Nieuwe gezichten, vertrouwd gevoel: Vestrock 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
» Achtste editie voor Dutch Media Week: media in de spotlights
» Toen en nu: de Tour de France in huis
» Update voor Brusselse studio's VRT: DHD-gebaseerde audioconsoles
» De uitrusting van Job Scholtze: "Een steadicam is nog steeds het beste"
» Stand van zaken: draadloze intercom
» Licht en sfeer vallen samen op Nerdland: organisch geheel
» Yamaha lanceert DM7-serie: Japanse goed-nieuws-show in Londen
» Stand van zaken: lichttafels
» Nieuwe toppers van Digital Projection
» Ondernemersadvies Rentman: grotere uitdagingen in het magazijn
» Lichtontwerper Jeff Ravitz over tour Bruce Springsteen: "De magie is alleen maar sterker geworden"
» Nieuwe thuishaven én investeringen voor MHB: volle kracht vooruit!
» Nieuwe gezichten, vertrouwd gevoel: Vestrock 2023
» ONA Group: 'Met vereende krachten naar onvergetelijke herinneringen'
» Vertrouwde naam, nóg meer mogelijkheden: de transitie van Rentman
Alle edities
Nieuwe gezichten, vertrouwd gevoel: Vestrock 2023
Voor het eerst sinds 2019 vond in het Zeeuwse vestingstadje Hulst weer een reguliere editie van Vestrock plaats. Vorig jaar was er met Vestrock Downtown wel een najaars-alternatief, maar nu was alles weer als vanouds. Nou ja, alles. Met Backbone International was voor het eerst een externe technisch producent in de arm genomen en in plaats van de gebruikelijke drie dagen was de programmering van het festival nu over twee dagen verdeeld. Het resultaat mocht er wezen. “Mooi hoe de organisatie dit uit handen durfde te geven”, aldus technisch producent Remco Hendriks. Het is even schakelen voor technisch producent Remco Hendriks (Backbone International) als we hem spreken over (de technische productie van) Vestrock 2023. Het festival is inmiddels een week achter de rug en Hendriks zit alweer vol in de voorbereiding op producties die komen gaan. Hendriks werkt al van begin af aan (2010) bij Backbone en deed in al die jaren de meest uiteenlopende producties, van SAIL Amsterdam en de Formule 1 in Zandvoort tot talloze producties voor Sensation over de hele wereld. Vestrock stond nog niet op dat lijstje. Dat kon ook niet, want tot aan deze editie deed de organisatie daar alles zelf. Dit jaar werd wel aangeklopt bij een externe technisch producent. “Begin van dit jaar werden we gebeld met de vraag of wij konden helpen”, vertelt Remco Hendriks. “Dit was mede ingegeven door de komst van The Prodigy als headliner, aangezien zij met een flinke rider kwamen aanzetten. Daarnaast waren er meer acts die flinke technische wensen hadden.” Ook waren er binnen de organisatie van Vestrock wat veranderingen en de organisatie wilde zich vooral op die essentiële zaken kunnen concentreren. Meegedanst Het was dit jaar de twaalfde editie van Vestrock, dat al lang op hetzelfde terrein plaatsvindt: een eiland in het stadje Hulst. De organisatie weet door alle ervaring natuurlijk precies hoe de podia en dergelijke het beste kunnen staan en kon op dat gebied dus ook een blauwdruk overhandigen aan Backbone International. “Het was dan ook zeker niet de bedoeling dat wij daar even gingen vertellen hoe ze het beter konden doen, maar ze kwamen specifiek met de vraag of wij de podiumproductie konden overnemen. Op dat onderdeel zijn we dus ingestapt, net als om te assisteren op het gebied van water en stroom. We hebben dus niet het hele festival op zijn kop gezet, maar hebben meer met de organisatie meegedanst”, aldus Hendriks. Uitstekend Grote veranderingen waren bij Vestrock sowieso niet nodig, want het festival stond er al om bekend dat het de zaken organisatorisch gezien uitstekend voor elkaar heeft. Ook Hendriks en zijn team merkten dat voortdurend, geeft hij aan: “De sfeer achter de schermen is daar ontzettend goed en dat straalt af op de productie en de voorkant van het podium. Het is een heel hechte club, waarin goed voor elkaar gezorgd wordt. Ook lopen er heel veel vrijwilligers rond, die er allemaal in zitten omdat ze het zo leuk vinden. Dat zorgt voor enorm veel energie en dat hoor je ook letterlijk terug van de artiesten die op bezoek komen.” Locatie Het terrein van Vestrock bestaat hoofdzakelijk uit één groot veld. Op de kopse kant staat de mainstage, die over het hele veld uitkijkt. “Daar tegenover, aan de andere kant van het veld, staat de tentstage”, vertelt Hendriks. “Die twee podia staan ook tegenover elkaar geprogrammeerd. Stopt de muziek op het ene podium, dan start het op het andere. En tussen die twee locaties staan dan nog de Theatertent, waar een silent disco was gecreëerd, en een VIP-tent.” Voor Backbone International begon het werk op locatie in Hulst de zaterdag voor het festival. Op het terrein waren de werkzaamheden door andere partijen al een dikke twee weken eerder begonnen. “Ze hebben het voordeel dat het terrein particulier eigendom is, dus ze zitten niet heel erg vast aan hoe lang het gehuurd moet worden. Bovendien komen veel spullen ook bij lokale ondernemers vandaan. Als de spullen dan een keer vrij zijn en die ondernemers hebben tijd om het te komen brengen, dan kunnen ze het er alvast neerzetten. Op die manier heb je een lange opbouwperiode, net zoals er ook weer lang wordt afgebouwd. Maar alle professionele clubjes die erbij betrokken zijn, de professionele verhuurbedrijven en dergelijke, hebben gewoon binnen de gangbare tijd hun werk gedaan. Vier dagen opbouwen, twee dagen afbreken…mede mogelijk gemaakt door de perfecte weersomstandigheden.” Puzzelen Die prettige weersomstandigheden schelen veel op een terrein als dat in Hulst. “Er is maar één grote ingang aan de voorkant, waar zowel alle spullen als uiteindelijk het publiek doorheen moeten”, vertelt Hendriks. “Er is wel een uitgangetje aan de achterkant, maar de weg daarnaartoe is een soort bospad dat alleen begaanbaar is als het goed weer is. Dat was nu gelukkig het geval en dat maakte het logistiek gezien wat makkelijker. Als er serieuze regen valt dan zak je daar tot aan je assen weg en moet echt alles via de voorkant. Nu was het alsnog puzzelen, maar problemen hebben we daar niet mee gehad.” Een heel specifiek zwaartepunt was er niet in de opbouw, mede omdat Hendriks en consorten op voorhand wat aan de planning hadden gesleuteld, geeft hij aan: “We zagen dat veel disciplines wel heel kort op elkaar stonden gepland. Als je dan één dag slecht weer zou hebben, of er zou wat anders tegenzitten, dan had je een domino-effect gekregen en had je bijvoorbeeld de nacht in moeten gaan. Door wat te schuiven hebben we onszelf op dat gebied lucht verschaft, waarmee niemand op een ander hoefde te wachten.” Ook de samenwerking met (technische) toeleveranciers verliep uitstekend. “Het zijn allemaal partijen die al jaren op Vestrock komen en die dus precies weten wat er van ze verwacht wordt”, geeft Hendriks aan. “Iedereen weet de weg en iedereen komt daar in dezelfde goede stemming naartoe. Het werkt allemaal heel prettig samen en ook dat zorgt voor die mooie sfeer. Als je bij Vestrock chagrijnig rondloopt, dan ligt het aan jezelf of je spullen, maar in ieder geval niet aan de organisatie.”
The Prodigy De podia op Vestrock zijn behoorlijk rechttoe-rechtaan en daarmee technisch gezien niet al te ingewikkeld. “Daar werd het voor ons dus niet spannend, ook omdat we met ons bedrijf natuurlijk al heel wat gezien en gedaan hebben door de jaren heen”, legt Hendriks uit. “Wat wel spannend bleef, was de komst van The Prodigy als headliner. Zij kwamen vanaf Dauwpop met een heel circus richting Hulst, waar het allemaal nét zou gaan passen. Twee volle trailers aan materialen, er kon echt geen kistje meer bij op het podium.” Na de show van Prodigy op Dauwpop werd hun set daar afgebroken. Om drie uur stapten ze in de nightliner en om zeven uur ‘s ochtends waren ze in Hulst. “Dan heb je vijftien van die Engelsen die veel te weinig slaap hebben gehad en die even op de stagehands moesten wachten. Dan moet je wel even je best doen om ze tevreden te krijgen. Dat is gelukt. Toen alle spullen eenmaal op het podium stonden en ze koffie en gebakjes vanuit Vestrock geserveerd kregen, was alles prima. Daar bleken ze wel gevoelig voor”, lacht Hendriks. Breken Vestrock vond plaats op vrijdag en zaterdag. De dag daarna begon meteen het breken. “Wat er zondagavond nog aan techniek stond was bijna niets. Alleen nog steigerwerk. Maar het podium en de tent zijn maandag en dinsdag ook al afgebroken”, legt Hendiks uit. “Ook wij waren toen al gedeeltelijk vertrokken. Onze AV-ploeg was weg, de podiumploeg ging op zondagavond. Alleen de jongen die vanuit ons op de stroom en het water zat was er nog tot maandagavond. Toen was ook het gros van alle generatoren en de watervoorziening alweer weg.” Vreemde eend Al met al noemt Hendriks Vestrock een heel mooie productie om aan te mogen werken. De technisch producent kijkt dan ook zeer tevreden terug op wat in Hulst is neergezet. “Wij doen bij Backbone van alles en nog wat, van heel groot tot heel klein. Vestrock is voor ons niet heel groot - ook niet heel klein trouwens - maar is wel een productie die alle aandacht nodig heeft. Dan ben ik trots op het feit dat ze ons hiervoor weten te vinden en dat we hebben kunnen laten zien wat wij kunnen bijdragen.” Hendriks roemt ook het feit dat de organisatie gewend was alles altijd in eigen hand te hebben, maar het nu toch aandurfde om dingen uit handen te geven. “En die hulp werd dan ook nog eens heel goed geaccepteerd”, vertelt hij. “Wij zijn daar natuurlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. We komen niet uit Hulst, kennen daar de hele sociale omgeving niet, maar werden toch volledig opgenomen in het geheel. Iedereen was open en enthousiast en gaf ons de mogelijkheid om te doen waar we goed in zijn. Dat vind ik echt prijzenswaardig voor een organisatie die gewend is om het zelf te doen. Daarom kijken we ook met zoveel trots en plezier terug op deze productie.
|