Stand van zaken: lichttafels

Wat zijn de in het oog springende ontwikkelingen op het gebied van lichttafels? Waar staan we op het moment en welke kant gaat het in de nabije toekomst op? En natuurlijk: wat zijn op dit moment de paradepaardjes in de stallen van de fabrikanten en distributeurs?

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Stand van zaken: lichttafels

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2023

Wat zijn de in het oog springende ontwikkelingen op het gebied van lichttafels? Waar staan we op het moment en welke kant gaat het in de nabije toekomst op? En natuurlijk: wat zijn op dit moment de paradepaardjes in de stallen van de fabrikanten en distributeurs?

Highlite International
Ron Schiffelers is productmanager bij Highlite International, dat lichttafels in het assortiment heeft van o.a. Infinity en Showtec. Dat gaat van klein (eenvoudige controllers voor DJ’s, lokale kroegjes, scholen en amateur theatergroepen) tot volledig uitgeruste consoles voor professionals, die probleemloos kunnen worden ingezet op alle mogelijke grote evenementen. Gevraagd naar hoe snel de technologische ontwikkelingen gaan op dit gebied, reageert Schiffelers: “De laatste twee jaar zijn er grote stappen gezet op het gebied van meerkleuren-LED’s. Er komen steeds meer fixtures op de markt die een lichtbron met meerdere kleuren hebben en hiermee dus oneindig veel mengkleuren kunnen maken. Om dit allemaal goed en gebruiksvriendelijk te kunnen bedienen, wordt er behoorlijk hard gewerkt aan verschillende technologische oplossingen voor zowel de fixtures als de consoles. Hoe complexer de fixtures worden, hoe harder de vraag naar intelligente software met slimme oplossingen. Zowel bij onze consoles als bij die van de concurrentie zien we de laatste tijd veel software-updates verschijnen om klanten hiermee te helpen.”

“De meest interessante ontwikkeling zien we in het maken van hoge kwaliteit wit licht en het mengen van kleuren”, gaat Schiffelers verder. “Het blijkt namelijk nogal een uitdaging voor velen om kleuren goed in te zetten zonder bijvoorbeeld grote kleurverschillen of vervelende reflecties. Om hierin te assisteren, wordt de intelligentie van de console steeds belangrijker, aangezien de console het uitvoerende onderdeel is van de creativiteit van de gebruiker. Dan wil je dat de console doet wat je voor ogen hebt en niet dat je moet vechten met instellingen om tot een gewenst resultaat te komen.”

Hightlite International speelt volgens Schiffelers in op die ontwikkelingen door veel tijd te investeren in het vergaren van feedback van klanten en gebruikers. Die feedback wordt dan weer gebruikt om producten verder te ontwikkelen. “Bij consoles worden het gebruikersgemak en de mogelijkheden voornamelijk door de software bepaald, waardoor dit een goede productgroep is om mee te evalueren. Dit maakt het voor ons erg mooi om elke keer weer de kans te krijgen om onze klanten blij te kunnen maken met een software-update waarmee ons product steeds beter wordt.” De productspecialisten zijn daarbij zeer gemakkelijk benaderbaar, benadrukt hij: “Hierdoor hebben klanten en gebruikers de kans om hun wensen via de beschikbare kanalen direct bij ons neer te kunnen leggen, waardoor we goed kunnen anticiperen op de behoeften van de gebruikersgroep.”

Voor de nabije toekomst voorziet Schiffelers dat er altijd een veelvoud aan wensen zal zijn die je niet met één enkel product kunt oplossen. “Vandaar dat we voor deze verschillende wensen ook verschillende producten zullen blijven aanbieden”, vertelt hij, opgevolgd door een suggestie voor iedereen die met lichtconsoles werkt: “Laat je niet beperken door te kiezen voor de bekende weg, maar geef ook andere consoles eens de kans.

Uitgelicht: Showtec LAMPY 40 2U
Goed in al zijn eenvoud en gebruiksgemak en bijzonder door zijn compatibiliteit met alle beschikbare fixtures op de markt dankzij de recent toegevoegde multicell functionaliteit. Uit te breiden tot zes universes, beschikbaar via DMX, Art-Net en sACN. Dat is uniek in deze prijsklasse.  

Mooie features: de mogelijkheid om verschillende fixtures zelf te kalibreren in de Fixture Library en hiermee zeer nauwkeurig en eenvoudig een kleur te kunnen instellen via de nieuwe CIE Color Pickers. Ron Schiffelers: “Het zal je verbazen hoe eenvoudig het is om de juiste kleuren te krijgen. En wie dat zelf wil ervaren kan een Lampy-training volgen bij een van onze productspecialisten op het hoofdkantoor van Highlite International.”


Rolight
Robin Eijlders is mede-eigenaar van Rolight Theatertechniek, distributeur van MA Lighting in Nederland. “MA Lighting is een van de meest toonaangevende merken op het gebied van lichtstuurtafels, met de grandMA3 als absoluut vlaggenschip”, vertelt hij. “Wij zijn erg blij dat Rolight distributeur is van MA in Nederland op het gebied van hardware, software, maar ook support. Wij hebben het antwoord op de vragen vanuit het veld en hebben meerdere mensen in huis met de juiste kennis om klanten te kunnen helpen en te ondersteunen. Daarnaast zorgen we ervoor dat de hardware op de juiste manier bij onze klanten terecht komt.”

“De technologische ontwikkelen op het gebied van lichtstuurtafels gaan ontzettend hard. De grandMA3 is er alweer een tijdje en we zitten inmiddels al op de softwareversie 1.9. Een update vol technische features die het leven van operators vergemakkelijken en nog meer plezier geven”, vertelt hij. “Een opvallende ontwikkeling is dat het aansturen van armaturen steeds meer via netwerken gaan zoals Art-Net en sACN. Een lichtset aansturen wordt ook steeds complexer omdat fixtures steeds meer kanalen bevatten. Verder, wanneer we kijken naar MA en dan vooral het verschil tussen de MA2 en MA3 software, dan is er al zoveel meer mogelijk geworden.”

“Het MA platform onderscheidt zichzelf van andere platformen”, geeft Eijlders verder aan. “Het is niet te vergelijken met andere platformen en andersom. Je kiest namelijk voor het platform dat bij je past. MA3 is klaar voor de toekomst met de software van vandaag. Ik zeg altijd zo: je kiest een tool die bij jou past.”

Rolight speelt in op de nieuwe ontwikkelingen van de markt door kennis te delen. “Omdat veel (grotere) shows en theaters overstappen op software 3, delen wij onze kennis doormiddel van trainingen, zodat operators goed met de tafel kunnen omgaan in het veld. Bij ons in Enschede geven we moduletrainingen gericht op theatermensen of operators die grote shows draaien in het veld, dus meer de touring kant”, aldus Eijlders. “Ook geven we natuurlijk de basiscursus met als thema ‘Hoe bedien ik de MA3 software?’. Terwijl we de frequentie van deze trainingen hebben opgevoerd naar elke maand, zitten de klassen elke keer weer vol. Naast dat wij onze kennis delen, hebben wij een hotline die 24/7 bereikbaar is voor technische support vragen.”

“De sturing en infra is essentieel in een show”, weet Eijlders. “Ik voorzie dat in de nabije toekomst er bedrijven zullen ontstaan die de focus leggen op het verhuren van alleen de sturing en infra, omdat shows in de toekomst steeds complexer gaan worden. Het automatisch volgen van mensen zou bijvoorbeeld ook een onderdeel kunnen zijn dat bij sturing en infra hoort.”

Uitgelicht: MA grandMA3 FULL-SIZE
De grandMA3 full-size is de ultieme lichtstuurtafel van MA Lighting. Ontworpen voor professionals die houden van hands-on flexibiliteit zonder te hoeven kiezen voor compromissen. Het is een powerhouse met meerdere schermen voor meer werkruimte en een gigantische capaciteit. Het is de grootste console in de range. Het heeft een verfijnde vormgeving en is ontworpen voor optimaal gebruiksgemak.

Features:
- 20.480 parameters op software MA3 (tot 250.000 parameters met een processing unit)
-  8.192 parameters op software MA2
- 71 roterende RGB encoders
- 30 gemotoriseerde faders
- 120 executor knoppen
- 16 assignable X-keys
- 6 DMX outputs en 1 DMX input
- 2 multi purpose level wielen
- 2 multi purpose single encoders
- Meerdere multi-touch screens
 


Elation Professional
Koy Neminathan is Business Development Director bij Elation Professional en vertegenwoordigt daarmee ook de oplossingen van Obsidian control systems die het bedrijf in haar stal heeft. “We hebben de reeks Obsidian-controllers, die allemaal op onze Onyx-software draaien”, vertelt Neminathan. “We hebben de NX Wing, NX1, NX2 en NX4, die allemaal worden aangevuld met uitbreidbare vleugels en softwarelicenties.” Als belangrijke ontwikkelingen noemt Neminathan het feit dat simpelweg steeds meer mogelijk is met één console: “De mogelijkheid om verschillende elementen in een productie te besturen, van bewegende lichten tot mediaservers, en ze naadloos samen te laten werken. Wij spelen daar op in door die besturing zo intuïtief en eenvoudig mogelijk te maken.”

Zo is de vormfactor van de NX1 volgens Neminathan perfect voor veel toepassingen en is met het TFT-scherm snel en effectief te programmeren. “De robuuste tafel biedt bovendien tien gemotoriseerde faders, die normaal niet te vinden zijn op kleinere consoles. Ideaal wanneer de gebruiker snel toegang moet hebben tot veel cues”, geeft hij aan. “De prijs-kwaliteitverhouding is daarbij ronduit verbluffend. Al helemaal als je meeneemt dat de NX1 vier fysieke universes biedt, maar in totaal acht universes over Art-Net, sACN en het ONYX X-net protocol. Met een HDMI-connector kun je een externe monitor aansluiten met dual touch toegankelijkheid, waar je meer functies kunt bekijken, zoals DyLOS.”

Ook goed om te weten: wie voor de kleinere NX1 kiest, heeft geen beperkingen als het aankomt op de software. Neminathan: “Het niet zo dat je over minder functionaliteiten beschikt als je voor de NX1 kiest in plaats van de NX4. Dat betekent ook dat de showfilecompabiliteit gemakkelijk en soepel verloopt bij het overstappen van de NX2 en NX4 naar de NX1 en andersom.”

Uitgelicht: Obsidian Control Systems NX1
De NX1 is een portable, maar toch volledig uitgeruste console met het krachtige ONYX-platform van Obsidian. Het maakt gebruik van het volledige ONYX-besturingssysteem, biedt een reeks professionele functies en is uitbreidbaar met het speciale NX K-toetsenbord en de NX P gemotoriseerde fader wing. Een eenvoudig magnetisch system maakt bevesting aan elke kant van de NX1 mogelijk. 

De NX1 bevat o.a.een zeer helder 10,1” HD multitouchscreen, vier toewijsbare parameter-encoders, tien volledige gemotoriseerde playbacks met vier vrij toewijsbare knoppen plus een extra rij met hybride playback- en functietoetsen. Een speciale Master Go-sectie completeert het efficiënte ontwerp. De nieuwste industriële componenten zorgen voor snelle opstarttijden, directe bediening en de mogelijkheid om acht universes rechtstreeks in de console te verwerken. Met vier DMX-poorten, een Gigabit-netwerkpoort voor maximaal acht universes van Art-Net, sACN plus het ONYX X-Net-protocol, heeft de NX 1 voldoende connectiviteit en kracht voor een breed scala aan shows en toepassingen.


Moonbears
Het bedrijf Moonbears is o.a. distributeur van Vari*Lite en biedt daarmee op het gebied van lichtstuurtafels o.a. de Vari*Lite Neo en FLX series. Verschillende modellen met een verschillend aantal aan te sturen kanalen, maar met dezelfde software en bediening. Frank Schotman (Moonbears) ziet dat de technologische ontwikkelingen de laatste tijd langzamer gaan. Hij geeft aan: “Dat komt doordat de meeste softwarevragen al zijn geïmplementeerd. De nadruk in de ontwikkelingen ligt nu op gebruiksvriendelijkheid. Zoals de mogelijkheid om complete lichtplannen of moodboards te importeren bijvoorbeeld, wat het pixelmappen en/of selecteren van kleuren vereenvoudigt.”

Interessant is volgens Schotman hoe de diverse consoles omgaan met armaturen die niet enkel CMYK of RGB kleurmenging hebben, maar tot wel acht kleuren in een enkele armatuur hebben. “Moonbears zorgt er met de producten van o.a. Vari*Lite voor dat alle vernieuwingen op een zo makkelijk en gebruiksvriendelijk mogelijke manier op de consoles geprogrammeerd worden”, legt hij daarbij uit. “Je schaft bij Moonbears niet zomaar lichtapparatuur aan, maar krijgt daar ook goed partnership bij. We zien het echt als onze taak om onze partners te voorzien van de juiste creatieve technologie en topservice. Of zoals we hier zelf zeggen: ‘We aim for the moon en zien geen beren op de weg’. En natuurlijk hoort daar ook een goede prijs-kwaliteitverhouding bij.”

“Shows zullen in de toekomst meer en meer geautomatiseerd worden. Een goede ontwikkeling die zal zorgen voor super strakke belichting”, geeft Schotman aan. “Tegenwoordig ben je niet meer alleen een lichtman, maar ook een computerprogrammeur met kennis van macro’s en scripting. Wat ze tegenwoordig met een lichttafel kunnen is waanzinnig!”

Uitgelicht: Vari*Lite FLX serie
De FLX serie van Vari*Lite wordt o.a. gekenmerkt door de goede prijs-kwaliteitverhouding en de gebruiksvriendelijkheid.

In het oog springende feature: color control, of het nu Additive, Substractive, HIS, Color Picker of vie een LEE moodboard of ingeladen foto is.


Controllux
In het assortiment van Controllux zijn lichttafels van verschillende merken te vinden, zoals ETC, Hog en Zero88. Productspecialist Bart Minekus over de ontwikkelingen in de markt: “De softwareontwikkelaars van lichttafels hebben altijd de uitdaging nieuwe features te ontwikkelen en  de concullega’s voor te blijven. Daardoor komen er geregeld updates uit met verbeteringen in de software.”

“Vanwege het steeds uitgebreider worden van fixtures, met bijvoorbeeld pixel control, wordt steeds meer gevraagd van het aantal outputs van de lichttafel en de mogelijkheden van de software”, vertelt Minekus verder. “Daarnaast zien we ook hier apps verschijnen om bijvoorbeeld de lichttafel op afstand te kunnen bedienen, voor bijvoorbeeld tijdens het stellen van armaturen. Wij delen nieuwe ontwikkelingen en software-updates altijd in onze nieuwsbrief en socials, om nieuwe klanten enthousiast te maken en te zorgen dat bestaande klanten up-to-date blijven met hun console. Daarnaast bieden wij lichttafeltrainingen, zodat lichttechnici naast een goede basis ook de nieuwste software kunnen leren.”

Michel Hubert, die bij Controllux onder andere trainingen verzorgt op ETC consoles, vult aan: “Voor ons houdt het in dat we ook zelf regelmatig getraind worden, aangezien iedere software-update ook tot nieuwe mogelijkheden of aanpassingen leidt die je zelf ook moet leren. De software wordt steeds uitgebreider. Een andere ontwikkeling zit ‘m in de mogelijkheden van de visualisatieprogramma’s en als ik specifiek kijk naar de ETC consoles, dan springen bij de nieuwe serie vooral de 4K-schermen tot wel 27 inch en het aantal parameters in het oog.”

“De ontwikkeling van de software zal altijd door blijven gaan”, vertelt Bart Minekus verder. “Merken proberen elkaar voor te blijven of te kopiëren. De steeds uitgebreider wordende fixtures vragen meer en meer van het netwerk en de lichttafel. Wij proberen daar bij nieuwe projecten zoveel mogelijk rekening mee te houden, zodat onze klanten ook meteen klaar zijn voor de toekomst.” Controllux heeft binnen de holding diverse specialisten op het gebied van lichttafels en netwerken, ook om bijvoorbeeld de juiste koppeling te maken met de bediening van het zaallicht via bijvoorbeeld DMX, DALI, KNX en AMX. 

Uitgelicht: ETC Apex
ETC Apex is de volgende generatie ETC Eos Family consoles, ontwikkeld voor comfort en maatwerk. De Eos Apex serie heeft aanpasbare OLED Target Keys (programmeerbare toetsen/softkeys) voor je directe selectie, 4K- resolutie displays, Haptische feedback (gevoels/trillingsensor) en meer encoders dan ooit tevoren. Beschikbaar in drie modellen: Apex 5, Apex 10 en Apex 20. 


ChamSys
James Harrison is Product & Support Manager bij ChamSys Ltd, een merk uit de stal van Chauvet. ChamSys biedt besturingsoplossingen die variëren van budgetvriendelijke USB-DMX-interfaces voor pc-systemen tot het vlaggenschip, de MagicQ MQ500M Stadium-console, die 256 universes rechtstreeks vanaf de console ondersteunt. “ChamSys-producten zijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen, van concerten en touring tot televisie-uitzendingen, gebedshuizen en onderwijsinstellingen”, vertelt Harrison. “We bouwen producten die creativiteit inspireren en lichtontwerpers in staat stellen de shows te creëren die je op festivals, concerten en televisie hebt gezien.”

“Je ziet dat steeds complexere armaturen aangestuurd moeten kunnen worden, met meer elementen en in verschillende vormen, met behoefte aan nog nauwkeurigere kleurregeling, rechtstreeks vanaf de console”, vertelt Harrison over de ontwikkelingen. “Qua consoles moet daar op worden ingespeeld middels intuïtieve bediening. In de afgelopen paar jaar hebben we nieuwe manieren van programmeren ontwikkeld vanuit onze audiotijdlijn-editor, die een veel visuelere manier biedt om cues en triggers te programmeren en te synchroniseren met audiogolfvormen. Groepsgebaseerd programmeren geeft een nieuwe dimensie aan programmeren, waardoor wijzigingen in de rig veel makkelijker te hanteren zijn. Armaturen van verschillende merken in verschillende hoeveelheden…geen probleem! Patch ze, werk de groep bij en ga aan de slag!”

Wat volgens Harrison helpt is dat veel van de medewerkers bij ChamSys, of het nou ontwerpers, salesmensen of ondersteunende mensen zijn, zelf ook lichtoperator zijn. “Ze houden rekening met de eisen van de gebruikers, die ons op hun beurt ook helpen om onze roadmap vorm te geven. We moedigen gebruikersbetrokkenheid ten zeerste aan en hebben een open bugtracker waar gebruikers functies kunnen aanvragen en ze rechtstreeks met onze ontwikkelaars kunnen communiceren.”

Over de nabije toekomst zegt Harrison tot slot: “We gaan armaturen zien met meer verschillende elementen en arrays in nog complexere vormen. Daarnaast zullen consoles steeds meer in staat moeten zijn om de besturing te integreren met de besturing van andere showelementen, waaronder video en special effects.”

Uitgelicht: ChamSys MagicQ MQ250M Stadium
De MagiQ MQ250M Stadium Console combineert een hoge mate van showcontrol met compactheid voor een complete on-the-go console-oplossing. MQ250M heeft de mogelijkheid om tot 128 universes te besturen zonder extra apparatuur. Tien backlit en gemotoriseerde faders en tien backlit playback encoders met executors geven je veel programmeerruimte in het kleine frame van de MQ250M.

Alle DMX-universes zijn direct beschikbaar door de netwerkpoorten aan de achterkant van de console, middels sACN, Art-Net en Pathport. Met zijn ingebouwde UPS is de MQ250M een compleet 64/128 universes stand-alone alles-in-één oplossing. 

Met tien gemotoriseerde faders en tien playback encoders per bank (zes in totaal) zijn in totaal 202 playbacks toegankelijk met één druk op de knop. 

De console biedt tevens ingebouwde Wi-Fi met innovatieve snelle verbinding door simpelweg een QR-code te scannen die op de console wordt weergegeven.
 


LightShark
LightShark is een merk uit de stal van Equipson Group, waarvan Juan José Vila de CSO is: “LightShark biedt een complete range van lichtsconsoles en ArtNet/sACN nodes”, vertelt hij. “LightShark-consoles bieden een andere benadering dan andere consoles op de markt, omdat het de eerste consoles zijn waarvan de hele gebruikersinterface is gebaseerd op webbrowsertechnologie, waardoor gebruikers veel controlemogelijkheden hebben.”

Over de snelheid van de technologische ontwikkelingen vertelt Vila: “Ik zie dat hardwarecomponenten worden geüpgraded, zodat componenten nu betere gemotoriseerde faders, grotere schermen en dergelijke hebben, en GDTF zal een enorme verbetering bieden voor iedereen, van consolefabrikanten tot lichttechnici. We zien nu ook dat alle bewegende lichten worden gelanceerd met ArtNet-poorten en dat is ook een goede stap vooruit. En Artificial Intelligence is eindelijk een trending topic geworden in onze industrie. Dat fenomeen zal mijns inziens als eerste in lichtconsoles worden toegepast. Ik maak een podcast waarin in lichttechnici interview en wij spraken daar een tijd geleden al over.”

“Een belangrijke ontwikkeling voor de nabije toekomst is GDTF”, vertelt Vila verder. “Wij werken er aan om daar ook compatible mee te zijn. Ik moet zeggen dat we onze armatuur libraries van begin af aan in een open formaat gemaakt hebben en we ook toegewijd zijn om ze met de gemeenschap te delen.”

De oplossingen van LightShark verschillen van die van andere aanbieders, aangezien de user interface webbased is. Je hoeft dus niks te installeren op een computer of smart device als deze beschikt over een webbrowser. Vila: “Onze software is 100% gemaakt om te worden gebruikt met touchscreens. Er zijn dus geen kleine of gebruiksonvriendelijke knoppen, alles is gemaakt om door je vingers te worden gebruikt in plaats van met een muis.” Ook de leercurve is een belangrijk punt, weet Vila: “Ik kan met trots zeggen dat onze consoles een van de snelste leercurven op de markt hebben. Op het LightShark YouTube-kanaal zijn ook meer dan honderd video tutorials te vinden die elke functie behandelen. En tenslotte is ook de goede prijs-kwaliteitverhouding een van onze bekende kenmerken.”

“We hebben geïnnoveerd door de eerste webgebaseerde console ter wereld ter wereld te brengen, en na meer dan vijfduizend consoles op de markt hebben we het bewijs dat ons concept goed was”, besluit Vila. “Nu gaat Lightshark een stap vooruit en zijn we verheugd hoe onze community van gebruikers feedback geeft om de console te verbeteren en te laten groeien. Waar we aan werken zal nieuwe console-kopers én huidige gebruikers erg blij maken, omdat ze meer toepassingen zullen vinden in het apparaat dat ze hebben gekocht.”
 

Uitgelicht LightShark LS 1
De LightShark LS-1 is de ideale regietafel voor verhuurbedrijven, drive-in shows en evenementenlocaties en is zo eenvoudig te bedienen dat ook de barman, de conciërge en de vrijwillige technicus er makkelijk mee kunnen werken. Een LightShark genereert een eigen WiFi netwerk, waarop je eenvoudig inlogt met elke willekeurige webbrowser. Zo wordt je laptop, smartphone of tablet een draadloze, intuïtieve (multi-touch) interface voor het aansturen van intelligente armaturen én conventionele dimmers.

- 30 pagina’s aan playbacks
- 30 virtuele faders per pagina
- full-colour TFT display
- 4 veelzijdige encoderwielen
- 2 DMX-poorten
- extra universes aan te sturen via Art-Net of sACN

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment