het bedrijf. “We willen dat alles klopt en dat we bijvoorbeeld elk mailtje op tijd beantwoorden. Dat klinkt als iets kleins, maar dat vindt een opdrachtgever hartstikke belangrijk. Je kan als bedrijf nog zulke mooie spullen en hele goede technici hebben, als je de telefoon niet opneemt als je gebeld wordt, dan ben je alsnog nergens”, besluit Hylkema.
|