Nieuwe gezichten, vertrouwd gevoel: Vestrock 2023

In het Zeeuwse vestingstadje Hulst vond begin juni het jaarlijkse festival Vestrock plaats. Voor de organisatie qua voorbereiding een iets andere ervaring dan voorgaande edities. Met Backbone International was voor het eerst een externe technisch producent in de arm genomen en in plaats van de gebruikelijke drie dagen was de programmering van het festival nu over twee dagen verdeeld. Het resultaat mocht er wezen. "Mooi hoe de organisatie dit uit handen durfde te geven", aldus technisch producent Remco Hendriks.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Nieuwe gezichten, vertrouwd gevoel: Vestrock 2023

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2023

Voor het eerst sinds 2019 vond in het Zeeuwse vestingstadje Hulst weer een reguliere editie van Vestrock plaats. Vorig jaar was er met Vestrock Downtown wel een najaars-alternatief, maar nu was alles weer als vanouds. Nou ja, alles. Met Backbone International was voor het eerst een externe technisch producent in de arm genomen en in plaats van de gebruikelijke drie dagen was de programmering van het festival nu over twee dagen verdeeld. Het resultaat mocht er wezen. “Mooi hoe de organisatie dit uit handen durfde te geven”, aldus technisch producent Remco Hendriks.

Het is even schakelen voor technisch producent Remco Hendriks (Backbone International) als we hem spreken over (de technische productie van) Vestrock 2023. Het festival is inmiddels een week achter de rug en Hendriks zit alweer vol in de voorbereiding op producties die komen gaan. Hendriks werkt al van begin af aan (2010) bij Backbone en deed in al die jaren de meest uiteenlopende producties, van SAIL Amsterdam en de Formule 1 in Zandvoort tot talloze producties voor Sensation over de hele wereld. Vestrock stond nog niet op dat lijstje. Dat kon ook niet, want tot aan deze editie deed de organisatie daar alles zelf. Dit jaar werd wel aangeklopt bij een externe technisch producent. “Begin van dit jaar werden we gebeld met de vraag of wij konden helpen”, vertelt Remco Hendriks. “Dit was mede ingegeven door de komst van The Prodigy als headliner, aangezien zij met een flinke rider kwamen aanzetten. Daarnaast waren er meer acts die flinke technische wensen hadden.” Ook waren er  binnen de organisatie van Vestrock wat veranderingen en de organisatie wilde zich vooral op die essentiële zaken kunnen concentreren. 

Meegedanst
Het was dit jaar de twaalfde editie van Vestrock, dat al lang op hetzelfde terrein plaatsvindt: een eiland in het stadje Hulst. De organisatie weet door alle ervaring natuurlijk precies hoe de podia en dergelijke het beste kunnen staan en kon op dat gebied dus ook een blauwdruk overhandigen aan Backbone International. “Het was dan ook zeker niet de bedoeling dat wij daar even gingen vertellen hoe ze het beter konden doen, maar ze kwamen specifiek met de vraag of wij de podiumproductie konden overnemen. Op dat onderdeel zijn we dus ingestapt, net als om te assisteren op het gebied van water en stroom. We hebben dus niet het hele festival op zijn kop gezet, maar hebben meer met de organisatie meegedanst”, aldus Hendriks. 

Uitstekend
Grote veranderingen waren bij Vestrock sowieso niet nodig, want het festival stond er al om bekend dat het de zaken organisatorisch gezien uitstekend voor elkaar heeft. Ook Hendriks en zijn team merkten dat voortdurend, geeft hij aan: “De sfeer achter de schermen is daar ontzettend goed en dat straalt af op de productie en de voorkant van het podium. Het is een heel hechte club, waarin goed voor elkaar gezorgd wordt. Ook lopen er heel veel vrijwilligers rond, die er allemaal in zitten omdat ze het zo leuk vinden. Dat zorgt voor enorm veel energie en dat hoor je ook letterlijk terug van de artiesten die op bezoek komen.”

Locatie
Het terrein van Vestrock bestaat hoofdzakelijk uit één groot veld. Op de kopse kant staat de mainstage, die over het hele veld uitkijkt. “Daar tegenover, aan de andere kant van het veld, staat de tentstage”, vertelt Hendriks. “Die twee podia staan ook tegenover elkaar geprogrammeerd. Stopt de muziek op het ene podium, dan start het op het andere. En tussen die twee locaties staan dan nog de Theatertent, waar een silent disco was gecreëerd, en een VIP-tent.” Voor Backbone International begon het werk op locatie in Hulst de zaterdag voor het festival. Op het terrein waren de werkzaamheden door andere partijen al een dikke twee weken eerder begonnen. “Ze hebben het voordeel dat het terrein particulier eigendom is, dus ze zitten niet heel erg vast aan hoe lang het gehuurd moet worden. Bovendien komen veel spullen ook bij lokale ondernemers vandaan. Als de spullen dan een keer vrij zijn en die ondernemers hebben tijd om het te komen brengen, dan kunnen ze het er alvast neerzetten. Op die manier heb je een lange opbouwperiode, net zoals er ook weer lang wordt afgebouwd. Maar alle professionele clubjes die erbij betrokken zijn, de professionele verhuurbedrijven en dergelijke, hebben gewoon binnen de gangbare tijd hun werk gedaan. Vier dagen opbouwen, twee dagen afbreken…mede mogelijk gemaakt door de perfecte weersomstandigheden.”

Puzzelen
Die prettige weersomstandigheden schelen veel op een terrein als dat in Hulst. “Er is maar één grote ingang aan de voorkant, waar zowel alle spullen als uiteindelijk het publiek doorheen moeten”, vertelt Hendriks. “Er is wel een uitgangetje aan de achterkant, maar de weg daarnaartoe is een soort bospad dat alleen begaanbaar is als het goed weer is. Dat was nu gelukkig het geval en dat maakte het logistiek gezien wat makkelijker. Als er serieuze regen valt dan zak je daar tot aan je assen weg en moet echt alles via de voorkant. Nu was het alsnog puzzelen, maar problemen hebben we daar niet mee gehad.” Een heel specifiek zwaartepunt was er niet in de opbouw, mede omdat Hendriks en consorten op voorhand wat aan de planning hadden gesleuteld, geeft hij aan: “We zagen dat veel disciplines wel heel kort op elkaar stonden gepland. Als je dan één dag slecht weer zou hebben, of er zou wat anders tegenzitten, dan had je een domino-effect gekregen en had je bijvoorbeeld de nacht in moeten gaan. Door wat te schuiven hebben we onszelf op dat gebied lucht verschaft, waarmee niemand op een ander hoefde te wachten.”

Ook de samenwerking met (technische) toeleveranciers verliep uitstekend. “Het zijn allemaal partijen die al jaren op Vestrock komen en die dus precies weten wat er van ze verwacht wordt”, geeft Hendriks aan. “Iedereen weet de weg en iedereen komt daar in dezelfde goede stemming naartoe. Het werkt allemaal heel prettig samen en ook dat zorgt voor die mooie sfeer. Als je bij Vestrock chagrijnig rondloopt, dan ligt het aan jezelf of je spullen, maar in ieder geval niet aan de organisatie.” 

De registratie van Vestrock
 Net als bij voorgaande edities werd ook nu weer aangeklopt bij DutchMulticam, eigenaar John Huijbregts was het die uiteindelijk zelf de complete productie op dit vlak verzorgde. Doel van de opnames op de twee grote stages van Vestrock was het maken van beelden voor de LED-schermen, het Vestrock-archief en de compilatie-uitzending op Omroep Zeeland. Voor beide podia was een aparte regie ingericht, uiteraard met alle bijbehorende techniek. “Voor de mainstage was dat onze eigen OBV met vier Grass Valley LDX80 camera’s op fiber, cameramensen, een zelf schakelende regisseur en een shader”, vertelt John Huijbregts. “Daarnaast was er de audiowagen van TV West om met audio engineer Mike van den Beemt (multitrack) audio op te nemen en een live mix te verzorgen.”

“Voor de tentstage werd onze compacte regieset opgebouwd in een portacabin met bekabeling naar drie Grass Valley LDX80 camera’s, ook weer met cameramensen, zelf schakelend regisseur en shader”, vertelt Huijbregts verder. “Daaraan gekoppeld nog een portacabin met daarin opgebouwd een mobiele audioregie met dezelfde setup als de audiowagen van TV West. Bas Martinius was daarbij de audio engineer. In totaal hebben 24 mensen de revue gepasseerd om alles op zijn plek te krijgen, te laten werken en weer af te bouwen.”

Uitdaging
In totaal kwam de productie tot stand met behulp van in totaal twee busjes (resp. audioregie en  videoregie), een eigen bakwagen met camera's en materialen voor de obv en compacte regie. En een kleine vrachtwagen met extra inhuur bij DB Video met 95x boxlens, twaalf meter rail, Osprey en drie extra complete Grass Valley cameraketens. Het was een uitdaging om de bekabeling vanuit de portacabin naar de tent te krijgen. Huijbregts: “Dan heb je het over 300 meter triax per camera, plus glasvezel voor audio. Om het hele terrein, onder een weg door, over staalkabels en onder en boven bars, wc-wagens en aggregaten.” Da’s best een uitdaging.
Beide regies kwamen uit op een kleine MCR voor alle data backup en waar een interne livestream werd gemaakt voor medewerkers van het festival. De medewerkers zaten met diverse taken verdeeld in heel Hulst en konden op deze manier meekijken naar wat er gebeurde.

 Van elke camera is een ISO gemaakt en van beide podia ook een program opname voor een eventuele edit. “De hoeveelheid backup-data kwam neer op ongeveer 12 TB en dat dan dubbel weggezet”, vertelt Huijbregts. “Ons eigen doel was om het niveau van de opnames verder omhoog te krijgen, uiteraard in overleg met regisseur Martijn van der Linden. En daar zijn we zeker in geslaagd!”

 Mainstage
 Regie: Martijn van der Linden
 Shading: Marjon Lukje
 Camera: Kees Patijn, Martha Ernst, Ramon de Boer, Jacob ’s Gravensande
Hands-on: Arjan Bogers, Dirk Hooier,

Tenststage
 Regie: Milan Krols
 Shading: Michael Berentsen
 Camera: Theo Massa, Dimitri Lauer, Melvin Rijk
Hands-on: Robin Baaij, Nick Beerendonk

 
 


The Prodigy
De podia op Vestrock zijn behoorlijk rechttoe-rechtaan en daarmee technisch gezien niet al te ingewikkeld. “Daar werd het voor ons dus niet spannend, ook omdat we met ons bedrijf natuurlijk al heel wat gezien en gedaan hebben door de jaren heen”, legt Hendriks uit. “Wat wel spannend bleef, was de komst van The Prodigy als headliner. Zij kwamen vanaf Dauwpop met een heel circus richting Hulst, waar het allemaal nét zou gaan passen. Twee volle trailers aan materialen, er kon echt geen kistje meer bij op het podium.” Na de show van Prodigy op Dauwpop werd hun set daar afgebroken. Om drie uur stapten ze in de nightliner en om zeven uur ‘s ochtends waren ze in Hulst. “Dan heb je vijftien van die Engelsen die veel te weinig slaap hebben gehad en die even op de stagehands moesten wachten. Dan moet je wel even je best doen om ze tevreden te krijgen. Dat is gelukt. Toen alle spullen eenmaal op het podium stonden en ze koffie en gebakjes vanuit Vestrock geserveerd kregen, was alles prima. Daar bleken ze wel gevoelig voor”, lacht Hendriks.     

Breken
Vestrock vond plaats op vrijdag en zaterdag. De dag daarna begon meteen het breken. “Wat er zondagavond nog aan techniek stond was bijna niets. Alleen nog steigerwerk. Maar het podium en de tent zijn maandag en dinsdag ook al afgebroken”, legt Hendiks uit. “Ook wij waren toen al gedeeltelijk vertrokken. Onze AV-ploeg was weg, de podiumploeg ging op zondagavond. Alleen de jongen die vanuit ons op de stroom en het water zat was er nog tot maandagavond. Toen was ook het gros van alle generatoren en de watervoorziening alweer weg.”

Vreemde eend
Al met al noemt Hendriks Vestrock een heel mooie productie om aan te mogen werken. De technisch producent kijkt dan ook zeer tevreden terug op wat in Hulst is neergezet. “Wij doen bij Backbone van alles en nog wat, van heel groot tot heel klein. Vestrock is voor ons niet heel groot - ook niet heel klein trouwens - maar is wel een productie die alle aandacht nodig heeft. Dan ben ik trots op het feit dat ze ons hiervoor weten te vinden en dat we hebben kunnen laten zien wat wij kunnen bijdragen.” Hendriks roemt ook het feit dat de organisatie gewend was alles altijd in eigen hand te hebben, maar het nu toch aandurfde om dingen uit handen te geven. “En die hulp werd dan ook nog eens heel goed geaccepteerd”, vertelt hij. “Wij zijn daar natuurlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. We komen niet uit Hulst, kennen daar de hele sociale omgeving niet, maar werden toch volledig opgenomen in het geheel. Iedereen was open en enthousiast en gaf ons de mogelijkheid om te doen waar we goed in zijn. Dat vind ik echt prijzenswaardig voor een organisatie die gewend is om het zelf te doen. Daarom kijken we ook met zoveel trots en  plezier terug op deze productie.

De organisatie: Marcel Verhaar
Een van de mensen die al sinds jaar en dag aan de organisatie van Vestrock werkt is Marcel Verhaar. Hem vroegen we hoe Vestrock 2023 voor hen geweest is. Hoe beviel het om voor het eerst (een deel van) de technische productie uit te besteden? Hoe beviel het om van drie naar twee dagen over te schakelen? En met welk gevoel kijkt hij terug op het festivalweekend?

 “Het idee om een externe partij in te schakelen voor de technische productie ontstond vanwege de groei van het festival en toenemende eisen van acts en bands. Daarnaast waren er interne wijzigingen in de organisatie, waardoor we besloten een externe partij in te schakelen, zodat wij ons konden concentreren op andere essentiële zaken”, verklaart Verhaar. De keuze viel uiteindelijk op de ervaren krachten van Backbone International. “We hebben uiteraard rondgevraagd bij andere festivals en partijen en kwamen toen bij Backbone uit. Wat hen onderscheidde was niet alleen de uitgebreide ervaring en expertise, maar vooral ook de persoonlijke klik die we direct hadden. Die combinatie maakte Backbone de ideale keuze voor ons.”

 De samenwerking voelde van begin af aan goed. En moeite om dingen uit handen te geven had de organisatie dan ook niet, geeft Verhaar aan: “Het voelde niet gek. Natuurlijk was het een nieuwe werkwijze en moesten we daar een vorm in vinden, maar het voelde meteen prima. En het is soms ook gewoon goed dat iemand met een andere blik naar zaken kijkt.” Gedurende het hele traject beviel het uiteindelijk prima. Verhaar: “Van meet af aan was er een goede communicatie en een duidelijke afstemming van de verwachtingen. Uiteraard was er in het begin nog veel sprake van aftasten over en weer, maar er was direct een gevoel van vertrouwen en openheid, wat voor ons essentieel is.”

 Vestrock 2023 werd ook voor de organisatie zo een fantastische editie. “Met de grootste headline (Prodigy, red.) die we ooit hebben gehad”, vertelt Verhaar. “Organisatorisch was het voor ons de beste editie ooit. Dat kwam door het feit dat we als intern Vestrock-team beter dan ooit op elkaar ingespeeld waren, maar ook doordat we goed en prettig hebben samengewerkt met alle partijen waar we dit mee doen. Ook de samenwerking met alle leveranciers was geweldig.”

 Sinds 2014 was Vestrock een driedaags festival, dit jaar waren er twee festivaldagen. Verhaar: “Dat was een enorme verandering, maar het was een verstandige keuze, mede vanwege de extreme toename in kosten over de gehele linie. We hebben het programma dat we normaal in drie dagen zouden doen nu in twee dagen gedaan, waardoor we voor ons gevoel de bezoekers een vergelijkbare ervaring hebben kunnen bieden. Maar ik kan niet ontkennen dat het wat raar voelde toen we zaterdagnacht opeens al klaar waren.”


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment